ایران و سوریه در یک سنگر واحد هستند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 21:46

ایران و سوریه در یک سنگر واحد هستند

شماره: 17216
Aa Aa

روابط تهران و دمشق و مشورت‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور در بهترین شرایط خود قرار دارد و ایران از رهبری، دولت و مردم سوریه حمایت می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران؛
ایران و سوریه در یک سنگر واحد هستند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در بدو ورود به سوریه در جمع خبرنگاران گفت:

ایران و سوریه در یک سنگر واحد هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از برنا، او اظهار داشت:

خرسند هستم که روابط تهران و دمشق در بهترین شرایط خود قرار دارد. امروز در کنار تمام ابعاد روابط دو کشور موضوع همکاری‌های اقتصادی و تجاری در اولویت قرار دارد. مشورت‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور در بهترین سطح خود قرار دارد و آنچه را که به نفع مردم دو کشور است در دستور کار ما قرار دارد. ما در یک سنگر هستیم و ایران از رهبری، دولت و مردم سوریه حمایت می‌کند.

فیصل مقداد، وزیر امورخارجه سوریه نیز سفر وزیر خارجه ایران را فرصتی برای رایزنی درباره امور مهم برای دو کشور و تحولات منطقه خواند.

وی ادامه داد:

ما بر بهترین شکل روابط با کشورهای منطقه از جمله روابط با ایران و کشورهای عربی پافشاری داریم. هماهنگی‌ها میان ما در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دارد.

فیصل مقداد گفت:

سوریه بر ایستادگی خود در کنار ایران در ارتباط با تعامل خلاقانه این کشور در پرونده هسته‌ای تأکید می‌کند. در گفت‌وگوهای ما به تحولات بزرگی که پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین روی داد پرداخته خواهد شد.

  •  

حسین امیرعبداللهیان بعد از دیدار و گفت وگو با فیصل المقداد همتای سوری خود در دمشق در جمع خبرنگاران گفت‌:

آخرین وضعیت مذاکرات وین برای لغو تحریم‌‌ها را مورد بحث قرار دادیم. معتقدیم امروز بیش از هر زمان دیگری به توافق و نهایی کردن توافق در وین نزدیک شده‌ایم. ما آخرین پیشنهادات خود را برای رسیدن به نقطه قطعی توافق از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه دادیم. به طرف آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد. اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزاری خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین نهایی کنیم.

  •  

حسین امیرعبداللهیان با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد.

امیرعبداللهیان در این ملاقات ضمن تبریک به مناسبت موفقیت‌های سوریه در عرصه‌های سیاسی و میدانی بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه افزود:

در عرصه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، فصل جدیدی از مناسبات آغاز شده است. توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه به طور جدی در دستور کار مناسبات دو کشور قرار گرفته و تسهیل حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور مورد توجه است. در همین راستا تعاملات و مبادلات مردمی میان دو کشور نیز اهمیت می‌یابد.

 

457

امیرعبداللهیان ضمن استقبال از روند عادی سازی روابط کشورهای منطقه با سوریه اشتراک دیدگاه‌های دو کشور درباره بسیاری از مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و تاکید کرد:

در تنش‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با هر جنگی مخالف و خواستار حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌آمیز سیاسی است. در این راستا ایران خواستار حل و فصل بحران یمن از طریق گفت‌وگوهای بین یمنی بوده و معتقد است تغییر رفتار برخی کشورهای منطقه می‌تواند به رسیدن به راه حلی برای یمن کمک کند.

وی در مورد تحولات اوکراین تاکید کرد:

ما مخالف جنگ و مخالف تحریم هستیم. راه حل در اوکراین سیاسی است.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین گفت:

ما در مذاکرات به توافق نزدیک شده‌ایم. اگرچه آمریکایی‌ها مدعی هستند که علاقه‌مند به حل موضوعات و رسیدن به توافق هستند لیکن آنها باید در عمل نیز حسن نیت خود را نشان دهند.

در این دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به سرعت تحولات در منطقه گفت:

پس از شکست آمریکا در افغانستان و به ویژه پس از تحولات اوکراین مشخص شده است که آمریکا و ناتو نمی‌توانند کاری را در جهان از پیش ببرند. بنا بر این کشورهای منطقه به دنبال صف بندی‌های جدید برای جایگزینی حمایت‌های آمریکا هستند.

وی استاندارد دوگانه برخی از کشورها را مورد اشاره قرار داد و گفت:

این کشورها در مقابل حملات رژیم صهیونیستی به سوریه سکوت کرده و موضعی اتخاذ نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور سوریه ادعای حسن نیت از سوی مقام‌های دولت آمریکا را بی اساس خواند و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین را حکیمانه و درست توصیف و تاکید کرد:

آنچه برای سوریه مهم است دیدگاه‌های ایران در مذاکرات وین و همراهی سوریه در این مسیر است.

بشار اسد دیدار جمعی از علمای اهل سنت ایران از سوریه را دارای معنای مهمی دانست.

وی از امیر عبداللهیان درخواست کرد سلام‌ها و درود رئیس‌جمهور، دولت و ملت سوریه را به امام خامنه‌ای رهبر معظم و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تقدیم کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان