ایران در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 20:07

ایران در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی است

شماره: 11763
Aa Aa

علی ربیعی می گوید بازگشت به برجام و تعهد بی قید و شرط به همه الزامات آن اولین گام تصحیح سیاست های اشتباه گذشته آمریکا است.

سخنگوی دولت ایران مطرح کرد؛
ایران در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی است

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه مسئله کرونا با افزایش ابعاد فاجعه‌آمیزش و تهدید جان انسانها از مهم‌ترین مسایل دولت و مردم است افزود :  

تاکنون ۸۸ درصد افرادی که دچار مرگ و میر می‌شدند از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما هم‌اکنون این ویروس، سنین پایین‌تر را هم مورد درگیری شدید قرار می‌دهد با این‌حال، به رغم تمامی محدودیت‌ها و توصیه‌های بهداشتی، همچنان با زندگی بهداشتی متناسب فاصله زیادی داریم. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی گفت:

دولت و ستاد ملی کرونا، دائما تدابیر و تصمیمات جدیدی را برای مقابله با کرونا می‌اندیشند اما راهکار مقابله اصلی، ایجاد یک جنبش عظیم اجتماعی مسئولیت‌پذیری برای حفظ جان خود و دیگران است. چاره‌ای جز یک نهادینه سازی گسترده از شهر و روستا تا محیط‌های اداری، تولیدی، آموزشی و خدماتی و مهم‌تر از همه در میان خانه‌ها نیست. تحلیلگران سلامت معتقد هستند در ایران بیش از 50 درصد موارد ابتلا به خاطر دورهمی های خانوادگی است. با طولانی شدن شب ها در زمستان، درخواست ما از هموطنان این است که از تجمعات دوستانه فامیلی و خانوادگی به صورت گسترده کاسته شود.

وی گفت :  

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفته گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاقات در فضای بین‌الملل بود. موضع ما در خصوص رهبران آمریکا روشن است. همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم ما به سیاست‌ها کار داریم نه سیاستمداران. آنچه واضح بود خود مردم آمریکا در این انتخابات به نژادپرستی، شناعت، جنسیت زدگی، قانون‌شکنی و ایجاد دردسرهای جهانی "نه" گفتند. ترامپ با این صفات چهره آمریکا را در نزد افکار عمومی ملت خودش و ملت‌های جهان مخدوش کرد. ما امیدواریم دولت بعدی آمریکا، نماینده‌ای شایسته از آرا و دیدگاه‌های مردم آمریکا باشد و اظهارات خود در خصوص نقض معاهدات بین‌الملل توسط دولت قبل را مدنظر قرار دهد. بنابرابن، تحولات را با دقت بررسی کرده و قضاوت را به آینده موکول می‌کنیم. انتظارات ما کاملاً روشن است. امیدواریم که دولت بعدی آمریکا تداوم اشتباهات گذشته را متوقف کرده و برای جبران آنها تلاش کند. بازگشت به برجام و تعهد بی قید و شرط به همه الزامات آن، اولین گام در تصحیح این سیاست هاست. امیدواریم دولت آینده آمریکا به خوبی درک کند که سیاست فشار بر ایران شکست خورده و شدیدترین تحریم هایی که در تاریخ علیه کشوری اعمال شده نه تنها ما را به تسلیم وادار نکرد بلکه ملت ما را برای ایستادگی بر اصول استقلال، کرامت و شرافت ملی راسخ تر کرده است.

ربیعی با بیان اینکه باید هزینه های وارد شده به ملت ایران جبران شود و این حق ملت ماست که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کنند، گفت:

ما در این زمینه متعهد هستیم و تلاشمان در راستای تحقق این موضوع است. همچنین در برابر ایران و همه ملل مستقل دنیا، تنها زبان صلح ، احترام و عزتمداری جواب می‌دهد. ما از نزدیک اقدامات و حرف‌های دولت آینده آمریکا را دنبال می‌کنیم. می دانیم که آقای بایدن قول داده به توافق های چندجانبه، قانونمندی و چندجانبه گرایی بازگردد. جهان منتظر است ببیند که چگونه دولت آمریکا به یک قانون شکنی بزرگ که بهای آن را ملت ایران با مال و جانشان در عصر همه گیری ویروس کرونا پرداختند، خاتمه خواهد داد. امیدواریم دولت آمریکا این بار از این فرصت تاریخی برای تغییر مسیر به سوی آینده ای بهتر و انعکاس دیدگاه واقعی مردم صلح دوست آمریکا استفاده کند.

سخنگوی دولت گفت: 

"ترامپ ۷۰ روز دیگر رفته اما ایران برای همیشه اینجا می ماند". پس به رغم فشارهای آمریکا، سیاست‌های منطقه ای و همسایگی ایران همواره مبتنی بر ایجاد صلح و فعال کردن داد و ستدهای اقتصادی به نفع مردم منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه ترامپ نتوانست با جنگ اقتصادی، فرهنگ و جغرافیای یک منطقه را نابود کند تاکید کرد:

ما کماکان سیاست صلح و دوستی و منطقه عاری از جنگ و خشونت را در دستور کارمان خواهیم داشت. امیدواریم با کاهش مداخله دولت آمریکا ما به پیمان‌های جمعی اقتصادی و امنیتی برای بهبود وضعیت مردم منطقه دست یابیم. در شرایط جدید با رفتن جنگ افروز اقتصادی، فضای مساعدتری برای پیگیری سیاست‌های اصولی ما به وجود آمده است. فارغ از تصمیماتی که امیدواریم دولت جدید آمریکا به نفع جامعه جهانی و دو ملت اتخاذ کنند، ما برنامه توانمندسازی داخلی خود را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ اقتصادی آموختیم پایه‌های اقتصاد داخلی را محکم و معیشت مردم که از این جنگ بزرگ آسیب دید ترمیم کنیم، گفت:

در پاسخ به سناریوهای متخذه، تصمیمات مقتضی براساس شرایط در زمان خود اتخاذ خواهد شد. آقای بایدن با این شعار به عرصه انتخابات آمد که خواهان اعاده حیثیت آمریکا در نزد مردم جهان است. او هم معتقد است که اعتبار آمریکا به شدت مخدوش شده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه حق مردم ایران از اقتصاد جهانی بیش از اینهاست و برای احقاق این حق با آمریکا خواهیم جنگید و ایران از هر فرصتی استفاده می کند اظهار کرد:

امیدوارم که رهبران جدید امریکا از تجربه ۴ سال اخیر درس‌هایی آموخته باشند، عصر قلدری و یکجانبه گرایی پایان یافته و مسائل جهانی نیازمند تعمیق همکاری بین المللی و احترام به حقوق بین الملل و ملت ها است. در رابطه با ایران امیدوارم آموخته باشند زبان زور و فشار کارایی ندارد و مشاهده کردند نه تنها ایران تسلیم نشده بلکه در دفاع از کرامت، استقلال و حقوق ایران مقاوم تر شد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش اخیر نرخ ارز با وجود تصویب‌نشدن لوایح Fatf گفت:

این روزها با چند متناقض نما در اظهارات روبرو هستیم. از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا رفت، گفته شد ربطی به برجام و تحریم ندارد و ناکارآمدی دولت بوده است، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می زنند، می فرمایید به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است. ۳ سال قبل گفته شد ترامپ از برجام خارج نمی شود چون این توافق همه منافع آمریکا را تامین کرده است. امروز می گویند بایدن به برجام برنمی گردد چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد. همه بحث ما این بود که تروریسم اقتصادی، جنگ اقتصادی و فشار ترامپ، علیه معیشت، رفاه و زندگی ایرانیان بود و هدف ترامپ، سرنگونی ایران، تجزیه ایران، کوچک کردن ایران و فشار بر زندگی مردم و مستاصل کردن جامعه بود. متاسفانه عده ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و حتی این لاپوشانی به لاپوشانی جنایات آمریکا منجر شد. به طور طبیعی با کنار رفتن محور شرارت و ترامپ و احتمال تغییر سیاستهای آمریکا باعث شد بخشی از اثر روانی جنگ اقتصادی از فضای جامعه زدوده شد و از ابتدا هم می گفتیم که قیمت واقعی ارز این نیست و این قیمت ها آثار جنگ اقتصادی و تحریم و آثار روانی آن است. کاهش قیمت های این روزها در حقیقت بخشی از آثار روانی جنگ اقتصادی در حال تخلیه شدن است. فراموش نشود در دوران جنگ اقتصادی، دولت با تدبیر و برنامه ریزی نگذاشت آمریکا به هدف خود که به دنبال فروپاشی ۳ ماهه، ۶ ماهه و شکستن ایران بود برسد هر چند در این جنگ اقتصادی، فشار بر دولت، فشار بر زندگی مردم و تلخ شدن زندگی و معیشت مردم پدید آمد و عده ای حتی نمی خواهند مدیریت مقاومت جامعه را هم ببینند. در نهایت باید گفت همین که صدای شکسته شدن صدای ضد ایرانی و فشار حداکثری به گوش مردم ما رسید شاهد این کاهش قیمت ها هستیم. صدای شکسته شدن فشار حداکثری را ملت شنید و عده ای نشنیدند.

ربیعی گفت: دولت در سال ۹۵ و ۹۶تورم متوسط بلند مدت را به نصف رساند. یعنی دو سال پیاپی تورم تک رقمی شد در حالیکه تورم بلند مدت ایران۱۸.۲ درصد بوده است. همزمان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را که متوسط بلند مدت آن ۲.۲ درصد است در فواصل سالهای ۹۴ تا ۹۶ به ۴.۷ درصد رسید. یعنی تورم کمتر از نصف و نرخ رشد تولید بیش از ۲ برابر شد.

وی با بیان اینکه شاخص دیگر خالص ایجاد شغل در متوسط بلند مدت کشور است که میانگین آن ۲۶۱ هزار نفر بوده و در سه سال ۹۴ تا ۹۶ متوسط خالص ایجاد شغل به ۶۸۴ هزار نفر رسیده است، ادامه داد: در همین مدت پایه پولی که متوسط بلند مدت ۴۰ ساله اش۲۳.۸ درصد بود به ۱۷.۷ درصد رسید. نکته دیگر مساله وابستگی به نفت است که در متوسط بلند مدت ۴۸.۵ درصد بوده و در سالهای ۹۴ تا ۹۶ این وابستگی۳۰.۵ درصد شده بود. یعنی در زمانی که هنوز وارد جنگ اقتصادی نشده بودیم در چهار شاخص رش اقتصادی، کاهش تورم ، افزایش اشتغال و کاهش وابستگی به نفت دوره افتخارآفرینی داشتیم.

سخنگوی دولت افزود:

اکنون نیز در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم و همه باید رفاه مردم را اولویت اصلی خود قرار دهند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان