آژانس برای اولین بار در فردو و نطنز دستگاه نظارت بر غنی‌سازی نصب کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 9:52

آژانس برای اولین بار در فردو و نطنز دستگاه نظارت بر غنی‌سازی نصب کرد

شماره: 22415
Aa Aa

او گفته در زمینه حل‌ و فصل مسائل پادمانی پیشرفت‌هایی حاصل شده اما پیشرفت‌های به عمل آمده به‌اندازه‌ای نبوده که وی امیدوار بوده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
آژانس برای اولین بار در فردو و نطنز دستگاه نظارت بر غنی‌سازی نصب کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام اعلام کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او این مطلب را طی سخنانی در آغاز نشست شورا مطرح کرد و افزود:

آژانس در اوایل ماه «مه» میلادی دوربین‌های نظارتی را در تاسیساتی که تجهیزات سانتریفیوژها تولید می‌شوند نصب کرد. علاوه بر این آژانس به منظور نظارت بر سطح غنی سازی اورانیوم تولید شده توسط ایران در تاسیسات اعلام شده برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در کارخانه فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت نطنز نصب کرده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات «به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی سازی در این تاسیسات را شناسایی کنیم.» گفت که پیشرفت‌های به عمل آمده به‌اندازه‌ای نبوده که وی امیدوار بوده است و «آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد یک فرآیند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تاخیر بیشتر می شود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت در پرونده سیاسی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران هم گفت:

ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان را ارائه کرده است.

وی با بیان این که «ارزیابی ما درباره این مکان همچنان پابرجاست» گفت: 

تکرار می کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

او گفت:

آخرین گزارش در مورد راستی آزمایی و نظارت در ایران براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015) نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است.

وی اظهار داشت که اورانیوم ۶۰ درصد غنی سازی شده ایران بیش از ۱۰۰ کیلوگرم است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات نتانیاهو نیز گفت:

درک آن‌ها از این موضوعات به ما ارتباطی ندارد. ما استانداردهای خود را به دلایل سیاسی پایین نمی‌آوریم. ما ارزیابی‌های خود را به هیچ دلیل سیاسی مغرضانه نکرده‌ایم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان