ایرانیان خارج از کشور سفیران جمهوری اسلامی هستند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 17:40

ایرانیان خارج از کشور سفیران جمهوری اسلامی هستند

شماره: 15862
Aa Aa

کشورهای منطقه به خدمات و تولیدات ایرانی علاقه و اعتماد دارند|به‌راحتی می توان سهم صادرات ایران را به دو برابر و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد.

رئیس‌جمهور ایران در دیدار ایرانیان مقیم ترکمنستان؛
ایرانیان خارج از کشور سفیران جمهوری اسلامی هستند

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران که به منظور شرکت در اجلاس همکاری اقتصادی (اکو) به ترکمنستان سفر کرده است در دیدار ایرانیان مقیم ترکمنستان در سفارت ایران در عشق‌آباد با تاکید بر این که باید ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور با فرهنگ، آداب، رسوم و تمدن کهن ایرانی - اسلامی حفظ شود گفت:

باید شرایط مناسبی برای ارتباط مستمر و همیشگی ایرانیان با داخل کشور فراهم شود و زمینه جذب، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان در کشور وجود داشته باشد و چنانچه کسی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بود، مطمئن باشد که سرمایه او تضمین شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، او ادامه داد:

ایرانیان مقیم خارج از کشور سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند و از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و ملت بزرگی نمایندگی می‌کنند که بیش از چهل سال است که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و سلطه‌طلبی‌ها ایستادگی و مقاومت کرده است و این افتخار بزرگی برای هر ایرانی است.

او با اشاره به ارادت و اعتقاد مردم ترکمنستان به امام رضا (ع) و دلدادگی این مردم به اسلام و تمدن اسلامی گفت: ایرانیان مقیم ترکمنستان نیز فرهنگ، تمدن و دین‌مداری ملت ایران را نمایندگی می‌کنند و لازم است رایزنان فرهنگی، فرهنگ و تمدن ایرانی و پیوندهای عمیق دو ملت ایران و ترکمنستان را معرفی کنند.

او با بیان این که دولت به دنبال گسترش روابط با همه کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه است گفت:

معتقدیم سطح روابط و همکاری‌های کنونی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کافی نیست و می‌توان سطح این مناسبات و همکاری‌ها را در همه حوزه‌ها افزایش داد. کشورهای همسایه و منطقه به خدمات و تولیدات ایرانی علاقه و اعتماد دارند و باید از این ظرفیت به‌درستی استفاده کنیم. دو کشور در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه نفت و گاز، انرژی و ترانزیت از ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط برخوردار هستند و مصمم هستیم سطح همکاری‌های خود را در همه این عرصه‌ها هر چه بیشتر افزایش دهیم. مصمم هستیم با رفع موانع، سطح همکاری‌ها و تبادلات دو کشور به حد قابل قبول برسد.

رئیس‌جمهوری ایران گفت:

با نگاه جدیدی که امروز در کشورمان به وجود آمده است، امیدوارم بتوانیم اقداماتی در جهت رشد و توسعه ارتباطات و روابط با کشورهای منطقه و همسایه و نیز شکوفاشدن ظرفیت‌های موجود در ایران عزیز انجام دهیم. به‌راحتی می توان سهم صادرات ایران در بازار اقتصادی منطقه را به دو برابر و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد و باید از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده شود.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در دیدار تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی ایران در ترکمنستان، ایجاد تحول در همه حوزه‌ها به ویژه بخش اقتصادی، تجاری و بازرگانی را از اولویت‌های اقتصادی دولت دانست و گفت:

لازمه دستیابی به رونق اقتصادی و افزایش صادرات این است که شرایط موجود به خوبی بررسی شده و راهکارهای های مناسبی برای رفع موانع و مشکلات اتخاذ شود‌.
او با تاکید بر رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه گفت:

زیر ساخت های اقتصادی و تجاری مناسبی برای توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و منطقه ای کشورمان وجود دارد و باید با تسهیل فعالیت تجار و صادر کنندگان در این مسیر گام برداریم.

 

23
رئیسی گفت:

با حضور در تاجیکستان و اجلاس شانگهای بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای کشور ایجاد شده است و شاهد گشایش های خوبی در زمینه ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه هستیم. مشکل جدی و خاصی در توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد و با پیگیری و تعامل دوسویه و درک متقابل می توان ضمن رفع مشکلات موجود گام های موثری در مسیر تقویت و تحکیم روابط برداشت.
رئیس جمهور ایران با اشاره به گفت و گو با همتای ترکمنستانی خود در زمینه توسعه روابط دوجانبه در بخش های مختلف از جمله در بخش گاز و ترانزیت اظهار داشت:

امروز با پیگیری های انجام شده، ترکمنستان اطمینان یافته که دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و موانع موجود اراده جدی دارد. قرارداد گاز ایران و ترکمنستان نیز حتماً احیا خواهد شد. کشورهای منطقه و همسایه به خاطر اشتراکات عمیق فرهنگی و تاریخی، ترجیح می‌دهند با جمهوری اسلامی ایران همکاری و رابطه داشته باشند و در این زمینه باید موانع فعالیت تجار و صادرکنندگان برطرف شود. بازرگانان و صادرکنندگان کشورمان نباید در مسیر فعالیت های خود با مشکل اداری و بروکراسی، مواجه باشند لذا دولت مصمم است تحولی در ساختارهای اداری کشور ایجاد کند تا تسهیل کننده فعالیت صادرکننده باشد.
او همچنین بر تلاش برای اجرای موافقتنامه های همکاری سازمان اکو تاکید کرد و گفت:

با جدیت موضوع اجرای موافقتنامه های همکاری را پیگیری خواهیم کرد.
رییس‌جمهور با تأکید بر لزوم بازگشت ارز صادراتی به کشور گفت:

در این زمینه باید باز نگاهی در روند امور انجام شود تا رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و تجار خسارتی برای آنان نداشته باشد. متأسفانه برخی از مسائل با کشورهای همسایه به خاطر عدم پیگیری به موقع به مشکل تبدیل شده است و مصمم هستیم ضمن حل این مشکلات از تکرار چنین مواردی جلوگیری کنیم.

  •  

سید ابراهیم رئیسی همچنین با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

32

رئیسی گفت:

اولین سفر خارجی من به عنوان رئیس جمهور ایران به تاجیکستان بود و این سفر منشا تحول در روابط دو کشور شد. نشست امروز از دو جهت مهم است؛ اولاً اقدامات گذشته را مرور کنیم ثانیاً برای روابط آینده تصمیم بگیریم. روابط بسیار خوب ایران و تاجیکستان در زمینه‌های تجاری، فرهنگی و اقتصادی با قوت ادامه خواهد یافت. تردیدی نداریم که روابط رو به توسعه خواهد بود چراکه سطح فعلی مبادلات قانع‌کننده نیست و با احیاء ظرفیت‌ها بین دوکشور می‌توان سطح روابط را چند برابر ارتقا داد.
او با دعوت از امامعلی رحمان برای حضور در تهران گفت:

ما به دلیل روابط عمیق فرهنگی و همزبانی و سابقه دیرینه مودت و دوستی احساس می‌کنیم بیش از دیگران باید با هم همکاری و همفکری کنیم.
رئیسی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان گفت:

مواضع ما در قبال کشور افغانستان روشن است. جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر واقعی در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستانی را نمایندگی کند استقبال می‌کند. آمریکایی‌ها ۲دهه در افغانستان حضور داشتند و جز قتل و غارت چیزی برای این کشور باقی نگذاشتند. در ایران از حدود ۴ میلیون افغانستانی با افتخار پذیرایی می‌کنیم. ما میزبان افغانستانی‌ها هستیم و امیدواریم مردم این کشور برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.
رئیسی با تروریستی خواندن گروه داعش گفت:

داعش برای منطقه ناامنی ایجاد می‌کند. این گروه دست پرورده آمریکایی‌ها است. داعش به نمایندگی از آمریکایی‌ها در منطقه کشتار می‌کند. همکاری‌ ما و شما به نفع امنیت منطقه و افغانستان است و از این نظر حایز اهمیت است.
امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار گفت:

همه اقوام و گروه‌ها باید در دولت افغانستان حضور داشته باشند و دولت این کشور نماینده تمامی اقوام و طوائف این کشور باشد. ناامنی در این کشور به ضرر منطقه و کشورهای همسایه افغانستان است به همین دلیل نگران آینده این کشور هستیم و همه باید تلاش کنیم اقوام و گروه‌های مختلف مردم در آسایش در این کشور زندگی کنند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه ظرفیت های توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی تهران آنکارا فراتر از سطح کنونی است اظهار داشت:

ایران و ترکیه می توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند.

 

45
رئیسی با اشاره به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی گفت:

باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را تسهیل کنیم و در این زمینه می توان تعرفه های ترجیحی را بازنگری کرد.
او همکاری و ارتباط نزدیک ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه را حائز اهمیت دانست و گفت:

سه کشور از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و اعتقادی برخوردار هستیم و ضمن اینکه نباید اجازه داد اخلالی در این روابط ایجاد شود بلکه با نزدیکی هر چه بیشتر روابط، دشمنان مشترک خود را ناامید کنیم.
وی با ابراز نگرانی از حضور داعش در افغانستان و افزایش ناامنی در این کشور اظهار داشت:

گروه‌های تروریستی نه‌تنها باعث ناامنی در افغانستان بوده بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کند لذا نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی همانند داعش و پ ک ک امنیت کشورهای منطقه را به خطر بیندازند. جمهوری اسلامی ایران از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند و بر این باور هستیم که باید همه گروه‌ها، اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آینده افغانستان نقش و مشارکت داشته باشند.
رئیسی با اشاره به برقراری ثبات و امنیت در سوریه گفت:

باید از ظرفیت‌های خود برای ایجاد آرامش، صلح و امنیت در سوریه استفاده کنیم. مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.
او همچنین بر ثبات و آرامش و احترام به تمامیت ارضی عراق تاکید و خاطرنشان کرد:

جمهوری اسلامی ایران از روی کار آمدن دولت قوی و مورد قبول مردم عراق حمایت کرده و بر آن تاکید دارد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌داند گفت:

می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم.
او تحولات افغانستان را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد:

کاخ سفید همه گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ ک ک را آموزش داده و مسلح می‌کند و برای ایحاد ناامنی، تجهیزات و ابزارهای تروریستی در اختیار این گروه ها قرار می‌دهد، لذا همکاری مشترک برای برقراری صلح در منطقه را ضروری می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می توانند با همکاری سایر کشورهای منطقه امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در دیدار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان نیز ظرفیت‌های کشورهای منطقه برای تعمیق روابط را فرصتی مناسب برای این کشورها دانست و گفت:

در شرایط کنونی جهان، همکاری کشورهای منطقه بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند و با حضور فعال کشورهای منطقه دیگر جایی برای دخالت کشورهای بیگانه نیست.

 

354

رئیسی توسعه روابط با ازبکستان را دارای اهمیت دانست و با اشاره به حجم مبادلات اقتصادی دو کشور تاکید کرد: وزرای خارجه ایران و ازبکستان باید نقشه راه همکاری‌های بلندمدت را ترسیم کنند.

افغانستان یکی دیگر از موضوعات گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور بود که در آن بر استقرار دولت فراگیر با حضور همه مردم، اقوام و گروه‌های افغانستانی و نیز برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور تاکید شد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار با تقدیر از رویکرد فعال ایران در منطقه گفت:

صلح و ثبات در این منطقه با مشارکت کشورهای بومی محقق می‌شود و ازبکستان از هر نوع همکاری با ایران استقبال می‌کند.

رئیس جمهور ازبکستان ظرفیت‌های اقتصادی و مبادلات دو کشور را بستر مناسبی برای توسعه روابط دانست و خواهان افزایش سطح حجم تبادلات تجاری دو کشور شد.

  •  

رییس جمهور ایران در دیدار با «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان نیز با یادآوری سابقه حمایت‌های ایران از استقلال و تمامیت ارضی آذربایجان گفت:

ما اجازه ایجاد ناامنی و دخالت بیگانگان در امور کشورهای منطقه را نمیدهیم و تجربه نشان داده که هر کجا کشورهای منطقه از راه تفاهم و مذاکره مسائل خود را حل و فصل کردند راه فتنه انگیزی و دخالت بیگانگان بسته شده است.

 

36

او با ابراز نگرانی از ناامنی و حضور بیگانگان در منطقه تصریح کرد:

تروریسم داعشی و صهیونیستی دو عامل تهدید در منطقه است و باید با آن مقابله کرد.

رئیسی با اشاره به اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اخلال در روابط ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد:

دخالت بیگانگان به زیان کشورهای منطقه است و باید در مقابل توطئه آنان هوشیار بود.

الهام علی‌اف نیز پس از دیدار با ابراهیم رئیسی در جمع خبرنگاران گفت:

ما به عنوان دوست و برادر درباره روابط ایران-آذربایجان تبادل نظر کردیم. تصمیم‌گرفته‌ایم از حالا به بعد روابط ایران-آذربایجان در تمامی عرصه‌ها توسعه بیابد. ملت‌های ما دوست و برادرند. کشورهای ما کشورهای دوست و برادرند و مسائلی که امروز درباره‌شان صحبت کردیم نشان می‌دهد روابط ایران-آذربایجان در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، اظهارات علی‌اف در پی این مطرح می‌شود که او در دیدار روز گذشته‌اش با رئیس جمهور کشورمان با تجلیل از حمایت بی‌سابقه ایران از استقلال جمهوری آذربایجان گفت: باکو برای روابط برادرانه خود با تهران اهمیت ویژه‌ای قائل است و اجازه نخواهیم داد هیچ خدشه ای به آن وارد شود. به امنیت مناطق مرزی متعهدیم و اجازه اخلال در روابط دوجانبه از سوی هیچ کشوری را نمی دهیم. همچنین مصمم هستیم مشکل ترانزیت را حل کرده و زمینه حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی را در آذربایجان فراهم کنیم. این دیدار نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود و ما خود را نسبت به تامین منافع منطقه ای جمهوری اسلامی ایران پایبند می‌دانیم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان