نیمی از کارگران بیمه بیکاری ندارند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 13:19

نیمی از کارگران بیمه بیکاری ندارند

شماره: 22122
Aa Aa

هفت میلیون نفر از کارگران هیچ‌گونه بیمه اجتماعی ندارند| بیش از 97درصد از قرارداد‌های کار به‌صورت سفید امضا، یک‌ماهه و بعد از مدت است که موجب انواع و اقسام سوء استفاده‌ها از کارگران می شود.

تنها 4 درصد کارگران امنیت شغلی دارند؛
نیمی از کارگران بیمه بیکاری ندارند

بیش از 96درصد قراردادهای کارگری در ایران موقت هستند و تنها 4 درصد کارگران امنیت شغلی دارند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، برای دریافت بیمه بیکاری شخص باید حداقل دارای یکسال سابقه بیمه باشد. همچنین فرد بیکارشده می بایست تا 30 روز بیکاری آمادگی خود را برای پیدا کردن شغل جدید اعلام کند. در صورت عدم پیدا کردن شغل مناسب و داشتن عذر موجه امکان تمدید بیمه بیکاری شخص تا 30 روز امکان‌پذیر است.

احمد میدری، معاون پیشین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی اعلام کرده است:

50درصد کارگران ایران فاقد بیمه بیکاری هستند و هفت میلیون نفر از کسانی که مشغول کار هستند هیچ‌گونه بیمه اجتماعی ندارند.

محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران نیز درباره آسیب های قراردادهای موقت برای کارگران گفت:

مگر عقد اجاره مسکن سه یا شش‌ماهه است که در قرارداد‌های کاری اینگونه عمل می‌شود؟ عقد اجاره مسکن به‌صورت یکساله است و متأسفانه اجرای قرارداد‌های موقت سبب شده است تا امنیت شغلی کارگران به طور کامل از بین برود. روند کاری کارگاه‌ها به سمتی در حال حرکت است که در آن‌ها عقد قرارداد به‌صورت یکساله بسته نمی‌شود و کارگری که 15یا 20سال سابقه کار در واحدی را دارد قرداد کاری اش 3تا 9 ماه است. کارفرما خیال خود را راحت می‌کند که هر موقعی که نیاز نداشت بتواند کارگر را از آن واحد اخراج کند.

وی با بیان اینکه قرارداد‌های کوتاه مدت مشکلات بسیاری را برای کارگران ایجاد کرده و گاهی اوقات سبب می‌شود تا توسط کارفرما‌ها مورد تهدید قرار گیرند افزود: 

متأسفانه بیش از 97درصد از قرارداد‌های اینگونه منعقد می‌شوند و به‌صورت سفید امضا، یک‌ماهه و بعد از مدت است یعنی کارگر سه ماه کار کرده است و هیچ قراردادی با وی بسته نمی‌شود و در ماه چهارم این قرارداد به‌صورت 4ماهه با یک ماه فرصت عقد می‌گردد. در قرارداد‌های موقت انواع و اقسام سوء استفاده‌ها از کارگر صورت می‌گیرد که این ایراد فاحش و آسیب زننده در تبصره دو ماده هفت است که باید اصلاح شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان