مدرسه مرکز ایجاد امید در جامعه است
سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور اسلامی ایران در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری گفت:
موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، اساس برای رشد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی اساس آسیب شناسی و آسیب زدایی از جامعه و اساس برای ارتقاء یک نسل است.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او یادآور شد:
تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه دغدغههایی است که امروز دغدغه مندان، جامعه شناسان، آسیب شناسان و خانوادههای گرامی دارند بر همین اساس آموزش و پروش مسله اول در کشور برای ماست.
رییسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی به فرهنگ، ساختن انسان و ساخت جامعه قرآنی توجه کرده است اظهار داشت:
یک جامعه نمونه با نگاه به آموزش و پرورش رشد خواهد کرد و محور اصلی آن معلم برای ساختن جامعه و مدرسه برای ساختن انسان ها خواهد بود.
او ادامه داد:
باید یک بازنگاهی به آنچه هستیم و آنچه باید باشیم و همچنین وضع مطلوب و وضع موجود داشته باشیم و یک تلاش همگانی را برای کم کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب صورت دهیم. گامهای برداشته شده گامهای قابل توجهی بوده اما نگاه به سند تحول آموزش و پرورش ما را بر آن میدارد که یک وضعیت مطلوب و یک نقطه هدف را در نظر بگیریم. این سند میتواند مستند رفتاری و اقدامی ما قرار بگیرد و ما مستند به آن حرکت کنیم برای اینکه کارهایی انجام میشود هرکدام یک شکل خاصی نداشته باشد و بتواند به صورت هماهنگ، منسجم و با یک هارمونی و به صورت موزون حرکت کند. این سند، مستند اقدام خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش و دستگاههای مرتبط با آموزش و پرورش است. دستگاههایی که باید کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند این سند را اجرایی کند.طبیعتا آن بخشهایی که در حوزه اقدامات سختافزاری یا نرمافزاری برای کمک به مدرسه مسئولیت دارند اقداماتشان بسیار مهم است تا ما بتوانیم این سند را اجرایی کنیم. امروز نگاه آموزش و پرورش این است که با تحول و ضرورت این تحول، برنامهها را تنظیم کند و اقداماتی که گام به گام طی میشود در این راستا است.
رییسی با بیان اینکه اگر گره ذهنی باز نشود به مسئله و انزوا تبدیل خواهد شد گفت:
تلاش برای بازکردن گرههای ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه همه معلمان است و باید به آنچه آنها میگویند توجه شود.
او ارتباط بین استاد و دانشجو و معلم و دانش آموز را سبب حل مسئله عنوان کرد و اضافه کرد:
گاهی دانش آموز آنقدر به معلم خود ارادت و انس دارد که مانند پدر و مادر به معلم خود نگاه میکند. از طرفی حوادث روزگار به نحوی است که شاید دانش آموز کشش و ظرفیت هضم آن حادثه و مسئله را نداشته باشد و در چنین مواقعی معلمان باید حلال مسائل دانش آموزان شوند. حل مسئله فقط در سخن و صحبت خلاصه نمیشود بلکه گاهی در اجرا باید نسبت به حل مسئله اقدام کرد.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه مرکز ایجاد امید در جامعه است گفت:
حوادث روزگار به گونه ای است که شاید مسائلی برای دانش آموزان ایجاد شود که باید معلمان تلاش کنند گرههای ذهنی دانشآموزان را باز کنند. ما در کشور پیشرفتهای بسیاری داریم راه بازکردن گرههای ذهنی آشنا بودن با همه زوایای آن چیزی است که در کشور داریم. شما هم باید خودتان مطلع باشید و هم دانشآموزانتان باید مطلع باشند. دشمن به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی است شما دنبال ایجاد امید هستید مدرسه یعنی مرکز ایجاد امید در جامعه، معلم پناه برای دانشآموز و خانواده برای حل مساله و ایجاد امید نه فقط در خانواده بلکه در جامعه است.
او با اشاره به عدالت آموزشی گفت:
از زمانی که به دولت آمدیم گفتیم سازمان برنامه و بودجه باید بودجه را براساس عدالت تقسیم کند. مبنای عدالت در سطح کشور آمایش سرزمینی است اینکه کجاها برخوردارتر و کجاها کمتربرخوردار است. عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد پرچم عدالت را نظام جمهوری اسلامی برداشته و در همه سطوح باید عدالت اجرا شود.
وی با اشاره به عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت و فرج، عدالت آفاقی و عدالت اجتماعی و اقتصادی و عدالت آموزشی و عدالت جنسی عنوان کرد:
هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد.
او گفت:
آنچه که به عنوان سلطه و تهاجم و شبیخون فرهنگی یاد میکنیم و آنکه می توان با همه ابزاهای ارتباطاتی و اطلاعاتی در دست بشر از آن صیانت کند فضای مجازی است. اما راه حل چیست ؟ راهکار صیانت از بخشی از جامعه در مقابل تهاجم ساخته شدن افراد در مدرسه است. آیا محدودیت سازی و ممنوعیت امکانپذیر است؟ خیر هیچ کدام امکانپذیر نیست. این ابزار باید برای خدمت در تعلیم و تربیت و ارتقای فرهنگی و علمی جامعه و ارتقا علم و دانش استفاده شود. با علم و دانش و تلاش کاری کرد که در خدمت ارتقای علم و دانش قرار بگیرد که را ه آن تعلیم و تربیت و مدرسه است.
وی به مساله مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت:
برخی از عقب ماندگیها به طور عادی قابل جبران نیست بلکه راهکار مدیریت جهادی است، مدیریتی که اندیشه و انگیزه می خواهد تا این عقب ماندگی را جبران کند. دشمن امروز آموزش پرورش رشد یافته، نوآوری و فناوری، رشد اقتصادی و رشد تولید را نمی خواهد اما ما همه این ها را می خواهیم و این ایجاد خواهد شد.
او هر توجهی به معلم را به مثابه سرمایه گذاری برای کشور دانست و گفت:
برای همه شما معلمان به معنای واقعی احترام قائل هستیم و بنای ما توجه به تعلیم و تربیت و مقام رفیع معلم است.
رئیسی هرگونه هزینه برای تقویت جریان آموزش و پرورش و جریان علم و فرهنگ و ارتقا اخلاق در جامعه را سرمایه گذاری دانست و گفت:
نتایج این سرمایه گذاری را امروز و در آینده بیش از بیش مشاهده خواهید کرد.