آمریکا عضو برجام نیست | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403 - 16:06

آمریکا عضو برجام نیست

شماره: 15305
Aa Aa

پیش شرطی برای آمریکا تعیین نکردیم و هدف اخذ تضمین‌ها این است که واشینگتن دنیا را به سخره نگیرد| مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
آمریکا عضو برجام نیست

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران بیان کرد:

توافق شده در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد. این توافق دوسویه بوده و موضوعات چالش‌ها و موانعی که شش دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید باید در گفتگوها مورد رایزنی قرار بگیرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

پرونده مذاکرات در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و ان‌شاءالله با ترکیب جدید انجام خواهد شد. باقری در ادامه گفت‌وگوهای هفته گذشته در تهران و براساس توافق طرفین به بروکسل می‌رود. آن‌چه توسط رئیس جمهور و وزیر خارجه گفته شده این است که مذاکرات ادامه می‌یابد و آن‌چه در حال انجام است روشن شدن برخی نقاطی است که چالش‌های گفت‌وگوهایی بوده که ۶ دور در وین انجام شده است. ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست. هدف اخذ تضمین‌ها برای این است که هیچ کس در واشینگتن دنیا را به سخره نگیرد. آن‌چه امیرعبداللهیان گفت این بود که آمریکا به جای ادامه مسیر ترامپ روند مجزایی را پیگیری کند. همان فشار حداکثری ترامپ را همین دولت ادامه می‌دهد و این اقدام و عمل است که می‌تواند نشان دهد دولت فعلی بایدن متفاوت از دولت ترامپ است و در عمل آن‌چه دیدیم تداوم بوده است نه تغییر. دولت جدید می‌خواهد با آسیب شناسی از آنچه واقع شده وارد مذاکرات شود. در خصوص اصل گفت‌وگوها آقای رئیسی اعلام کردند که گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت درباره ابعاد چالش‌ها و نظراتی هست که با خرد جمعی در حال جمع‌بندی است و براساس آن تصمیم گیری جدید به طرف مقابل اعلام خواهد شد. مهم این است که وقتی تلف نشود. ۶ دور گفت‌وگوهای وین نشان داد اگر با آسیب شناسی درست انجام شود می‌تواند به نتیجه برسد.

سعید خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران از جمله قاچاق مواد مخدر اظهار داشت:

توصیه ما به برادرانمان در کشور آذربایجان این است که پیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه بدهند که گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور همچنان از کانال‌های دیپلماسی ادامه پیدا کند. آن‌ها از کانال‌های دیپلماسی پیام‌های خوب، سازنده و با نگاه برادرانه‌ای ارسال کرده‌اند و باید اجازه داد که این گفت‌وگوها از همین مسیر ادامه پیدا کند. شاید روشن باشد که برخی از اظهارات رسانه‌ای از سوی مقامات آذربایجان با چه هدفی انجام می‌شود البته من نیت‌خوانی نمی‌کنم و ما به مقامات آذربایجان توصیه می‌کنیم که عنان کلام را داشته باشند و اجازه ندهند که طرف‌های ثالث برای آن‌ها دام پهن کنند.

او در باره پیگیری قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین از سوی وزارت خارجه اعلام نیز کرد:

 قرارداد ۲۵ ساله نقشه راه همکاری‌های مشترک راهبردی و نقشه راه همکاری‌های مشترک راهبردی بین ایران و چین است که دارای عرصه‌های مختلفی است و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی مرتبط با آن هستند. آقای امیرعبداللهیان در هنگام ورود به وزارت خارجه یک ارزیابی از روند عملیاتی شدن این قرارداد داشتند و در جلسه دولت نیز این موضوع را مطرح کردند و موارد لازم با نگاهی جدید به دستگاه‌های مرتبط ارسال شده است. این قرارداد یک موضوع حاکمیتی است که در کل حاکمیت در حال پیگیری است».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان