ایران دوبار الگوی حکمرانی بوده؛ هخامنشیان و جمهوری اسلامی | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 8:36

ایران دوبار الگوی حکمرانی بوده؛ هخامنشیان و جمهوری اسلامی

شماره: 14927
Aa Aa

یک حکمران زمانی موفق است که اصلاح پذیر باشد و به سخنان نخبگان جامعه که از سر خیرخواهی نظرات خود را بیان می‌کنند گوش دهد.

صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران؛
ایران دوبار الگوی حکمرانی بوده؛ هخامنشیان و جمهوری اسلامی

علی اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت:

ایران در طول تاریخ دو بار الگوی حکمرانی بوده است. بار اول در زمان هخامنشیان که حکمرانی خود را از شرق تا غرب گسترش داشت و توانست جهان را به خوبی و هوشمندانه اداره کنند و در مرتبه دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیوه حکمرانی مبتنی بر ولایت فقیه را پیش گرفت. حال باید دید کشوری که توانایی ارائه الگوهای حکمرانی را دارد آیا توانایی اصلاح پذیری نیز دارد؟

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مهر، او در مراسم رونمایی کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران ادامه داد:

برانگیختگی انقلاب اسلامی ایران از مشروطه آغاز شد و تجلی و برانگیختگی آن در انقلاب سال ۱۳۵۷ نمایان شد. کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون دوران بالندگی را طی کرده و ممکن است در این راه اشتباهات و قصوری رخ داده باشد اما تلاش بر رسیدن به بالندگی بوده است. اگر به دین خرافات اضافه شود زنگار به خود می‌گیرد و مسیر آن تغییر می‌یابد. وقتی که یک فردِ مسئول در کشور به عنوان متخصص خارج از عرف درباره مذاکرات صحبت کند زیر سؤال می‌رود اما اگر شخصی در لباس روحانیت انواع خرافات را مطرح کند مورد سؤال قرار نمی‌گیرد و مسئولیت اجتماعی در قبال گفتار ناثواب در کشور وجود ندارد.

صالحی با اشاره به این نکته که حکمرانی با جبر میسر نمی‌شود گفت:

امروزه کودکان ما باهوش هستند و در شبکه‌های اجتماعی با انواع استدلال و منطق‌ها روبه‌رو می‌شوند این در حالی است که برخی فقط با بر تن کردن لباس روحانیت با بیان خرافات دینی، شهد شیرین دین را از بین می‌برند. خداوند در قرآن کریم به درستی می‌فرماید: «لا اکراه فی الدین قد تَبَینَ الرُّشْد مِنَ الْغَی» و هدف از بیان آن این است که حکمرانی با جبر محقق نمی‌شود بلکه با اختیار محقق خواهد شد. به اعتقاد من یک حکمران زمانی موفق است که اصلاح پذیر باشد و به سخنان نخبگان جامعه که از سر خیرخواهی نظرات خود را بیان می‌کنند گوش دهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان