ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج آمریکا از برجام شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 14:52

ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج آمریکا از برجام شد

شماره: 19153
Aa Aa

شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفته توافق یا عدم توافق تامین کننده منافع ملت ایران است و از خطوط قرمز عقب‌نشینی نخواهد شد.

باید هزینه خروج آمریکا از توافق در آینده بالا برود؛
ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج آمریکا از برجام شد

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی شد ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام به عنوان بخشی از مذاکرات احیای برجام شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات در منطقه که اشاره‌ای به نام او نشده نوشت:

تهران به دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه چنانچه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام خارج شود غرامت دریافت می‌کند.

این دیپلمات گفته ایران ملاحظاتی درباره احتمال خروج رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها دارد.

وی گفته است:

«به نظر می‌رسد به ویژه در موضوع تحریم‌های غیرمستقیم اعمال‌شده علیه شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از این کشور پیشرفت‌هایی صورت گرفته و دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. اصلی‌ترین مسئله برای احیای توافق ضمانت‌هایی است که ایران درخواست کرده تا اطمینان حاصل کند در صورت خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام غرامت دریافت خواهد کرد.»

«نابیلا ماسرالی»، یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته که این اتحادیه پیشنهادات ایران را دریافت کرده و در حال رایزنی با سایر طرف‌های برجام و آمریکا است.

  •  

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در جلسه اعضای این کمیسیون با مجلس گفت:

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای پیگیری کامل سیاست مقاومت فعال در اختیار کشور قرار داد.

او با تاکید بر سیاست محوری دولت بر گره نزدن اقتصاد به مذاکرات گفت:

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که با هوشمندی و دوراندیشی مجلس انقلابی تصویب شد ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای پیگیری کامل سیاست مقاومت فعال در اختیار کشور قرار داد که امروز ثمرات آن بیش از گذشته هویدا شده است. صرف نظر از توافق یا عدم توافق که به هر شکل تامین کننده منافع ملت ایران است با هماهنگی بسیار خوبی که میان بخش‌های مختلف کشور برای پیشبرد مذاکرات انجام شد در هیچ بخشی از خطوط قرمز عقب‌نشینی انجام نشد و نخواهد شد.

  •  

«محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران نیز در مصاحبه با یک شبکه خبری الجزیره گفت که هزینه دار شدن هرگونه خروج آمریکا از توافق ضرورتی است که هدف آن تقویت توافق بوده و به نفع همه است.

او گفت که یکی از اهداف مذاکره بالا بردن هزینه هرگونه خروج آمریکا از توافق در آینده است. یکی از ابعاد بالابردن بها وجود ضمانت‌های هسته‌ای داخلی است. دیگری اقتصادی و دیگری سیاسی و حقوقی است. ضمانت اقتصادی یعنی مصون کردن شرکت‌های خارجی و حمایت از آنان در مقابل تحریم‌های آمریکاست».

  •  

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانسی خبری عنوان کرد که واشنگتن درحال بررسی پاسخ ایران به متن نهایی توافق احیای برجام است.

او گفت: بر سر هر آنچه که می‌شد مذاکره شود، مذاکره انجام گرفته است. ما پاسخ ایران در رابطه با متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌ایم و درحال بررسی آن هستیم. ما در عین حال به رایزنی با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی در مسیر پیش رو ادامه خواهیم داد. ما از مسائل بزرگ بر سر ازسرگیری پایبندی‌ها به برجام توسط ایران و رفع تحریم‌ها توسط آمریکا عبور کرده‌ایم و مشکلات بزرگ عمدتا حل‌وفصل شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:

ما مواضع‌مان را به اطلاع شرکایمان از جمله اسرائیل رسانده‌ایم و همانطور که گفتم آنچه که برای ما مهم است این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد. موضع ما در قبال مذاکرات کاملا مشخص است و آن اینکه مذاکرات کنونی تنها مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است و چیز بیشتری را شامل نمی‌شود. بحث گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا بخشی از مذاکرات وین نیست. اگر احساس کنیم که توافق هسته‌ای در راستای منافع ملی ما نیست یقیناً این توافق مرده خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان