سیره رهبر انقلاب در حکمرانی باید تبدیل به یک رشته تحصیلی شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 19:10

سیره رهبر انقلاب در حکمرانی باید تبدیل به یک رشته تحصیلی شود

شماره: 18294
Aa Aa

تداوم و مدیریت انقلاب بی نظیر بوده و کارآمدی نظام قابل تدریس است| خلاصه حکمرانی تمدن نوین اسلامی جمع تدین و تمدن است.

عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان و جامعه مدرسین؛
سیره رهبر انقلاب در حکمرانی باید تبدیل به یک رشته تحصیلی شود

عباس کعبی، عضو خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست تخصصی بررسی سیره حکمرانی رهبر انقلاب در خبرگزاری رسا گفت:

در سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب اهداف، وظایف و خط مشی های عمومی بر گرفته از اسلام ناب و آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

اجرا سازی آن در دولت اسلامی با هدایت ولی فقیه می باشد که هندسه حکمرانی اسلامی را شامل می شود. هندسه حکمرانی نیز در چهار فصل ارتباط با خدا ـ مدیریت منابع مالی (تحقق عدالت اجتماعی) ـ ترویج و تحکیم ارزش ها و مبارزه با فساد و تباهی است. در دولت اسلامی ملت و امت باید در کنار یکدیگر فعال شوند و با تمام وظایف وارد صحنه گردند و گرنه وظایف حکمرانی دینی تنها با سازوکار های دولتی محقق نخواهد شد.

وی در بیان تفاوت حکومت اسلامی با دموکراسی لیبرال ابراز داشت:

تفاوت حکومت اسلامی در این امر است که جایگاه مردم در نظام های دموکراسی لیبرال بعداز انتخابات تمام می شود و دیگر نمی تواند در سطح کلان جامعه نقش ایفا کند اما در حکومت اسلامی مردم باید فعالیت های خود را بعداز انتخابات درعرصه حکومت اسلامی ادامه دهند لذا معمولا اقبال به انتخابات در نظام های دموکراسی رو به افول است تا جایی که دولت ها در صدد اجباری سازی حضور در انتخابات هستند. یکی از تفاوت های مهم سازوکارهای نظام مدیریتی در فعال سازی مردم در ساخت ایمان، تقوا و تولید عمل صالح است تا ملت در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی سیاسی و… فعال باشند. در نظام های دیگر ساختارهای حکومتی بزرگ هستند و همواره ساختار سازی می‌کنند اما در نظام ولایی و اسلامی کوچک سازی ساختارها اصل مهمی است که در این نتیجه کارهای بزرگی صورت می پذیرد.

کعبی عنوان کرد:

مدیریت علمی جزو اصول مدیریت فقهی است که دارای الزاماتی در تعهد، تخصص و منابع انسانی است. حکمرانی تمدن نوین اسلامی دوگانه های بسیاری را شامل می شود که خلاصه آن، تدین و تمدن است که باهم جمع می شود و اینها بر گرفته از سیره رهبری و افق های بلند ایشان در تحقق تمدن نوین اسلامی است. رهبری در حکمرانی نظام اسلامی پرچم رشد و علم و فناوری را به دست گرفتند و بر آن تاکید داشتند. تاکید رهبری بر تاسیس پارک علم و فناوری، شکل گیری بنیاد نخبگان و سلول های بنیادین و توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش و دانشگاهها، نشان از مدیریت رهبری در عرصه علم و دانش است.

عضو جامعه مدرسین همچنین گفت:

مقاومت در مقابل سلطه موجب اقتدار و شکل گیری اهداف نظام اسلامی می شود. سیاست های کلی نظام که رهبری ابلاغ و تکلیف کردند در عرصه خط مشی گذاری عمومی در علم و مدیریت دولتی هم از لحاظ روش مدیریتی و اقتضائات اجرایی، امری بی‌نظیر است که مدیران نظام اسلامی باید یاد بگیرند و مبانی فکری رهبری تبیین و عملیاتی شود و در تدوین خط مش گذاری های عمومی جامعه این امر مهم مبنا باشند. سیره مقام معظم رهبری در حکمرانی نظام اسلامی باید تبدیل به یک رشته تحصیلی در نظام اسلامی شود چرا که تداوم و مدیریت انقلاب بی نظیر بوده لذا کارآمدی نظام قابل تدریس است. فقه نظام و فقه حکومت یکی از الزامات حوزه انقلابی است که باید بصورت مطالب درسی در سطح های تحصیلی حوزه علمیه تدریس شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان