باقر نمازی ایران را ترک کرد| سیامک نمازی آزاد شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 14:13

باقر نمازی ایران را ترک کرد| سیامک نمازی آزاد شد

شماره: 19675
Aa Aa

پس از مذاکرات فشرده‌ با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدودشده ایران آزاد می شود.

نمازی به دلائل انسان‌دوستانه رفع ممنوع الخروجی شد؛
باقر نمازی ایران را ترک کرد| سیامک نمازی آزاد شد
سخنگوی سازمان ملل خبر داد که باقر نمازی از زندان آزاد شده و ایران را ترک کرده و سیامک نمازی نیز از زندان آزاد شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل خبر داد که «باقر نمازی» از زندان آزاد شده و ایران را ترک کرده و «سیامک نمازی» نیز آزاد شده اما همچنان در ایران است.

حساب کاربری سازمان ملل نیز اعلام کرد که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل قدردان این است که پس از درخواست از رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران برای آزادی باقر نمازی به او اجازه ترک ایران برای درمان داده شده است.

سیامک و باقر نمازی چند سال پیش به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

در بیانیه‌ای که دوجاریک به نقل از دبیرکل سازمان ملل متحد منتشر کرده گوترش از قبول درخواست‌هایش از رئیس جمهور اسلامی ایران مبنی بر اجازه خروج باقر نمازی برای معالجه در خارج از کشور تشکر کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در این بیانیه گفت:

خوشحال است که سیامک نمازی پسر باقر نمازی از بازداشت آزاد شده است. ما به تعامل با مقام‌های ایرانی در مورد طیفی از موضوعات مهم از جمله وضعیت منطقه‌ای، توسعه پایدار و ارتقا و حمایت از حقوق بشر ادامه خواهیم داد.

جارد گنسر، وکیل سیامک نمازی هم به خبرنگار رویترز گفت که سیامک نمازی با مرخصی یک هفته‌ای و قابل تمدید از زندان ایران خارج شده است.

خبرگزاری تسنیم نیز نوشته است طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شده است و میلیاردها دلار- ۷میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی- از منابع ارزی مسدودشده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا و آزادسازی 7 میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران با میانجی‌گری قطر انجام شده است ضمن اینکه سوییس و سازمان ملل نیز به‌عنوان کانال ارتباطی در این امر درگیر هستند.

غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه نیز گفته که از باقر نمازی به دلائل انسان‌دوستانه رفع ممنوع الخروجی شد.

او اعلام کرد:

نمازی بخاطر مسائل پزشکی و درمانی نزدیک به چهار سال است که خارج از زندان و در منزل خود در تهران به سر می برد. با توجه به درخواست های مطرح برای ادامه معالجه در خارج از کشور بنابر ملاحظات انسان دوستانه روز چهارشنبه گذشته از باقر نمازی رفع ممنوع الخروجی به عمل آمد و هر زمانی که بخواهد می تواند از کشور خارج شود. در همین چارچوب یک هفته مرخصی نیز به سیامک، فرزند وی داده شده تا بتواند با والدینش دیدار کند. امیدواریم زندانیان ایرانی در بند آمریکا هرچه سریع تر آزاد شوند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان