نظارت بر ساختمان‌سازی جزو وظایف دستگاه قضا نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 9:53

نظارت بر ساختمان‌سازی جزو وظایف دستگاه قضا نیست

شماره: 18578
Aa Aa

موردی نبوده که به دادسرای تهران اعلام کرده باشند در تهران این تعداد ساختمان ناایمن با این مشخصات و با ذکر این آدرس داریم یا مالک را معرفی کنند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران؛
نظارت بر ساختمان‌سازی جزو وظایف دستگاه قضا نیست

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران گفت:

دادستان آبادان در حادثه متروپل به دلیل عدم انجام وظایف و ترک فعل‌ در مظام اتهام نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت و گو با تسنیم ادامه داد:

وی در حال حاضر رئیس دادگستری خرمشهر است و خودش هم در این تحقیقاتی که انجام شده، حضور داشته و از او هم سؤال و تحقیق کردند و بررسی جامع صورت گرفته است.

او گفت:

نظارت بر ساختمان‌سازی جزو وظایف دادستانی و دستگاه قضائی نیست. جز وظایف شهرداری و نظام مهندسی، ادارات شهر و شهرسازی هست. اینها بایستی که از ابتدای امر به تکالیف خودشان درست عمل کنند، مهندسین ناظر بدون اغماض، بدون چشم‌پوشی از تخلفات برخورد کنند. منتهی دستگاه قضائی هم در این خصوص وظیفه دارد که آن نظارت عالی خودش را از باب پیشگیری در حد وظایف، تکالیف و امکاناتی که در اختیار دارند در این عرصه ورود پیدا کنند. ما در این زمینه بایستی هشدار بدهیم که داده شده است اما اینکه انتظار داشته باشند که در هر ساختمانی دستگاه قضا ورود پیدا بکند و نظارت بکند، نه ابزارش در اختیار ماست و نه جز تکالیف دستگاه قضائی است. هر کسی ساختمانی می‌سازد باید برود مجوزش را از شهرداری بگیرد، مهندس ناظر دارند، پیمانکار دارند، مراحلی دارند که باید به وظایف خود عمل کنند. نمی‌شود این را ما بگوییم که چون یک تخلفی واقع شده یا جرمی واقع شده یا اتفاقی افتاده بگوییم دستگاه قضائی در این زمینه تقصیر داشته است، این جز وظایف و تکالیف دستگاه‌های دیگر است. یکی از تکالیف و وظایفی که همه مدیران دارند این است که اگر در حوزه کاری خودشان ببینند کم‌کاری شده، ترک فعلی شده این مدیر مربوطه وظیفه دارد که این را به دستگاه قضائی گزارش بدهد. به صراحت قانون اگر چنانچه کسی در حوزه مدیریتش و در ارتباط با وظایفی که متوجه این مدیر هست ببیند جرمی واقع شده است باید گزارش دهد، گزارش ندادن خودش تخلف است.

او اظهار داشت:

اینکه مدیران مربوط و مسئول به دادسرای تهران اعلام کرده باشند که مثلاً در تهران این تعداد ساختمان ناایمن داریم با این مشخصات و با ذکر این آدرس یا مالک را معرفی کنند یا ساختمان را معرفی کنند تا به حال نبوده است. این هم گفته شده که صد و بیست و چند تا ساختمان در تهران ناایمن شناخته شده است. خُب این را بیایند مشخصاتش را اعلام کنند. از دادستان تهران سؤال شده بود ظاهراً بنابر آنچه خود وی گفته بود که ما اسامی را اعلام کنیم که گفته بود می‌خواهید اعلام کنید، اعلام کنید. ما نبایستی به‌اصطلاح معروف توپ را در زمین دیگری بزنیم، هرکسی باید به وظیفه خودش عمل کند. دستگاه قضائی هم البته آنجایی که وظیفه و تکلیف دارد باید ورود کند. منتهی ما وظیفه‌ای عمومی داریم که بخش مربوط به پیشگیری‌ها هست، پیشگیری هم امری فراقوه‌ای است، یعنی دستگاه قضائی مستقلاً نمی‌تواند ورود پیدا بکند مثل همین مسئله ایمن‌سازی ساختما‌ن‌ها.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان