غرب از درخواست‌های حداکثری خود در مذاکرات عقب نشینی کرد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 18:50

غرب از درخواست‌های حداکثری خود در مذاکرات عقب نشینی کرد

شماره: 16255
Aa Aa

او در پاسخ به این سؤال که آیا نماینده روسیه در مذاکرات وین به‌جای ایران مذاکره می‌کند گفته اینکه ۱+۴ با چه مکانیسمی صحبت می‌کنند برای ما مهم نیست.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
غرب از درخواست‌های حداکثری خود در مذاکرات عقب نشینی کرد

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود گفت:

آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تأکید ایران و کشورهای همسایه است تشکیل دولت فراگیری است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

در خصوص مردم افغانستان سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن بوده است. ما به رغم تمامی اختلافات وجود داشته تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند چه پناهجویان و چه کسانی که در جغرافیای افغانستان دچار مشکل هستند. در تمامی مذاکرات ما با کشورهای خارجی یک بند درباره چگونگی کمک و تسهیل دسترسی های بشر دوستانه به داخل  افغانستان و آمادگی برای کمک های افزون تر بوده است. ما با همه گروه های افغانستانی از جمله طالبان در ارتباط هستیم.

خطیب زاده درباره اظهارات راب مالی درباره برنامه دفاعی ایران نیز گفت:

ریشه آنچه که امروز در منطقه می بینیم همین روریکردهای مداخله جویانه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه است. توصیه من به آمریکا این است که به جای دستکاری درباره ترتیبات عادی منطقه تلاش کند که واقعیت‌های منطقه را بفهمد و بداند که با میلیاردها دلار فروش سلاح به منطقه نه تنها باعث ایجاد ثبات در منطقه نمی شود بلکه استاندارد دوگانه خود را پررنگ‌تر می‌کند.

وی درباره مذاکرات وین گفت:

اگر امروز متن مشترکی داریم بخاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست‌های حداکثری خود عقب نشینی کند. ما در هر چهار حوزه پیشرفت‌هایی داشته ایم. در حوزه هایی که مربوط به تعهدات طرف مقابل بوده پیشرفت‌های کمی داشته ایم. برای همین می‌گویم که توپ در زمین طرف مقابل است.  آنچه که ایران در ابتدای دور هفتم ایران پیشنهاد داد و آنها حاضر نبودند بشوند امروز در متن‌ها نوشته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نماینده روسیه در مذاکرات وین به‌جای ایران مذاکره می‌کند گفت:

برخی دنبال حواشی شاذ می‌روند. بین ایران و ۱+۴ به‌صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در جریان بود. اینکه ۱+۴ با چه مکانیسمی صحبت می‌کنند برای ما مهم نیست. همه می‌دانند ۱+۴ در ادوار گذشته به طرق مختلف با آمریکا گفت‌وگو داشتند. بین ایران و آمریکا non paper (سند غير رسمی) رد و بدل می شود و این‌ها هم از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک انجام می‌شود. مکانیسم روشنی در وین وجود دارد. چیزی غیر از متن‌های مکتوب ایران به آمریکا داده نشده و هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است. ایالات متحده آمریکا زمانی که فشار های حداکثری خود را آغاز کرد بارها خواستار ارتباط مستقیم با ایران و گرفته شدن عکس های تبلیغاتی بود اما جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام به صورت راستی‌آزمایی شده و با ارائه تضمین های لازم انجام نشود این امکان وجود ندارد. پس از آن آمریکا می‌تواند در میز برجام به عنوان یکی از اعضای برجام حاضر شود.

وی افزود:

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند نسبت به این نکته است که از تمامی توان و مزیت های خود استفاده کند، نگاه ما به شرق یک نگاه اصیل است روابط ما با شرق عکس‌العمل به هیچ موضوعی نیست. ما در وین برای این هستیم که پیش از هر چیز مطمئن شویم منافع رفع تحریم علیه ملت ایران تامین می‌شود امروز بسیار زود است که بخواهیم قضاوت بکنیم آیا ایالات متحده آمریکا و کشور های اروپایی با دستور کار واقعی آمده اند تا متعهد شوند. طبیعی است جمهوری اسلامی ایران باید به خاطر سابقه‌ ی بسیار بدی که ایالات متحده از خود به جای گذاشته و بی عملی اروپایی‌ ها مطمئن شود در آینده هیچ کس دیگری دوباره حقوق بین‌الملل را در برجام به سخره نخواهد گرفت.

سعید خطیب زاده ضمن تاکید بر نقش سازنده چین و روسیه در مذاکرات وین اظهار داشت:
"روسیه و چین در خلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند و فراموش نکردند که این واشینگتن بود که به طور فعال تلاش کرد برجام را از بین ببرد و تلاش کرد هیچ طرفی به برجام پایبند نماند، تلاش کرد کمپانی ها و شرکت ها را تحت تعقیب قرار دهد، تلاش کرد فضایی را ایجاد کند که هیچ طرفی نتواند به تعهدات خود پایبند باشد. امروز نیز به صورتی در وین هستند که هیچ کدام از سیاست‌ های خود را عوض نکرده اند اما تقریباً می‌توانم این نکته را گزارش کنم که در موضوعات اختلافی تمامی اعضای ۴ به اضافه یک و ایران اشتراک نظر دارند در خصوص اصل راستی‌ آزمایی و در خصوص اصل گرفتن تضمین این توافق وجود دارد. ما در وین هستیم تا هم از تضمین های ایالات متحده نسبت به تعهداتش در برجام و رفع تحریم ها مطمئن شویم و هم مطمئن شویم طرف‌ های اروپایی از بی‌عملی خارج میشوند و یک‌بار نشان بدهند برآنچه امضا می‌کنند پایبند هستند و منافع برجام برای ایران را متعهد شوند".
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که یکی از مقامات انگلیسی ادعا کرده که مذاکرات وین در صورتی ادامه پیدا می کند که از سوی ایران زندانی های دو تابعیتی آزاد شوند گفت:
این موضع را ندیده ام و آنقدر ساختگی و برساخته است که اگر کسی در لندن چنین چیزی گفته باشد واقعا جای تأسف دارد. لندن نسبت به آنچه که در ارتباط با موضوع برجام امضا کرده تعهد قطعی دارد و در سال هایی که ایران به تنهایی بار زنده نگه داشتن برجام را به دوش کشیده متأسفانه لندن در عدم اجرا به تعهداتش همراهی عملی با واشینگتن داشته است. اگر ما اکنون در این نقطه قرار داریم به خاطر این است که آن ها در شب تصمیم گیری از تصمیمات عقب نشینی کرده اند یا تصمیمات را نگرفته اند و یا آنچه که توافق شده است را زیر سؤال برده اند.

وی گفت:

پنجره رسیدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند. زمان حساس است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از این پس به تنهایی بار زنده نگه داشتن توافق برجام را به دوش نمی کشد. ما به وین نمی رویم که وقت و انرژی ایران و تیم مذاکره کننده ایران هدر برود. پیشنهادات مشخص ما روی میز است. طرف های مقابل نیز باید با پیشنهادات مشخص بیایند تا در کمترین زمان ممکن به یک توافق خوب برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعای تعیین ضرب الاجل در مذاکرات وین از سوی برخی مقامات اروپایی و آمریکا گفت:

ما هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی پذیریم و امیدواریم کسانی که این ضرب الاجل های ساختگی را نیز مطرح می کنند خودشان این مسائل باورشان نشود و برای رسیدن به یک توافق خوب به تهران بیایند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان