عراق نباید منبعی برای تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران باشد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 15:05

عراق نباید منبعی برای تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران باشد

شماره: 21366
Aa Aa

برخی اظهارات و پیام‌های متناقض از طرف آمریکایی دریافت می‌شود؛ اگر طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند ما نیز آماده عملیاتی کردن پلن دوم هستیم.

امیر عبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی؛
عراق نباید منبعی برای تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران باشد

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به عراق و در کنفرانس خبری مشترک با فواد حسین، وزیر خارجه این کشور گفت:

ما همواره از نقش عراق در پیشبرد مذاکرات بین ایران و آمریکا استقبال کردیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان این که ایران هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای و بمب اتمی نبوده است گفت:

ایران در مذاکرات اقدام های سازنده ای داشته است. ما اکنون امادگی داریم با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی در جهت جمع‌بندی مذاکرات قدم برداریم.

او با بیان این که برخی اظهارات و پیام‌های متناقض از طرف آمریکایی دریافت می‌شود گفت:

اگر طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند ما نیز آماده عملیاتی کردن پلن دوم و مسیر دیگری هستیم و همه گزینه‌ها برای ما در دسترس و در روی میز قرار دارد اما ما آمادگی داریم بر مبنای مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز ایران در مسیر جمع‌بندی نهایی مذاکرات انجام شده در وین قدم برداریم.

امیرعبداللهیان گفت:

هیات آژانس به زودی به تهران سفر خواهد کرد و امیدواریم گروسی با نگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل موضوعات با همکاران ما در سازمان انرژی اتمی به جمع‌بندی و توافق برسند. ایران هیچگاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای و بمب اتمی نبوده و نخواهد بود و فتوای مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارد.

وی همچنین اظهار داشت:

در مورد پرونده حقوقی ترور سردار سلیمانی گفت‌وگو کردیم.

او با بیان این که عراق نباید منبعی برای تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران باشد بیان کرد:

جمهوری اسلامی ایران همواره به حاکمیت عراق احترام گذاشته و یاور عراق در حفظ امنیت منطقه بوده است. در ماه‌های گذشته جلسات متعددی را در قالب کمیته عالی امنیتی در تهران و بغداد برگزار کردیم. پیگیری تعهدات عراق و نهایی کردن سندی که در نتیجه این گفت‌وگوها حاصل شده با هدف مقابله با گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت:

نهایی کردن سند همکاری‌های جامع و بلندمدت تهران و بغداد از برنامه‌های ما است و ما به‌زودی پیشنهادات خود را در قالب متنی در مسیر دیپلماتیک خدمت وزیر خارجه عراق قرار خواهیم داد. تلاش ما برای تداوم همکاری‌ها در چارچوب توافقات فی‌مابین و ازجمله بر مبنای قرارداد ۱۹۷۵ به‌ویژه موضوعات مربوط به لایروبی شط‌العرب اروندرود، تعیین و جانمایی مجدد خط تالوک با هدف توسعه استان‌های همجوار اروندرود شط‌العرب مورد تاکید قرار گرفت.

امیرعبداللهیان با بیان این که برای اجرای مصوبه پارلمان عراق در خروج نیروهای نظامی از خاک عراق تشکر می‌کنیم گفت:

تکمیل خط آهن بصره-شلمچه و خط آهن کرمانشاه-خسروی-منظریه-بغداد در دستور کار جدی دو طرف قرار دارد. ما بر ضرورت حمل‌ونقل یکسره کالا به مقاصد استان‌های دور کشور تاکید داریم.

او گفت:

ما در چارچوب تقویت همکاری‌ها با کشورهای اسلامی و منطقه از بازگشت روابط ایران و عربستان و ایران و مصر استقبال می‌کنیم.

فواد حسین، وزير خارجه عراق نیز در نشست خبری مشترک با امیر عبداللهیان گفت:

قانون ما اجازه حمله به همسایگان از خاک عراق را نمی دهد.

او گفت:

اوضاع امنیتی و مرزی بخشی از گفت وگوهای ما بود و دولت عراق اقداماتی در راستای محافظت از مرزهایش با ایران اتخاذ کرده است. قانون اساسی عراق اجازه حمله به کشورهای همجوار از خاک این کشور را نمی دهد.

وی اظهار داشت:

در سفر به واشنگتن نیز درخصوص بدهی ها به ایران رایزنی کردم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان