به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین هستیم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 11:51

به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین هستیم

شماره: 17221
Aa Aa

حسین امیرعبداللهیان می گوید در مذاکرات وین جمهوری اسلامی از خطوط قرمز ترسیم شده که عدم گذشت از منافع و حقوق مردم است عبور نخواهد کرد.

وزیر خارجه ایران در دیدار با نخست وزیر لبنان؛
به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین هستیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان دیدار کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، در این ملاقات امیرعبداللهیان بر آمادگی ایران جهت همکاری متقابل با لبنان به منظور رفع نیازهای این کشور در زمینه انرژی از جمله در زمینه برق و گاز تاکید کرد و افزود:

در این راستا علاقمند به توسعه مناسبات با لبنان هستیم.

او اظهار کرد:

در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر دستیابی به مطالبات بر حق خود از خطوط قرمز ترسیم شده - که عدم گذشت از منافع و حقوق مردم کشور می باشد - عبور نخواهد کرد. ما نسبت به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین و در عین حال جدی هستیم. از نظر ما توافق باید به گونه ای باشد که لغو تحریم ها به صورت حداکثری انجام پذیرد. ما می‌خواهیم توافقات به صورتی باشد که منطقه از آن بهره‌مند شده و روابط خوب ما با کشورهای منطقه گسترش یابد.

در این دیدار نخست وزیر لبنان نیز نسبت به موفقیت مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده و تاثیرات مثبت آن بر منطقه و از جمله لبنان را مورد تاکید قرار داد.

نجیب میقاتی همچنین از گفت‌وگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال و اظهار کرد:

لبنان از حل اختلافات میان دو کشور بهره‌مند خواهد شد.

وی از دیپلماسی منطقه ای ایران در جهت کاهش تنش و رفع سوءتفاهمات تمجید به عمل آورد.

  •  

حسین امیرعبداللهیان همچنین در نشست مشترکی با جمعی از فرهیختگان، علما، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، رهبران احزاب، چهره‌های علمی، روسای مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، وزرا و نمایندگان کنونی و سابق مجلس و نویسندگان و فعالان برجسته رسانه‌ای لبنان حضور یافت.

 

23

در این نشست، امیرعبداللهیان ضمن تبیین محورهای مهم سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریح دیدگاه‌های کشورمان در خصوص تحولات منطقه‌ای، اوضاع افغانستان، یمن، فلسطین، محور مقاومت و اوکراین، مذاکرات وین و همچنین روند گفتگوهای ایران و عربستان پرداخت.

وزیر امور خارجه با برشمردن بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف تاکید کرد:

جمهوری اسلامی ایران آماده است در یک تعامل شفاف و آشکار با لبنان اقلام مورد علاقه و مورد نیاز این کشور را در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی، تولیدات صنعتی و انرژی تامین کند. ما آمادگی داریم در زمینه‌های خدمات درمانی، دارو و تجهیزات پزشکی و سایر نیازهای اساسی لبنان به این کشور کمک کنیم.

  •  

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین درباره مذاکرات هسته‌ای در وین گفت:

«در مذاکرات به نقطه توافق نزدیک شده‌ایم ولی آنچه برای ما اهمیت دارد نحوه رفع تحریمها و تضمین است. در هفته‌های اخیر نیز آمریکاییها بارها تلاش کرده‌اند که بر سر مسائل باقی مانده مستقیما با ما مذاکره کنند. اگر دولت بایدن جدی است باید پیش از فکر کردن به مذاکره مستقیم حسن نیت خود را نشان دهد. به طرف غربی نیز اعلام کردیم که آمریکاییها باید با لغو یکی از تحریمها علیه ایران، حسن نیت خود را ثابت کنند. برای دستیابی یه یک توافق خوب و ثابت تلاش می‌کنیم مشروط به اینکه از خطوط قرمز ما عبور نشود».

 

21

وی درباره لبنان تأکید کرد: «ایران آماده هر نوع کمک به لبنان و مردم این کشور است تا بتوانند از این بحران دشوار عبور کنند. به دوستان خود در لبنان گفتیم که طرف آمریکایی به آنان کمک نمی‌کند و به آنان اجازه نمی‌دهد که دیگران نیز کمک کنند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه نخست وزیر لبنان از ایده‌های طرف ایرانی برای کمک به بیروت استقبال کرده گفت:

«[سید حسن] نصرالله را در جریان مذاکرات وین و مسئله رفع تحریمها قرار دادیم. اگر توافق در وین حاصل شود همه طرفها در منطقه منتفع خواهند شد».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان