گره برخی معارف مانند جبر و اختیار فقط در دست ائمه (ع) است
محمدتقی سبحانی، استاد سطح خارج حوزه علمیه و رئیس بنیاد فرهنگی امامت در نشست علمی «تحولات کلامی عصر امام صادق (ع)» گفت:
در دوره امام صادق (ع) جریانات فکری به مکاتب و مذاهب تبدیل شدند.
به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:
در این دوره مرزهای فکری مسلمین یا مرزهای عقیدتی غیرمسلمین درگیر و تعامل جدی شروع شد. نهضت ترجمه و جریانات فلسفی در این دوره رشد چشمگیری یافت و الحاد نخستین بار به صورت سازمانیافته در دوره امام صادق (ع) مطرح شد. در این دوره واگراییهای اعتقادی از اهل بیت (ع) به سمت جریانات انحرافی وجود داشت. جریان غلات به عنوان یکی از خطرناکترین جریانات واگرا هم در این دوره رشد کرد. خطر غلات از خطر کیسانیه، زیدیه و حتی مخالفان بیشتر بود زیرا غلات از یاران اهل بیت (ع) یارگیری و جریان منسجم شیعه را متفرق میکردند و جریان تصوف باطنی هم در این دوره نمایان شد.
وی گفت:
برخی معارف دردانههای معرفتیاند که فقط در دست ائمه (ع) هستند مانند جبر و اختیار زیرا هرقدر در تاریخ سیر کنیم این شبهه وجود دارد تا دوره اهل بیت (ع) و گره این موضوع با نظریه امر بین الامرین باز میشود. در لسان روایات آمده که امر بینالامرین را فقط علمای ربانی (امام معصوم) و شاگردان آنان میفهمند. فکر میکنیم مسئله قضا و قدر فقط برای اسلام است در صورتی که در فلسفه یونان و ادیان شرقی و غربی و یهودیت و مسیحیت هم وجود دارد و حل حقیقی مسئله قدر در مکتب اهل بیت (ع) و براهین ایشان وجود دارد و گره آن در دست امام صادق (ع) است. مسئله رجعت و مهدویت از اختصاصات معرفت شیعه هست.