آیت الله ری شهری از تقوا و سلامت نفس برخوردار بود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 18:57

آیت الله ری شهری از تقوا و سلامت نفس برخوردار بود

شماره: 17204
Aa Aa

او حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب، رئیس دادگاه انقلاب ارتش، وزیر اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸، دادستان کل کشور و دادستان دادگاه ویژه روحانیت بود.

تسلیت رهبر انقلاب پس از درگذشت آیت الله ری شهری؛
آیت الله ری شهری از تقوا و سلامت نفس برخوردار بود

آیت الله ری شهری در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران در گذشت.

به گزارش اسپادانا خبر، محمد محمدی نیک (ری شهری) نماینده دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، وزیر اسبق اطلاعات در ۷۵ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) تهران در گذشت.

به علت بیماری زمینه‌ای و داخلی در بیمارستان خاتم الانبیای تهران بستری بود.

آیت الله ری شهری داماد مرحوم آیت الله مشکینی رئیس اسبق مجلس خبرگان رهبری و اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود.

او از نخستین سال‌های پس از انقلاب به عنوان حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب منصوب شد و در سال‌های بعد رئیس دادگاه انقلاب ارتش، وزیر اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸، دادستان کل کشور و دادستان دادگاه ویژه روحانیت نیز بود.

  •  

رهبر انقلاب با صدور پیامی، ارتحال حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری را تسلیت گفتند.

در متن پیام رهبر انقلاب آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تاسف فراوان خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، رحمت‌الله علیه را دریافت کردم. برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند فقدان وی ضایعه‌ای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصه‌های مجاهدت این عالم ربانی؛ علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود از او شخصیتی کم‌نظیر پدید آورده بود.

اینجانب در طول ده‌ها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کرده ام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مغفرت و علو درجات وی شود.

صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

والسلام علی عباد الله الصالحین.

سید علی خامنه‌ای
۲ فروردین ۱۴۰۱

  •  

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز در پیامی درگذشت آیت الله ری شهری را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت او است:

بسم ‏الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم فرزانه و مبارز انقلابی، حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری شهری موجب تألم و ثأثر فراوان شد.

این عالم برجسته که از یاران امین و شجاع امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رفت، سال‌ها در تولیت حرم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منشأ خدمات بسیار بود و در حوزه علوم قرآن و حدیث، طلاب و دانشجویان بسیاری تربیت کرد.

آیت‌الله ری شهری در میدان دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و در سنگرهای سرپرستی حجاج ایرانی، وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری و دادستانی کل کشور نیز مجاهدت خستگی‌ناپذیر داشت که بی‌شک توشه بزرگی برای آن مرحوم خواهد بود.

اینجانب مصیبت وارده را به بیت مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم و مردم شریف و انقلابی شهر ری تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای ایشان رحمت الهی و همجواری با اولیاء‌الله و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

  •  

رهبر انقلاب با حضور در کنار پیکر مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین ری‌شهری نماز اقامه کرده و در جمع اعضای خانواده و برخی نزدیکان این مرحوم سوابق وزارت و قضاوت و خدمات وی در طول دوران انقلاب را منشأ خیر برای نظام دانستند.

«ما هر چه خاطره از آقای ری‌شهری داریم، خاطره‌ی نیک است

 

25

این سخنان اولین جمله‌ای است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اقامه نماز بر پیکر این عالم مجاهد بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به روایت اولین دیدار خود با  ری‌شهری و همچنین جلسات کاری از جمله در دوران وزارت اطلاعات اشاره کرده و فرمودند:

«من واقعاً از مجالست و مصاحبه‌ی با ایشان محظوظ می‌شدم و لذّت میبردم چرا که ایشان در راه و در کار و علاقه‌مند و معنوی بودند».
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان