وظیفه آموزش و پرورش رساندن دانش آموزان به تربیت نوین اسلامی است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 13:09

وظیفه آموزش و پرورش رساندن دانش آموزان به تربیت نوین اسلامی است

شماره: 17981
Aa Aa

باید مطالب صرفا حفظی و غیرکاربردی کتاب های درسی را حذف کنیم| آماده کردن دانش آموزان برای کنکور وظیفه آموزش و پرورش نیست.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ایران؛
وظیفه آموزش و پرورش رساندن دانش آموزان به تربیت نوین اسلامی است

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ایران اظهار کرد:

با وجود تصویب سندتحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ شاهد اجرایی شدن این سند در آموزش و پرورش نبودیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی در برنامه ثریا در شبکه یک صدا و سیما افزود:

با وجود آنکه بارها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صراحت مطرح کردیم که وظیفه آموزش و پرورش تربیت و پرورش دانش آموزان در ساحت های شش‌گانه و رسیدن به تربیت نوین اسلامی است و به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای کنکور نیستیم اما برخی از مدارس هنوز هم آموزش محور هستند. برای آماده کردن بستری که بتواند دانش آموزان را به تربیت نوین اسلامی برساند داشتن برنامه درسی ضروری است به این معنا که بر اساس برنامه ریزی های دقیق و هدفمند، محتوا و هدف مناسب را در کتاب های درسی وارد کنیم و در نهایت بر اساس این برنامه درسی ارزشیابی انجام شود و نتایج بررسی شود.

او بیان کرد:

مدارس خاص دولتی مانند مدارس استعداد های درخشان یا مدارس نمونه بسیار مورد استقبال خانواده ها هستند. در این مدارس شاهد پذیرش اکثر دانش آموزان در دانشگاه‌های خوب کشور هستیم اما  سوی دیگر مدارس دولتی هم وجود دارد که به علت عدم وجود نیروی انسانی کافی و مناسب متأسفانه ورود به دانشگاه خوبی نداریم لذا ۸۰ درصد رتبه ها در تمام گروه‌های آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد.

او گفت:

در سند تحول بنیادین بر آموزش مهارت محور دانش آموزان بسیار تأکید شده است از این رو ضرورت تحول در آموزش و پرورش، هدایت دانش آموزان به سمت مهارت‌های زندگی و شغلی است. متأسفانه امروز رویای بسیاری از خانواده ها پذیرش فرزندانشان در رشته های پزشکی است و بر همین اساس دانش آموزان را به سمت رشته تجربی هدایت می کنند. میزان قبولی در رشته های پزشکی به نسبت دانش آموزان رشته تجربی برابر ۱ به ۱۰۰ است یعنی از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز فارغ‌التحصیل رشته تجربی تنها یک نفر در رشته های پزشکی پذیرفته می شوند و باقی در این مسابقه ناعادلانه و نابرابر بازنده هستند. پژوهش ها نشان داده است که تأثیر روحی و روانی عدم پذیرش دانش آموزانی که سال ها در پشت سد کنکور مانده اند بسیار جدی است و خانواده های این دانش آموزان و جامعه باید به سلامت روانی این دانش آموزان به صورت جدی فکر کند.

وی ادامه داد:

برخی از مطالب کتاب های درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح و یا حذف دارند. مطالب کتاب های درسی باید به گونه ای باشد که برای دانش آموزان سواد چندجانبه را به همراه داشته باشد تا آن ها را به مسئولیت اجتماعی برساند لذا باید با بررسی دقیق صاحب نظران و متخصصان مطالب صرفا حفظی و غیرکاربردی کتاب های درسی که در زندگی آینده دانش آموزان هیچ تأثیری ندارد از کتاب های درسی حذف کنیم. بر اساس جدول بندی و برنامه ریزی های انجام شده تصمیم داریم در سال آینده با توجه به اینکه آموزش‌ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) است قسمتی از مطالب درسی را تا جایی که امکان‌پذیر است و بر اساس آنچه که در الگوی برنامه ریزی درسی وجود دارد در کتب وارد کنیم و از این پس هر سال، قسمت های لازم را بر اساس پژوهش های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر دهیم تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم. مطالب مورد نیاز و کاربردی دانش آموزان در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است. در برخی از مناطق کشور توانستیم از صاحبان صنایع و کارخانه داران تقاضا کنیم که آموزش‌های بومی و تخصصی مورد نیاز آن مناطق را به دانش آموزان ارائه دهند تا از این طریق بتوانیم دانش آموزانی با مهارت های مورد نیاز مناطق مختلف در کشور تربیت کنیم و ضمن تربیت و ارتقای مهارت های بومی در دانش آموزان تا حدی کمبود نیروی متخصص را در استان ها بر طرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت:

در دولت سیزدهم از سوی دولت و خیرین نگاه ویژه‌ای به دستگاه تعلیم و تربیت شده است اما در برخی مناطق مانند حاشیه شهرها و یا استان‌هایی مانند البرز و برخی استان‌های مرزی به دلیل مهاجرت، تعداد دانش‌آموزان در کلاس بیشتر از استاندارد است لذا با تلاش خیرین و با شناسایی این مناطق و ساخت مدارس این مشکل را رفع می کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان