۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تنها هزینه ماهانه خوراک کارگران است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 20:51

۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تنها هزینه ماهانه خوراک کارگران است

شماره: 12779
Aa Aa

ابوی گفته عددی که کمیته دستمزد به عنوان هزینه معیشت کارگران تصویب و اعلام کرده غیر از مسکن، هزینه های بهداشت و درمان و ایاب و ذهاب است.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران؛
۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تنها هزینه ماهانه خوراک کارگران است

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در ارزیابی تعیین هزینه سبد معیشت کارگران در کمیته مزد با بیان اینکه رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی که به عنوان هزینه ماهانه معیشت کارگران تعیین شد تنها بخش خوراکی ها را شامل می شود اظهار کرد:

عددی که کمیته دستمزد به عنوان هزینه معیشت کارگران تصویب و اعلام کرده غیر از مسکن و هزینه های بهداشت و درمان یا ایاب و ذهاب است و تنها در بخش خورد و خوراک و مواد غذایی است؛ اگر هزینه های مسکن و اجاره بها و درمان را به این عدد اضافه کنیم، همان رقم ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی می شود که گروه کارگری به آن رسیده بود.

به گزارش اسپادانا خبر، ابوی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه کارگران هرگز به دنبال افزایش درصد دستمزد نبوده و نیستند ادامه داده است:

کارگران خواهان ثبات قیمتها و کنترل بازار هستند تا هزینه های زندگی آنها بیش از این افزایش نیابد. انتظار ما و کارفرمایان این است که دولت به عنوان ضلع سوم و یکی از شرکای اجتماعی در شورای عالی کار در این زمینه نقش خود را ایفا کند و حداقل های خانوارهای کارگری را مدنظر قرار بدهد مثلا اگر قرار است سبد کالایی اختصاص یابد و فرضا گوشت یا برنج و روغن به کارگران داده شود تا آخر سال ۱۴۰۰ با همان قیمت اول سال به دست خانوار کارگری برسد تا هم به کارفرمایان فشار نیاید و هم هزینه های زندگی کارگران تثبیت شود.

ابوی با بیان اینکه ثبات قیمتها برای کارگران مهم است، گفت:

شنیده ایم که در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا حذف شده است؛ طبعا این مساله به زیان کارگران خواهد بود چون کالا با قیمت بالا عرضه و به دست آنها خواهد رسید ولی کارگران چقدر قدرت خرید دارند که با این اتفاق بتوانند از پس خرج زندگی برآیند. اینجاست که می گوییم ضلع سوم به میدان بیاید و از خانوار ضعیف کارگری حمایت شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالای اساسی و واریز ریالی پول حاصله به حساب یارانه ها نیز گفت:

ارز یارانه ای به درد کارگران نمی خورد؛ به فرض یارانه ۴۵ هزار تومانی ۱۰۰ هزار تومان بشود باز هم کمکی به کاهش هزینه های زندگی آنها نمی کند. ارز شناور هم یعنی هر زمان نیاز بود قیمتها بالا و پایین شود ولی این وسط خانوارهای کارگری لطمه می بینند و معاش آنها به خطر می افتد. ما از مجلس انتظار داریم این مساله را ساماندهی کند و پیشنهاد می کنیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی را تنها به کالاهای اساسی و مصرفی کارگران و اقشار کم درآمد اختصاص بدهند تا قدرت معیشت آنها حفظ شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان