ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از 60 درصد خلوص انجام دهد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 - 15:46

ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از 60 درصد خلوص انجام دهد

شماره: 16175
Aa Aa

او می گوید امیدوار است اقدامات انجام شده شدید امنیتی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران کسانی را که می‌خواهند به آنها آسیب برسانند دلسرد کند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران؛
ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از 60 درصد خلوص انجام دهد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت:

تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی روسیه اسلامی اعلام کرد ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از 60 درصد خلوص انجام دهد:

هدف برنامه هسته‌ای تهران حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور و همچنین تامین نیاز مصرف کنندگان ایرانی به کالاهای خاص است. هر کشوری توجه زیادی به تضمین ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای خود می کند. به لطف اقداماتی که انجام داده‌ایم همه سیستم‌های ما ایمن و همه آسیب پذیری‌های آنها تحت کنترل هستند. ما امیدواریم که چنین اقدامات شدیدی برای تامین ایمنی زیرساخت‌های هسته‌ای ما کسانی را که می‌خواهند به آنها آسیب برسانند دلسرد و ناامید کند.

وی گفت:

مقامات ایران از شرکت دولتی "روس اتم" روسیه انتظار دارند که ساخت بلوک های 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر را تسریع بخشد که تقریباً دو سال از برنامه مورد توافق عقب مانده است. ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر حدود 23 ماه عقب افتاده و از روس اتم انتظار داریم که طبق برنامه توافق شده اجرای پروژه را برای جبران تمام تاخیرها تسریع کند. در مورد بلوک سوم می توانم بگویم خاک در آنجا در حال تقویت است و اکنون مقدمات بتن ریزی فونداسیون در حال انجام است.

او اعلام کرد تهران بدهی خود به مسکو را برای ساخت اولین واحد نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تهران برای ساخت اولین واحد نیروگاه اتمی در بوشهر به مسکو بدهی دارد یا خیر گفت:

نه. اکنون نه. ایران تمام بدهی های خود فدراسیون روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی را پرداخت کرده است.

اسلامی همچنین از آمادگی ایران برای تولید سوخت هسته‌ای و استفاده از آن در نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک خبر داد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایراناعلام کرد تهران درباره استفاده از سوخت هسته‌ای ایرانی در راکتور بوشهر مذاکراتی با روس‌اتم داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که طبق برنامه‌ها و قراردادهایی که با روس‌اتم منعقد خواهد شد ایران خواهد توانست از سوخت تولیدی خود در نیروگاه بوشهر استفاده کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان