۹۰ درصد خودروهای سرقتی ساخت داخل کشور هستند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 17:53

۹۰ درصد خودروهای سرقتی ساخت داخل کشور هستند

شماره: 19017
Aa Aa

در میان محصولات سایپا پراید، وانت، تیبا و ساینا و در میان محصولات ایران خودرو نیز پژو، سمند و پیکان جزو پر سرقت ترین محصولات بوده اند.

مهدی حاجیان، سخنگوی فراجا اعلام کرد؛
۹۰ درصد خودروهای سرقتی ساخت داخل کشور هستند

مهدی حاجیان، سخنگوی فراجا در یک نشست خبری گفت:

از ابتدای سال تا پایان تیر ماه بیش از ۲۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه به سرقت رفته که حدود ۹۱ درصد آن از سوی ماموران پلیس کشف شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او افزود:

متأسفانه ۹۰ درصد خودروهای سرقتی ساخت داخل کشور بوده‌اند. از این میان حدود ۷۸ درصد خودروها مربوط به قبل از سال ۸۸ و مابقی نیز پس این سال تولید شده بودند. لازم است شرکت های خودروسازی توجه بیشتری به سیستم ایمنی و ضد سرقت خود داشته باشند و آن را برابر استانداردها به‌روز کنند. در میان محصولات سایپا پراید، وانت، تیبا و ساینا و در میان محصولات ایران خودرو نیز پژو، سمند و پیکان جزو پر سرقت ترین محصولات بودند که مدل اکثر آن‌ها مربوط به قبل از سال ۸۸ است. در این زمینه برخی خلأهای قانونی نیز وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدام شود. تمام دستگاه های ما باید به سمت پیشگیری از جرم حرکت کنند.

حاجیان اظهارکرد:

زمانی که سرقت های مربوط به خودرو رخ می دهد سارقان یا خودرو را سرقت و قطعات آن را جدا می کنند یا از همان ابتدا اقدام به سرقت قطعات خودرو می کنند. این قطعات به فروش می رسد و روی خودروهای دیگری نصب می شود اما اگر قطعات خودرو ثبت شود، امکان پیگیری آن‌ها به راحتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه وقوع هر سرقت خودرو حدود ۴۰ نفر را درگیر می کند گفت: ع

علل وقوع سرقت را بررسی و حتی راهکارهایی نیز برای آن پیدا کرده ایم اما این راهکارها را اجرایی نکرده ایم. بر اساس این راهکارها باید شرایط طوری شود که هیچ تعمیرگاهی حق نصب لوازم یدکی دست دوم را قبل از آنکه منبع آن ثابت شود نداشته باشد همچنین باید شرایطی فراهم شود تا هیچ تعمیرگاهی اجازه صافکاری و تعمیر خودروهای تصادفی را نداشته باشد مگر اینکه مجوز آن از سوی پلیس صادر شود. این طرح در بسیاری از کشورهای جهان نیز اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه معامله اموال مسروقه مجازات حبس از شش ماه تا سه سال را دارد گفت:

فروشندگان لوازم یدکی دست دوم باید اصالت و منبع آن را احراز کنند وگرنه پلیس با آن برخورد خواهد کرد. قطعه سازان نیز باید قطعه های خود را نشان‌دار و بانک اطلاعاتی از آن ایجاد کنند و این بانک را در اختیار پلیس نیز قرار دهند. ما در حال حاضر با ایران خودرو و سایپا تبادلاتی داریم اما هیچ دسترسی به بانک اطلاعاتی قطعه سازان نداریم و باید این بانک اطلاعاتی مشترک بین پلیس، خودروساز و قطعه سازان ایجاد شود.

حاجیان همچنین از رسیدگی به یک پرونده بزرگ مربوط به قاچاق مشتقات و فرآورده های نفتی در استان گلستان خبر داد:

این پرونده پس از حدود یک سال کار اطلاعاتی از سوی ماموران پلیس امنیت اقتصادی در استان به اجرا درآمد. در جریان این پرونده تنها حین اجرای عملیات ۴۵۰ هزار لیتر مشتقات نفتی از تانکرها کشف شد. مجرمان این قاچاق را با پوشش هیدروکربنات انجام و در جریان آن مشتقات نفتی را به کشورهای شرقی کشورمان قاچاق می کردند. مجرمان در پوشش ۱۴ شرکت صوری از حدود یکی - دو سال پیش اقدام به این فعالیت مجرمانه و تاکنون ۴۰ میلیون لیتر مشتقات نفتی و محصولات پتروپالایشی را قاچاق کرده اند. دامنه فعالیت این افراد در پنج استان بود و ۱۵ نفر از اعضای اصلی آن از جمله دو سرکرده آن در استان های گلستان و قم دستگیر شدند.

حاجیان با اشاره به به اقدامات پلیس امنیت اقتصادی نیز گفت:

پلیس امنیت اقتصادی از ابتدای امسال تاکنون در زمینه قاچاق و احتکار کالا موفق به کشف پرونده هایی شده که در مجموع ارزش ریالی آن‌ها بالغ بر ۳۹ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال بوده است همچنین طی این مدت ۸۵۰۰ تن برنج، ۸۰۴۱ تن روغن، ۲۱ هزار تن گندم و آرد و ۱۷۴ هزار و ۳۲۸ دستگاه لوازم خانگی قاچاق نیز کشف شده است. در حوزه مقابله با استخراج رمز ارزها نیز ۱۶ هزار دستگاه ماینر در چهارماهه امسال کشف شده است.

وی افزود:

در حوزه پلیس بین‌الملل امسال پنج متهم فراری به خارج از کشور بازداشت و به ایران بازگردانده شدند. این افراد در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان