مردم اصفهان در بستر خشک زاینده رود تجمع کردند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 9:52

مردم اصفهان در بستر خشک زاینده رود تجمع کردند

شماره: 15731
Aa Aa

مردم اصفهان با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی تنها مطالبه خود را زاینده‌رود عنوان کرده و نسبت به احیای زاینده‌رود، رفع آلودگی هوا و فرونشست تاکید کردند.

دریافت خسارت مالی را قبول نمی‌کنیم؛
مردم اصفهان در بستر خشک زاینده رود تجمع کردند

چندین هزار نفر از کشاورزان و مردم اصفهان در بستر زاینده رود و در کنار پل تاریخی خواجو تجمع کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، کشاورزان اصفهان در روزهای گذشته با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان در خصوص تعین تکلیف وضعیت کشت پاییزه را مطالبه کرده اند.

مردم اصفهان با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی تنها مطالبه خود را زاینده‌رود عنوان کردند و نسبت به احیای زاینده‌رود، رفع مشکلات آلودگی و فرونشست تاکید کردند.

 

22

حبرگزاری صداو سیما نوشته است:

اسفندیار امینی، نماینده  کشاورزان اصفهان در جمع  کشاورزان اصفهانی که در بستر خشک زاینده رود حاضر شده اند گفت:

ما دریافت خسارت مالی را قبول نمی‌کنیم و فقط خواهان باز شدن آب زاینده رود هستیم. زاینده رود مایه حیات در اصفهان است و جز به جاری شدن آب در آن رضایت نمی‌دهیم.

 

35

در پی محقق نشدن خواسته‌های کشاورزان اصفهانی برای تأمین حق آبه و اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی آب تجمع کشاورزان اصفهانی از حدود ۱۲ روز پیش جدی‌تر شده است.

  •  

معاون اول رییس‌جمهوری ایران در یک دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شد.

محمد مخبر در گفتگویی تلفنی که از تلویزیون پخش شد ضمن قدردانی از بصیرت و وفاداری مردم غیور اصفهانی گفت:

مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس و همه مقاطع، وفادارانه در صحنه حضور داشته اند. رییس جمهور ظرف یک ماه گذشته دو بار شورای عالی آب را برگزار کردند و در همین یک ماه شخصا مشکل زاینده رود را با جدیت دنبال و پیگیری کرده اند. شخصا در شرق اصفهان حضور داشته ام و از نزدیک در جریان وضعیت سخت کشاورزان و مردم این منطقه هستم و با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا به هر طریق ممکن مشکل را برطرف کنیم.

مخبر از برگزاری جلسه ای برای رسیدگی به همین موضوع در روز شنبه خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با پیشنهادات و طرح‌هایی که وزرای مربوطه در حال تدوین آن هستند مشکل هر چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان حل و فصل شود.

او همچنین به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داده درباره مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود در سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند.

  •  

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی بابیان اینکه برای مدیریت حوضه زاینده‌رود با دستور معاون اول قرار بر این شد که هرچه سریع‌تر جلسه ستاد احیای زاینده‌رود برگزار شود اظهار داشت:

امیدواریم تصمیمات مناسبی را با پیشنهاداتی که به این جلسه می‌بریم اتخاذ شود و مردم این حوضه را در مناطق مختلف مطلع و خوشحال کنیم. قرار بر این شد که وزارت‌خانه‌های جهادکشاورزی و صمت در کنار وزارت نیرو به‌صورت فعال وارد شوند تا شرایط را مدیریت کنیم تا آسیبی که به برخی کشاورزان وارد شده به حدأقل برسانیم.  شرمنده کشاورزان هستیم و نمی‌توانیم مقداری که برای کشت آن‌ها لازم است را تأمین کنیم و امیدواریم با فضل و عنایت الهی در ماه‌های آینده این کمبودها را جبران کنیم.

  •  

امیرحسین‌ بانکی‌پورفرد، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم به ایسنا گفته است:

مسئله فرونشست، مشکلات کشاورزان، مسئله مشاغل از دست رفته و همچنین نشاط مردم همه به احیای زاینده رود گره خورده است که الحمدلله اخیرا هم آقای رییس جمهور دستور دادند که ستاد احیای زاینده رود تشکیل شود و وزیر نیرو هم از نزدیک از مشکلات بازدید داشتند. مشکل زاینده رود ضربه ای است که به کل کشور وارد خواهد شد. کشاورزان ما افراد متدین و انقلابی و از خانواده شهدا می‌باشند که اکنون نارضایتی آن ها به اوج خود رسیده است. آنها ۱۰ یا ۱۲ سال است به دلیل مشکلات حوزه آب در فقر شدید به سر می‌برند. نشاط اصفهانی ها از بین رفته است، هر مسافری هم که وارد اصفهان می‌شود با مشاهده وضعیت اسفبار زاینده رود دلش می‌گیرد چه برسد به مردم اصفهان که  به این رودخانه تعلق خاطر دارند، بر همین اساس معتقدیم این موضوع یک کار اساسی می‌طلبد که الحمدلله آقای رییس جمهور در این زمینه بسیار جدی می‌باشند.

  •  

محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان نیز اظهار کرد:

مسئله آب و کم‌آبی در اصفهان و شرق این شهر که منطقه بسیار گسترده‌ای از نظر کشاورزی است یک موضوع جدی است که نیاز به کار کارشناسی و مطالعات دقیق دارد تا این مشکل هرچه زودتر مرتفع شود و کشاورزان بتوانند به زمین‌های زراعی خود برگردند. تجمعات مردم زمانی که برای رسیدن به یک حق مشروع و به شکل مسالمت‌آمیز برگزار شود به طوری که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد ستودنی است همان‌طوری که روز گذشته نمونه آن را دیدیم و مردم اصفهان به شکل متمدنانه خواسته و مطالبه به حق خود را مطرح کردند. رسانه ملی هم اجتماع عظیم و مسالمت‌آمیز مردم اصفهان را به خوبی به تصویر کشید. رئیس‌جمهور هم در جلسه‌ای که شب گذشته داشته بر حل مشکل آب در سراسر کشور تأکید کرده است. مسئولان باید به مطالبه مردم درباره آب توجه جدی کنند و امیدوار باشیم که با عنایت خداوند بارش‌های بیشتری را شاهد باشیم.

 

25

رهبر گفت:

بدون شک صدای مردم اصفهان را مسئولان شنیدند و باید برای حل مشکل آب برنامه‌ای جدی داشته باشند البته موضوع آب را نمی‌توان یک ساعته یا ظرف چند روز حل کرد و باید حل این مشکل در دستور کار دولت باشد. کارشناسان باید این مشکل را به طور میدانی رصد کنند و امیدوار هستیم که دولت سیزدهم که عزم جدی برای حل مشکلات کشور دارد بتواند مشکل آب را حل کند و به طور حتم خواسته مردم بدون جواب نخواهد ماند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان