بن بست مذاکرات هسته ای با ایران باز شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 1:20

بن بست مذاکرات هسته ای با ایران باز شد

شماره: 17748
Aa Aa

او با بیان این که مانع مذاکرات متوقف‌شده پس از گفتگوهای جدید انریکه مورا در تهران برطرف شده گفته پاسخ ایران به اندازه کافی مثبت بوده است.

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛
بن بست مذاکرات هسته ای با ایران باز شد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید مذاکره با ایران متوقف شده بود اما حالا «دوباره باز شده است».

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، او در نشست گروه 7 در آلمان به خبرنگاران گفت:

مانع مذاکرات متوقف‌شده پس از گفتگوهای جدید انریکه مورا در تهران برطرف شده است.

وی افزود که معتقد است توافق نهایی در دسترس است. مذاکرات [وین] متوقف شده بود و حالا دوباره باز شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد:

پاسخ ایران به اندازه کافی مثبت بوده است.

همزمان وزیر خارجه ایران در توئیتر نوشته است:

در توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفتگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم. توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد. تماس‌ها ادامه دارد.

  •  

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز به دنبال اظهار نظر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص از سر گرفته شدن مذاکرات هسته ای ایران اعلام کرد که انتظار می رود این مذاکرات سریع به نتیجه برسد.

خبرگزاری رویترز به نقل از این سخنگوی وزارت خارجه آلمان نوشته است:

انتظار دارم مذاکرات هسته ای ایران سریع به نتیجه برسد؛ یک پیشنهاد منصفانه روی میز است.

  •  

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توئیتز و در پاسخ به لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشته است که روسیه اکنون نمی تواند کمکی به نهایی سازی توافق احیای برجام کند؛

«اگر تحت شرایط متفاوت دیگری بودیم روسیه احتمالا می توانست به طرفین (ایران و امریکا) برای نهایی سازی توافق احیای برجام کمک کند، ولی اکنون نه»

خبرنگار وال استریت نوشته بود:

بسیار جالب. روسیه برای امضای قراردادی که می‌گویند همواره از آن حمایت کرده و به آن ادامه می‌دهد دخالت نمی‌کند. این به وضوح نشان می دهد که روسیه اختلافات خود با واشینگتن را بیش از تمایل خود برای کمک به ایران قرار می دهد. خوب است که روشن است.

  •  

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سفر انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا به تهران گفت که احیای توافق هسته ایران با قطعی شدن فاصله بسیاری دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت:

احیای توافق هسته ایران علی‌رغم سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران با قطعی شدن فاصله بسیاری دارد. ایران باید تصمیم بگیرد که یا بر شروط فرابرجامی اش پافشاری کند یا اینکه می خواهد به سرعت به توافق دست یابد؛ توافقی که به اعتقاد ما منافع همه طرف‌ها را تامین می‌کند. ما و شرکایمان آماده ایم، مدتی است که آماده ایم. اکنون این موضوع به ایران بستگی دارد.

  •  

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توئیتی خطاب به امریکا درباره مذاکرات وین نوشت:

مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که گره‌ آن تنها با پایبندی طرف خاطی به راهکارهای منطقي و اصولی ایران باز می شود. آمریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشاندند. اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند ما آماده‌ایم و توافق در دسترس است.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان