ایران به عضویت کامل سازمان همکاری‌ شانگهای‌ درآمد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403 - 2:42

ایران به عضویت کامل سازمان همکاری‌ شانگهای‌ درآمد

شماره: 14892
Aa Aa

پوتین گفته ایران نقش مهمی در اوراسیا دارد و همکاری ثمربخشی با سازمان همکاری شانگهای داشته است. ورود ایران به اقتدار این سازمان کمک می کند.

در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای؛
ایران به عضویت کامل سازمان همکاری‌ شانگهای‌ درآمد

جمهوری اسلامی ایران که تا کنون به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت از امروز و در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد.

به گزارش اسپادانا خبر، با اعلام نظر موافق ۸ کشور عضو، جمهوری اسلامی ایران نهمین کشور عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای شد.

امیر عبدالهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که سند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به تایید سران رسید.

ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی در این سازمان ضمن تشکر از اعضای سازمان همکاری شانگهای برای عضویت دائمی ایران در این سازمان تصریح کرد:

امیدوارم سازمان شانگهای در ادامه مسیر بالنده خود را که موفق شده در مدت کوتاه جایگاه منطقه ای و بین المللی ممتازی را کسب کند تداوم بخشد. 

33

عکس یادگاری سران سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان

  • رئیس جمهوری چین در نشست سازمان شانگهای در تاجیکستان گفت که ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می‌شود.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین که به صورت مجازی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شرکت داشت اعلام کرد که ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می شود.

  • ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز گفت:

ما از تصمیم پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کنیم.

او در نشست شانگهای درباره عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت:

همه ما اهمیت زیادی برای همکاری سازمان همکاری شانگهای با کشورهایی قائل هستیم که به دنبال برقراری گفتمان آزاد و برابر با سازمان ما بوده و امکان ملحق شدن به فعالیت های آن را در نظر دارند. در این زمینه، روسیه از تصمیم آغاز کردن روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند که برای تایید به شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام شده است. ما همیشه طرفدار مشارکت کامل ایران در فعالیت این سازمان بوده ایم چون این کشور نقش مهمی در اوراسیا دارد و مدت هاست که همکار ثمربخشی با سازمان همکاری شانگهای داشته است. ورود ایران بدون شک به افزایش اقتدار بین المللی این سازمان کمک خواهد کرد.

  • نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در جریان سخنرانی مجازی خود در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت.

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان