هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران ایران ۱۰ میلیون تومان است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 20:28

هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران ایران ۱۰ میلیون تومان است

شماره: 12694
Aa Aa

فتح اله بیات گفته سطح رفاه کارگران به ۱۱ میلیون تومان می رسد که همین رقم هم هزینه های زندگی یک خانوار را به طور کامل پوشش نمی دهد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران؛
هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران ایران ۱۰ میلیون تومان است

فتح اله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران با اشاره به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس برای افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد کارگران و توافق با وزارت کار برای دستمزد ۱۴۰۰ گفت:

چنانچه بخش خصوصی و دولتی متفاوت از نظر و دیدگاه نمایندگان کارگری عمل کردند از مجلس و کمیسیون اجتماعی استمداد می طلبیم که کمک حال ما باشند و ما از تدبیر و پیشنهاد آنها استقبال می کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با ایسنا با تاکید بر رعایت ماده ۴۱ قانون کار در مذاکرات دستمزد گفت:

امروز در پیشگاه قانون مسئولیم و نباید فراتر از قانون یا خارج از چارچوب قانون حرفی بزنیم که نتوانیم جوابگوی آن باشیم لذا معتقدیم که قانون کار در ماده ۴۱ ملاک تعیین حداقل مزد را مشخص کرده و بر مبنای آن باید در خصوص مزد کارگران تصمیم گیری کرد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی  گفت:

بر اساس اعلام نمایندگان کارگری پیش بینی اولیه در خصوص رقم معیشت حدود ۹ میلیون تومان بود که اگر کلان شهرهایی مثل تهران را حساب کنیم هزینه معیشت خانوار ۱۱ میلیون تومان تخمین زده می شود ولی چنانچه میانگین بگیریم، هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. انتظار داریم که حداقل های زندگی یک خانوار ۳.۳ نفره کارگری را حساب کنند و بر مبنای آن به کارگر حقوق بدهند. اگر بخواهیم سطح رفاه کارگران را در نظر بگیریم به ۱۱ میلیون تومان می رسد که همین رقم هم هزینه های زندگی یک خانوار را به طور کامل پوشش نمی دهد بنابر این از اعضای شورای عالی کار تقاضا داریم که با دیدی بازتر و سخاوتمندانه تر نسبت به موضوع دستمزد نگاه کنند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود:

در حال حاضر بیش از ۵۲ درصد جمعیت کشور را کارگران تشکیل می دهند که تولیدات داخلی را مصرف می کنند و قدرت خرید کالای خارجی و لوکس را ندارند.آنها با خرید محصولات ایرانی به رونق تولید و توسعه اقتصاد کمک می کنند بنابر این باید کاری کنیم که قدرت خرید کارگران و بازنشستگان هم افزایش یابد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان