امکان انتشار علل ردصلاحیت ها به دلایل امنیتی و اطلاعاتی وجود ندارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 12:12

امکان انتشار علل ردصلاحیت ها به دلایل امنیتی و اطلاعاتی وجود ندارد

شماره: 14098
Aa Aa

نظرات شورای نگهبان غالبا به نفع شهروان است اما نمود بیرونی ندارد|  فقیهان این شورا باید افرادی باشند که در مراجع قم بعنوان فقیه پذیرش داشته باشند.

درویشوند، معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان؛
امکان انتشار علل ردصلاحیت ها به دلایل امنیتی و اطلاعاتی وجود ندارد

 ابوالفضل درویشوند، معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان در گردهم‌آیی و تبادل نظر با مدیران رسانه‌ای استان قزوین گفت:

یکی از جفاهایی که از ابتدای تصویب قانون اساسی در حق شورای نگهبان شده این است که وظیفه اصلی شورای نگهبان به حاشیه رانده شده و وظیفه‌ای که اصلا تناسبی با این نهاد ندارد نماد و نمایانگر این نهاد شده است. اصولا کسی شورای نگهبان را نمی‌شناسد و افرادی هم که آشنایی دارند معمولا موضوع انتخابات و نظارت استصوابی و رد و تایید صلاحیت را  مدنظر قرار می‌دهند درصورتی است که نظرات شورا غالبا به نفع شهروان است اما نمود بیرونی ندارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، وی عنوان کرد:

 مواردی بوده که هر سه قوه خواستار تصویب مصوبه‌ای بودند اما شورای نگهبان مانع آن شد چرا که حق مالکیت شهروندان را نفی می‌کرد.

وی درباره اعلام دلایل رد صلاحیت کاندیداها اظهار کرد:

شورای نگهبان قانون را انجام داده اما در مواردی به دلیل اهمیت امنیتی و اطلاعاتی نمی‌توان دلایل را عمومی منتشر کرد حتی مصادیقی نیز وجود دارد که دلایل رد صلاحیت به فرد اعلام شده اما فرد اعلام می‌کند که شورا این موضوع را به من اعلام نکرده و می‌داند که امکان اعلام آن بصورت عمومی وجود ندارد. در برخی کشورها سیستم نظارتی برای نمایندگان وجود دارد که اگر فرد رفتار نامتعارف داشت با او برخورد شود اما چون در قانون اساسی کشور این موضوع وجود ندارد در مواردی با مشکل مواجه می‌شویم. در برخی موارد افراد بدون هیچ عقبه‌ای و با رای خود رئیس جمهور می‌شود و نماینده مجلس می‌شود و هیچ گونه پاسخگویی ندارد. ساختار تشکل یافته‌ای نیست که مسئولیت آن را بپذیرد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد فرد متصدی شده و پاسخگو نیست چون از جایی نیامده است و اعلام می‌کند که مستقل آمده درصورتی که  اگر مستقل باشد یعنی کسی نیست که از او حمایت کند و پشتوانه و تیمی ندارد.

وی عنوان کرد:

 فقیهان شورای نگهبان باید افرادی باشند که در مراجع قم بعنوان فقیه پذیرش داشته باشند و در واقع باید شرایط سنی فقهای شورا به نحوی باشد که جایگاه فقهی داشته باشند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان