ایران از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه نگران است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 16:23

ایران از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه نگران است

شماره: 18833
Aa Aa

فیصل مقداد نیز گفته مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه، ایجاد سکونتگاه‌ها، سیاست ترکی سازی و حمایت از مجموعه‌های تروریستی هستیم.

وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای سوری؛
ایران از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه نگران است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه گفت: 

ما امروز و بلافاصله بعد از نشست سران آستانه گفت‌وگوهای مهمی را با همکارم وزیر محترم امور خارجه جمهوری عربی سوریه داشتیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

با توجه به شرایط حساسی که امروز سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال بروز درگیری در مناطق مرزی این کشور این نشست تلاش کرد کمک کند تا مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل و توافق قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم این توصیه‌ها که از زبان کشورهای شرکت کننده مورد تاکید قرار گرفت مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد و سوریه و ترکیه از این مرحله به خوبی عبور کنند.

وی افزود:

در مساله سوریه حضور مسلحین و گروه‌های تروریستی مایه نگرانی ما و متحدین‌مان در منطقه است و ما از فرصت نشست سه‌جانبه اسفاده کردیم تا در موضوع خروج و پاک سازی گروه‌های تروریستی از سوریه و بازگشت امنیت به مرزهای این کشور با حفظ تمامیت ارضی بتوانیم گامی به جلو برداریم. مایلم بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی و احترام به حاکمیت ملی سوریه تاکید کنم. یکبار دیگر مایلم در ادامه گفت‌وگوهای شب گذشته به ویژه گفت‌وگو در بخش بسته تاکید کنم که ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم و به طور جداگانه با هر دو طرف مشورت داریم. شب گذشته با تدبیر جناب رئیسی تلاش شد تا نتبجه گیری صورت بگیرد. همچنین مایلم تاکید کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق آمارگان به بازگشت به منازل‌شان و شهرهای‌شان مورد تاکید نشست سه جانبه آستانه و گفت‌و‌گوهای من و آقای فیصل مقداد قرار داشت و ذکر پیش شرط برای این موضوع غیرقابل قبول است. 

او گفت:

حضور نیروهای نظامی آمریکا در شرق فرات از معضل‌های منطقه است. آمریکا این حضور خود را بهانه مبارزه با داعش قرار داده و این منطقه یکی از حاصلخیزترین مناطق سوریه است و منبع نفت و انرژی سوریه است و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در ان بخش هستیم. ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوربت از خاک سوریه خارج شوند. مردم و ارتش سوریه برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان از صلاحیت لازم برخوردار هستند. 

  •  

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در این نشست خبری گفت:

بشار اسد من را مکلف کرده بهترین درودهای خود را به رهبر انقلاب ابلاغ کنم. بعید نبود من بعد از نشست آستانه در تهران حضور داشته باشم و این نشانگر احترام سوریه توسط ایران و روسیه است. از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید داشته است بسیار رضایتمندیم. هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند. نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر تاثیر می‌گذارد.

وی گفت:

تجاربی را در این زمینه داشتیم که طی آن اقتصاد ترکیه شاهد شکوفایی بود و همچنین اقتصاد سوریه شاهد جهش‌های مشابهی بود ولی دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست به سوریه باعث توقف این روابط و همچنین مانع پیشرفت روابط شد و این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند. ما آماده دفاع از آزادی ملت خود هستیم و از آن کوتاه نمی‌آییم. آنها فکر کردند مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد ولی سوریه مقاومت کرد و به جهت توان ملتش و همچنین کشورهایی که کمک کردند و کشورهای هم‌پیمان ما در این سال‌ها. مطلع شدیم از بیانیه پایانی نشست تهران و از صدور این بیانیه مشترک تشکر می‌کنیم که بر ارزش‌های ما تأکید می‌کند.

وی گفت:

مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه، ایجاد سکونتگاه‌ها در سوریه، سیاست ترکی سازی و حمایت از مجموعه‌های تروریستی هستیم.

وی با اشاره به حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات افزود:

باید نیروهای سوری حضور داشته باشند. به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را چپاول کند از قبیل نفت و آب و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد؟ آمادگی داریم برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با دوستان و همپیمانان به خصوص ایران برای رسیدن به راه حلهای مسالمت آمیز. این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند زیرا تحریم‌هایی را علیه ایران، ملت سوریه و روسیه اعمال می‌کنند. جهان امروز در هم تنیده است. این سلطه و هیمنه تمام شد و باید از جهان چندقطبی حمایت کنیم. ما و ایران در کنار ملت فلسطین برای تاسیس کشور مستقل فلسطین هستیم. آنکه نمی‌خواهد صلح برقرار شود رژیم نژادپرست صهیونیستی است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان