آمریکا آنچه از جیب ملت ایران برداشته برگرداند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 5:51

آمریکا آنچه از جیب ملت ایران برداشته برگرداند

شماره: 17697
Aa Aa

دادگاه نوری در سوئد صلاحیت نداشته است| ارتباطی بین پرونده نوری و جلالی وجود ندارد و اگر ارتباطی است طرف سوئدی دوست دارد برقرار کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
آمریکا آنچه از جیب ملت ایران برداشته برگرداند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر اظهار داشت:

مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است. سفر آقای مورا نشان می‌دهد که ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی که بعضا توسط سنا و کنگره آمریکا انجام شده ایران و گروه ۱+۴ به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا متعهد بوده‌اند. ‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه که از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که برخی مقامات اروپایی می‌گویند یکی از مشکلات در ارتباط با موضوع احیای برجام و توافق در وین اختلاف ایران و آمریکا در مورد رفع تحریم‌ سپاه است و آیا ایران ممکن است توافقی را قبول کند که بخشی از تحریم‌های سپاه برداشته شود گفت:‌

به طور معمول در مذاکرات بین‌المللی تا زمانی که به نتیجه برسد در آن بده بستان وجود دارد و تا زمانی که به نتیجه برسند نمی‌شود خیلی از ابعاد آن را در فضای عمومی مطرح کرد چون ممکن است مخل مذاکرات باشد. آنچه که برای ما و مردم مهم است این است که چرخه کامل انتفاع اقتصادی ایران رعایت شود، حقوق ملت ایران محقق شود و آنچه که من از این تریبون بارها گفته‌ام و اکنون نیز می‌گویم این است که این مذاکرات باید باعث شود که چرخه انتفاع اقتصادی ایران و حقوق ملت ایران محقق شود و از طرف دیگر اجازه نمی‌دهیم که مولفه فشار حداکثری که از سوی دولت پیشین آمریکا برای از بین بردن هر گونه انتفاع اقتصادی ایران و از بین بردن فرصت دیپلماسی ایجاد شده همچنان باقی بماند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه در مذاکرات وین بن بستی ایجاد شده و سفر جاری مورا به تهران برای از بین این بن‌بست است و آیا تهران نیز معتقد است بن‌بستی در مذاکرات ایجاد شده است گفت:‌

آنچه که متوقف است در بُعد تصمیماتی است که باید از سوی واشینگتن اتخاذ شود.

وی با اشاره به روند مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ افزود:‌ در معدود مورد نکات باقی‌مانده آمریکا باید پاسخ دهد و تصمیم سیاسی لازم را بگیرد. آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد و یا رضایتی برای انجام چیزی فراتر از تعهداتش بدهد. آن‌ها حقوقی از ملت ایران ضایع کردند و از جیب ملت ایران چیزهایی را برداشته‌اند که باید سرجای خودش بگذارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و اگر چنین شود می‌توان گفت توافق در دسترس است. من نمی‌گویم بن‌بست و فکر می‌کنیم که تصمیم واشینگتن به راحتی می‌تواند توافق در وین را به راحتی محقق کند.

وی همچنین با بیان این که در دادگاه سوئد حقوق اولیه "نوری" رعایت نشده است گفت:

دادگاه مورد اشاره صلاحیت نداشته است. هیچ ارتباطی بین پرونده آقای نوری و جلالی وجود ندارد و اگر ارتباطی است طرف سوئدی دوست دارد برقرار کند. جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر و حکمش صادر و درخواست بازنگری کرده که در حال بازنگری است و خسارات عمده‌ای هم زده است. این‌که درباره نوری طراحی می‌شود و گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن می‌کند و شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد و سیاسی می‌کند شک ما را برمی‌انگیزد که چگونه این اتفاقات رخ می‌دهد. متأسفانه دولت سوئد توجه نکرده وباید هر چه زودتر به مسیر درست برگردد. فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود. موضوع احمدرضا جلالی جاسوسی است و در مسیر درست خود پیگیری می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان