اگر آمریکا امروز ۲ مطالبه ایران را محقق کند فردا در وین هستیم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 8:05

اگر آمریکا امروز ۲ مطالبه ایران را محقق کند فردا در وین هستیم

شماره: 17169
Aa Aa

هیچ ارتباطی بین دریافت بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس و آزادی زاغری و آشوری که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت شدند وجود نداشته است.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران؛
اگر آمریکا امروز ۲ مطالبه ایران را محقق کند فردا در وین هستیم

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروز  ۱۴۰۱در جمع خبرنگاران و درباره آزادی «نازنین زاغری» گفت:

بدهی ایران از انگلیس را دریافت کردیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، او در جمع خبرنگاران ادامه داد:

بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب از انگلیس مطالبه داشتیم. تماس‌هایی بین ما و انگلیس انجام شد. هیچ ارتباطی بین آزادی مبلغ و افرادی که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت شدند وجود ندارد. چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم. آزادی این ۲ فرد (زاغری و آشوری) با نگاه انسانی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه ایران درباره رایزنی‌های خود در مسکو نیز گفت:

گفت‌وگوها در روسیه مذاکرات وین مورد بحث قرار گرفت. در بخشی از افکار عمومی در ایران برداشت شده بود طرف روس هرگونه توافق احتمالی را در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته است اما روسیه اطمینان داد هر زمان مطالبات ایران محقق شود و در کوتاهترین زمان در وین خواهد بود.

وی گفت:

ما چهار موضوع را به‌عنوان خط قرمز پیش‌رو داشتیم. از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریباً حل شده و به نقطه توافق رسیدیم ولی دو موضوع از جمله موضوع تضمین اقتصادی همچنان باقی مانده است. از طریق Non-Paper و مورا به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم. هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقی‌مانده نزدیک شویم تیم ما در وین حضور خواهند یافت. اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو‌ موضوع باقی‌مانده داشته باشد آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین جمع‌بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم. اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است. اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقی‌مانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

او ادامه داد:

اکنون به مراحل پایانی مذاکرات وین خیلی نزدیک شده‌ایم.

 

 

 

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان