آمریکا در صورت پیروزی دموکرات ها در انتخابات به برجام باز می گردد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 13:43

آمریکا در صورت پیروزی دموکرات ها در انتخابات به برجام باز می گردد

شماره: 7136
Aa Aa

سندرز، وارن و هریس گفته اند در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بدون پیش شرط مجدداً به توافق هسته ای خواهند پیوست.

اگر ایران به توافق هسته ای پایبند بماند؛
آمریکا در صورت پیروزی دموکرات ها در انتخابات به برجام باز می گردد

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی المانیتور، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران به یک سنگ محک برای دموکرات‌هایی تبدیل شده است که امیدوارند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در انتخابات ۲۰۲۰ به چالش بکشند.

تاکنون پنج نامزد انتخاباتی اعلام شده در هفته‌های اخیر به المانیتور گفته‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و تا زمانی که ایران به تعهداتش در در توافق هسته‌ای پایبند باشد، بدون هیچ پیش شرطی مجدداً به این توافق خواهند پیوست. این نامزدها شامل قانون‌گذاران شناخته شده‌ای همچون برنی سندرز، الیزابت وارن و سناتور کامالا هریس هستند.

این گرایش در حالی پدیدار شده است که گروه‌های حامی توافق هسته‌ای در حال افزایش کمک‌های خود به دموکرات‌ها در آستانه اولین انتخابات مقدماتی در ماه ژوئن هستند. المانیتور متوجه شده است که “اقدام امنیت ملی”، یک گروه متشکل از مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا یک پیش‌نویس یادداشت در اختیار تمام نامزدهای دموکرات اعلام شده گذاشته و از آنها خواسته‌اند تا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته‌ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد بازگردند.

ند پرایس، مدیر سیاسی این گروه اظهار داشت: اگرچه ما مکالمه خصوصی نمی‌کنیم اما پیامی که می‌فرستیم شفاف و ساده است؛ اگر ایران به توافق پایبند است دولت بعدی نیز باید دوباره به توافق هسته‌ای بپیوندد و از دیپلماسی برای نگه داشتن برنامه هسته‌ای ایران در کنترل به‌طور بلند مدت استفاده کند.

به گزارش المانیتور، این مبحث توجه زیادی را در میان دموکرات‌های پر جمعیت به خود جلب کرده است.

سخنگوی سناتور “کامالا هریس” گفت: کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات به توافق هسته‌ای می‌پیوندد تا آمریکا اطمینان یابد که ایران به محدودیت‌های سخت توافق هسته‌ای برای برنامه هسته‌ای‌اش پایبند است.

وی ادامه داد: خانم هریس بر این باور است که آمریکا باید با استفاده از دیپلماسی سخت و قوی رفتار ایران در منطقه را کنترل کند. دفتر رئیس اطلاعات ملی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تائید کرده‌اند که ایران به تعهداتش در توافق عمل می‌کند.

سخنگوی الیزابت وارن نیز تاکید کرد که در صورت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وی باید به عنوان رئیس جمهور آمریکا به آن بازگردد.

همچنین یکی از دستیاران برنی سندرز گفت که وی نه تنها به توافق می‌پیوندد بلکه آماده است تا با ایران بر سر مسائل دیگر رایزنی کند زیرا این، همان کاری است که رئیس جمهور ترامپ باید به جای بیرون آمدن (از توافق) انجام می‌داد. بازگشت به برجام به معنی اجرای تعهدات آمریکا در توافق است که شامل رفع تحریم‌ها می‌شود.

نامزدهای انتخاباتی با شانس کمتر هم از جمله ویان مسام، شهرداری از فلوریدا و ماریان ویلیامسون، رهبر معنوی گفته‌اند که به توافق هسته‌ای بازمی‌گردند و حتی آن را یک اولویت می‌دانند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا که انتظار می‌رود ماه آینده نامزدی خود را اعلام کند نیز همچنان از حامیان توافقی است که در دوران فعالیت او حاصل شد. وی زمانی که ترامپ در ماه مه از برجام خارج شد در بیانیه‌ای تاکید کرد که صحبت از یک توافق بهتر توهم است.

بایدن گفت: این توافق را حاصل فشار، دیپلماسی پر زحمت و حمایت جامعه بین‌الملل برای رسیدن به هدف است. ما هیچ یک از این‌ها را در حال حاضر نداریم.

در حقیقت، حمایت پایدار دموکرات‌ها از برجام در شرایطی نشان داده می‌شود که طبق نظرسنجی‌ها حمایت‌ها از ترامپ در عرصه سیاست خارجی رو به کاهش است. یک نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان در هفته جاری نشان می‌دهد که رئیس جمهور همچنان پشتیانی از سیاست خارجی‌اش را از دست می‌دهد به گونه‌ای که این آمار از ۵۴ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

“سیاست خارجی برای آمریکا” یک گروه حامی دیگر، شامل چند تن از مقامات دولت اوباما موضع مشابهی دارند. جسیکا سارزتد، سخنگوی این گروه پیوستن مجدد به برجام را یک عنصر مهم در سیاست خارجی هر نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ دانست.

در همین راستا، کمیته ملی حزب دموکرات در آمریکا ماه گذشته (میلادی) یک قطعنامه صادر و در آن خواستار بازگشت واشنگتن به برجام و اجرای تعهدات آمریکا در این توافق و جلوگیری از تجدید بحران هسته‌ای در خاورمیانه شد.

المانیتور در ادامه گزارش داد: با این حال، مخالفان توافق هسته‌ای کماکان خواهان حفظ رویکرد سخت ترامپ هستند. جیمز اینوف، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا حتی خواستار اضافه کردن بندی در طرح اختیارات دفاع ملی شد که بر اساس آن، رئیس جمهور آینده نتواند به توافق هسته‌ای بازگردد.

تهران به دقت در حال نظاره موضوع برجام در آمریکا کمپین‌های انتخابات ریاست جمهوری است و به گفته کارشناسان امیدوار است که دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ جای خود را به یک رئیس جمهور دموکرات بدهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان