۳ دُز واکسن "پاستوکووک" ۹۹ درصد ایمنی‌زایی ایجاد می کند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 11:54

۳ دُز واکسن "پاستوکووک" ۹۹ درصد ایمنی‌زایی ایجاد می کند

شماره: 15197
Aa Aa

در کارآزمایی این واکس قدرت پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن حدود ۹۲ درصد بوده و تقریبا ۷۰ درصد افراد هیچ بیماری علامت داری نگرفته اند.

علیرضا بیگلری، رییس انستیتوپاستور ایران؛
۳ دُز واکسن "پاستوکووک" ۹۹ درصد ایمنی‌زایی ایجاد می کند

علیرضا بیگلری، رییس انستیتوپاستور ایران در یک نشست خبری مجازی از استودیو سلامت وزارت بهداشت گفت:

واکسن "پاستوکووک" تولید مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا  یکی از ایمن‌ترین واکسنهای دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش اسپادانا خبر، وی با بیان این که توانستیم واکسنی مطمئن را تقدیم کودکان و بالغین کشور کنیم گفت:

این واکسن تنها واکسن کونژوگه دنیا است که در کنار خودش یادآور هم تولید کرده و در کنار این ویژگی‌هایش قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد. مهمتر از همه این واکسن، واکسنی است که می تواند با بازمهندسی در حین زمان و بازمهندسی مجدد با چندین جهش هم به صورت همزمان در واکسن اصلی و هم یادآور مقابله کند. کارآزمایی‌های یک و دو، موفقیت این واکسن را ثابت کرد و در فاز سوم هم در ۴۴ هزار نفر در کشور کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران در هشت شهر کشور مورد مطالعه قرار گرفت و کارایی و ایمنی خودش را به اثبات رساند. دُز یادآور این واکسن می‌تواند در افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند فقط یک دوز یادآور، ایمنی کافی ایجاد کند و همچنین این دز یادآور می تواند برای واکسن های دیگر هم به عنوان بوستر به کار رود و اثبات شده که کارایی بسیار خوبی دارد. همچنین نشان داده شده که وقتی واکسن همراه با یادآورش استفاده می‌شود، بسیار مناسب است و خوشبختانه این تنها واکسن دنیاست که دز یادآور دارد و با دز یادآور می تواند بیش از ۹۱.۶ و حدود ۹۲ درصد کارایی در پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن داشته باشد که افتخاری برای انستیتو پاستور ایران است. گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن‌هایی که در کشورهای غربی و برخی کشورهای اروپایی استفاده می شدند علی رغم کارایی ۹۵ درصدی وقتی با ویروس دلتا روبرو شدند کارایی واکسن‌ها به نصف و حتی زیر ۵۰ درصد رسید و باعث افتخار است بگوییم امروز یک واکسن ایمن و معتبر در اختیار مردم کشورمان قرار می‌دهیم. کارآزمایی این واکسن در شرایطی انجام شد که "دلتا" سوش غالب کرونا در کشور است و البته واکسن‌گریزترین سوش کروناست.

بیگلری تاکید کرد:

نتیجه بسیار خوبی از تزریق دُز بوستر (یادآور) این واکسن گرفتیم و عوارض دوز یادآور هم بسیار کمتر از خود واکسن است.

رییس انستیتوپاستور ایران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته برای اخذ مجوزهای بین‌المللی و تاییدیه سازمان جهانی بهداشت گفت:

در حال آماده کردن مدارک هستیم البته گرفتن مجوز هم پروسه‌ای زمان‌بر است و مراحل مختلفی را باید پشت سر بگذاریم اما در مجموع اکنون با توجه به نیاز کشور، تمرکزمان بر تولید است.

بیگلری درباره رژیم تزریق واکسن و چگونگی تحویل واکسن‌ها به وزارت بهداشت گفت:

رژیم تزریق برای بزرگسالان رژیم سه دوزه است و حتما توصیه می‌کنیم که دوز یادآور تزریق شود چراکه کارایی و اثربخشی به شدت بالا می‌رود. همچنین تحویل واکسن به وزارت بهداشت نیز به صورت سه دوزه خواهد بود. رژیم تزریق در کودکان به صورت دو دوز خواهد بود.

او ادامه داد:

کارآزمایی این واکسن در هشت شهر کشور انجام شد و تلاش شد تا متمرکز به یک ناحیه در کشور نشویم. در این کارآزمایی حدود یک‌سوم افراد بیماری زمینه‌ای داشتند. در رژیم سه دزه این واکسن با اینکه ۹۹ درصد آنتی‌بادی می‌گرفتیم اما قدرت پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن حدود ۹۲ درصد بود و تقریبا ۷۰ درصد افراد هم هیچ بیماری علامت داری نمی‌گرفتند.

بیگلری درباره تزریق واکسن پاستوکووک به کودکان بالای 12 سال اظهار کرد:

با توجه به تایید سازمان غذا و دارو و سیاست‌های وزارت بهداشت، این واکسن آماده توزیع و تزریق به کودکان از رنج سنی سه تا 18 سال است البته به سیاست وزارت بهداشت هم بستگی دارد که تصمیم بگیرد ابتدا بالای 15 سال را بزند یا ابتدا بالای 12 سال و .... اکنون واکسن در اختیار وزارت بهداشت است و در هر گروه سنی که سیاست و برنامه‌شان باشد می‌توانند استفاده کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان