وزیر آموزش و پرورش معلمان معترض را تهدید به اخراج کرد
یوسف نوری، وزیرآموزش و پرورش ایران در نشست با فرهنگیان شهرستان مریوان اظهار داشت:
موضوع رتبه بندی اواخر دولت قبل مطرح و بدون هیچگونه کار کارشناسی با مشکلات زیادی مواجه بود.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از جامعه ۲۴، او ادامه داد:
باوجود اینکه دولت قبل هشت سال فرصت داشت این موضوع را نهایی و اجرایی کند اما آن را به دولت بعدی موکول کرد. اعتبار رتبه بندی اکنون از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای سه سال با همکاری دولت، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی سه و نیم برابر شده و به تصویب رسیده است.
او با بیان اینکه کار رتبه بندی معلمان در حال انجام است افزود:
معلمان شاغل در ادارات و معلمان استثنایی شامل این طرح نمی شدند که در آیین نامه جدید این موارد اصلاح شده و برای معلمین ابتدایی مرزی و مناطق محروم هر سال سه ماه ارفاق در نظر گرفته شده و هر چهار سال یک رتبه دریافت خواهند کرد و همچنین نخبگان هم برای بار اول سه سال یک رتبه در نظر گرفته شده است.
نوری با اشاره به بند ۲۳ هیأت تخلفات که تجمعات غیر قانونی میتواند همکار فرهنگی را اخراج کند گفت:
باید کاری کرد که کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء داد و مطمئنا با این کار تمام مشکلات در نظام تعلیم و تربیت مرتفع خواهدشد. جامعه معلمین ما سالم ترین، بهترین و عزیزترین اقشار جامعه هستند و ما دست تک تک فرهنگیان را میبوسیم. تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات برحق معلمان، حق معلمان است و باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود. معلمان ما انسان های شریف در جامعه هستند. این قشر زحمت کش خواسته هایی نیز دارند که باید بیان شود وباید به درخواست های آنان رسیدگی شود.
نوری با اشاره به بند ۲۳ هیأت تخلفات که تجمعات غیر قانونی میتواند همکار فرهنگی را اخراج کند؛ تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات برحق معلمان را حق معلمان دانست و گفت: باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود.
وی خود را مدعی العموم تمام فرهنگیان کشور دانست و گفت:
همه مسائل آموزش و پرورش باید در داخل خود نظام تعلیم و تربیت حل شود.
وی همچنین گفت:
تمام کلاس کانکسی و سنگی باید برچیده شود و مدرسه ای بدون چشمه آب بهداشتی نباید داشته باشیم. با کمک خیرین این کار را انجام خواهیم داد.
او اجرای سند تحول بنیادین را نیز مهم ترین کار آموزش و پرورش عنوان کرد.
او همچنین در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران اظهار کرد:
نظام آموزش و پرورش با 15.2 میلیون نفر جمعیت واجبالتعلیم، 7 میلیون نفر پیش از دبستان، با 970 هزار معلم شاغل و 970 هزار معلم پیشکسوت و بازنشسته خدمات ارائه میکند که این جمعیت نقش بیبدیل در تمدن نوین اسلامی دارد. آموزش و پرورش در دورانی دچار ناملایماتی شد. در سال 1390 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و میبایست اجرایی سازی میشد اما متأسفانه گروهی سند 2030 را آوردند که این موضوع با تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری به جامعه منتقل شد و در جامعه حلقهای میانی و متدینین در مقابل آن ایستادند.
او گفت:
در کنفرانس آیسسکو که رفته بودم مشاهده کردم که همه کشورها تعهد کرده بودند که تا سال 2030، اهداف توسعه هزاره یعنی همان سند 2030 را اجرا کنند و کشور ما در آن کنفرانس بوده است. متعاقب آن در سال 1392 مقام معظم رهبری سیاستهای کلی ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش را ابلاغ کردند ولی باز اقدام بایستهای که در مدرسه دیده شود نداشتیم. به عبارت دیگر اینکه نگاشت مدرسهای سند تحول بنیادین داشته باشیم یا در جامعه دیده شده و نگاشت نهادی شده باشد نداشتیم یعنی به تعبیری ساده، سند زمینی نشد. از زمانی که خدمت عزیزان رسیدیم مطالعات آسیبشناسی و بررسی همهجانبه انجام شد و در این مدت متوجه شدیم که حلقههای میانی خودجوش، آتش به اختیار، گروههای متدین در قالبهای مختلف، بخشی از سند را در گوشهای از کشور پیاده میکنند. ما بر آنیم که برای پاسخ به فرمان مقام معظم رهبری که در شهریور 1399 فرمودن سند تحول باید اجرایی شود با دو قید مبنی بر اینکه برنامه عملیاتی داشته باشیم و شاخصمند باشد، اقدام کنیم. انشاءالله این کار در تعدادی از یک منطقه خارج از کشور و تعدادی از مناطق داخل کشور با استفاده از ظرفیتهای بیرونی یعنی همه عوامل اعم از نهاد رسانه، خانواده، حکومت، دانشگاههایان و دستگاههای دیگر اجرا میشود یعنی همه باید دست به دست هم دهیم تا این سند به دغدغه ملی تبدیل شود تا این فرمان رهبر معظم انقلاب محقق شود.
نوری گفت:
حل مشکل کمبود نیروی انسانی اینگونه بوده است که به مناطق دور نیرو ندادیم و از طریق نیروهای برفانباری ورود پیدا کردند یعنی نیروهایی که از نظر رشته تحصیلی، سن، جنس همخوانی نداشتند به عبارت دیگر رشتهها با تدریس همخوانی نداشت. در این راستا با وزارت علوم هماهنگی کردیم که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهیم و نیرو را فقط از دانشگاه فرهنگیان بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع رتبهبندی معلمان نیز گفت:
این دولت عزم جدی داشت و با همکاری مجلس و شورای نگهبان رتبهبندی را که به یک شعار تبدیل شده بود از شعار به عمل تبدیل کرد و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح خواهد شد. این رتبهبندی کاملا متفاوت از جهت کمی و کیفی با رتبهبندی است که قبلا دولت پیشنهاد کرده بود. الحمدالله اقدامات برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی شروع شده است و امیدواریم شاهد ارتقای نظام آموزشی و ما بهازای معیشت معلمان خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد:
در مناطق محروم تغذیه رایگان که 10 سال بود قطع بود، دوباره بر میگردد. همچنین در حوزه تحصیل و تهذیب و ورزش که شعار محوری است کارهایی در حال انجام است.