کشور عالمانه اداره نمی شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 28 دى 1403 - 11:33

کشور عالمانه اداره نمی شود

شماره: 26865
Aa Aa

فضای دانشگاه مطلوب نیست و دانشجو در وضعیت روحی خوبی به سر نمی برد؛ باید جلوی فرار کردن استاد و دانشجو را گرفت| نسل زد و دانشجو تحمل تک گویی را ندارد و فرمان و دستور نمی پذیرد| دانشجوی اخراجی نداشتیم؛ فقط یک مورد بوده است.

دانشگاه جای بی اخلاقی و بی عفتی نیست؛
کشور عالمانه اداره نمی شود

حسین سیمایی صراف وزیر علوم در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو اظهار داشت:

فضای دانشگاه را مطلوب ارزیابی نمی کنیم؛ از حیث امید، نشاط و اعتماد دانشجو در وضعیت روحی خوبی به سر نمی برد. دلیل آن این است که دانشجو احساس می کند اثرگذاری در کشور ندارد. نسبت به آینده شغلی نگران است و از کم بودن مراودات بین المللی، خوشبین نیستند و این برای توسعه کشور خطرناک است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی تاکید کرد:

بازگشت امید و نشاط به دانشگاه ضروری است. من در این صد روز سعی کردم نشان دهم به دانشگاه اعتماد داریم و نظام از نظر دانشجو حمایت می کند. انتخابات ریاست جمهوری امید نسبی در جامعه دانشگاهی ایجاد کرده است. ما سعی کردیم در قشری که یاس دارد اعتماد ایجاد کنیم.

سیمایی گفت: 

دانشگاه باید امن باشد اما امنیتی نباشد. برخی ها نسبت به دانشگاه سوءظن دارند. من این افراد را به تاریخ یکصد ساله تحولات دانشجویی ارجاع می دهم. وقتی می گوییم به دانشگاه اعتماد کنید باید به ذات آن توجه کرد. روحیه علمی یک روحیه آزاد است و این روحیه به عالم و پژوهشگر و دانشجو سرایت می کند. دانشگاهی وقتی که وارد انتقاد می شود ممکن است زبان گزنده داشته باشد. ما امروز با پدیده نسل زد مواجه هستیم و باید آنها را درک کنیم.

وی دانشجویان نسل زد را خصوصیت دیگر امروز دانشگاه دانست و افزود:

نسل زد ساختار بالا به پایین را نمی پذیرد. دانشجو تحمل تک گویی را ندارد و فرمان و دستور نمی پذیرد. این خوب است که مدیران باید بپذیرند گفت و گو کنند. 

وی افزود:

ما در انتخاب رئیس دانشگاه علاوه بر معیار علمی، تعهد به شعار وفاق ملی و باور به گفتمان دولت و معیار مقبولیت در دانشگاه را مدنظر قرار می دهیم و بعد استعلام های انجام می شود و در ادامه به سراغ تغییر می رویم.

وزیر علوم درباره بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه و اینکه یکی از دانشجویان اخراجی موارد اخلاقی داشته است توضیح داد و گفت:

در مورد اینکه یکی از دانشجویان بازگشتی شاکیانی دارد؛ من از سه نفر یعنی یک دانشجو، یک مدیر قبلی و یکی از مدیران مرتبط حوزه آموزش عالی خواستم این دانشجو را معرفی کند زیرا دانشگاه جای بی اخلاقی و بی عفتی نیست، هم نظام آموزش عالی نسبت به بی اخلاقی ها بی تفاوت نیست و هم من نسبت به بی اخلاقی و بی عفتی حساسیت دارم.
وی در مورد بازگشت دانشجویان اخراجی نیز بیان کرد:

ما دانشجوی اخراجی نداشتیم؛ فقط یک مورد بوده است و بقیه موارد در دولت قبل تعیین تکلیف شده بود. حدود ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی داشتیم که پرونده همه آنها تک به تک بررسی شده است. با وجود ایرادات حقوقی که در این پرونده ها وجود داشت نه به صورت کلی بلکه دقیق و در یک فهرست مشخص به دانشگاه برگشتند اما اگر جایی تخلف کردیم جایزالخطا هستیم، اگر موردی درست نباشد به ما اطلاع دهند.
وزیر علوم در خصوص مهاجرت اساتید و دانشجویان گفت:

مهاجرت را نباید تک عاملی بررسی کرد. مهاجرت یک آسیب اجتماعی و ناشی از دو عامل است. یک روند جهانی شدن است که از دهه ۶۰ میلادی مهاجرت از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته آغاز شد. در ایران هم از دهه ۴۰ شروع شد اما با پیروزی انقلاب مهاجرت نخبگان کاهش یافت، در دوران دفاع مقدس مهاجرت کمتر هم شد می شود و از سال ۶۷ دوباره مهاجرت شروع شد. مهاجرتِ ناشی از روند جهانی شدن به دلیل آسانی جابه جایی و کاهش تعلقات نسبت به وطن است. ما با این مهاجرت نمی توانیم برخورد کنیم؛ البته این گروه می توانند با کشور رابطه داشته باشد. نوع دیگر مهاجرت به دلیل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، معیشت و مسکن است. امروز استادیار پایه ۱ در بدو استخدام دانشگاه ماهی ۲۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و استاد تمام بعد از ۴۰ سال خدمت با محاسبه حقوق به دلار ماهی یک هزار دلار دریافت می کند در حالیکه دانشجوی همین استاد که به خارج از کشور رفته، ماهی بیش از هفت هزار دلار حقوق می‌گیرد. برای دانشجویان باید کمک هزینه بدهیم اگرچه منابع محدود است و این موضوع را دنبال می کنم دوم اینکه به دنبال ساخت خوابگاه متاهلی هستیم و برای ۹۵ دانشجو متاهلی در طی چهارسال ۳۰ هزار خوابگاه متاهلی خواهیم ساخت. راهکار دیگر مسکن اساتید است در این سه ماه یکی از اولین دغدغه ها بنده بود و در همین راستا مشاور تعیین کردیم و بر این موصوع کار می کنیم. امیدوارم مدلی آغاز کنیم که تعمیم یابد.

سیمایی تاکید کرد:

توسعه ایران بدون علم ممکن نیست. صد سال است مردم نسبت به توسعه حساس شدند و راه توسعه علم و علم در دانشگاه است اما در کشور حکمرانی علمی نداریم و کشور عالمانه اداره نمی شود. ما با تورم تصمیمات غیر علمی مواجه هستیم؛ خیلی از دولت ها گفتند دانشگاه به ما ایده بدهد اما خودم با معما مواجه هستم چگونه این امر محقق نشده است. رابطه ارگانیک (نهادینه‌شده) بین نهاد علم و تصمیم گیری قطع است و پشت درهای بسته تصمیم می گیریم. دانشگاه آمادگی دارد اتاق فکر دولت باشد اما مسئله این است که چطور فکر دانشگاهی به تصمیم دولت نفوذ کند. انجمن های علمی اعلام امادگی برای کمک به دولت کردند و کمیسیون های دولت هم اعلام کردند که آماده پذیرش دستاوردهای انجمن های علمی هستند و با نگرانی این مشکل را پیگیری می کنیم.

وزیر علوم گفت:

مسئولیت اجتماعی دانشگاه این است که نسبت به مسائل جهان و ایران حساس باشد اما دانشگاه سیاسی کاری نباید داشته باشد و ابزار دست احزاب هم نباید باشد. دانشجو فی نفسه مطالبه گر است مهم این است آزادی پس از بیان فراهم باشد. باید سه عنصر آزادی، قانون و امنیت را در دانشگاه رعایت کنیم قانون باید از سوی دانشجو و مدیر رعایت شود در دانشگاه راهبر می خواهیم

وزیر علوم با بیان اینکه باید برخورد عادلانه با تشکل ها داشته باشیم گفت:

اگر فضای اعتماد و اعتدال و توافق در دانشگاه حاکم شود، دانشجو خود روحیه مطالبه گری دارد و می جوشد و فضای دانشگاه ایجاب می کند مطالبه گر باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان