به دوران تاریک مجوزهای رانتی و امضاهای طلایی پایان دادیم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 9:50

به دوران تاریک مجوزهای رانتی و امضاهای طلایی پایان دادیم

شماره: 15099
Aa Aa

در صورت تصویب طرح شفافیت جلسات کمیسیون ها به صورت علنی برگزار و برای پخش جلسات از طریق صدا و سیما بستر قانونی فراهم خواهد شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛
به دوران تاریک مجوزهای رانتی و امضاهای طلایی پایان دادیم

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس و در نطق پیش از دستور خود گفت:

نتایج تحول رویکردهای مجلس یکی پس از دیگری در حال به ثمر رسیدن است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خانه ملت، او ادامه داد:

نمایندگان محترم کلیات طرح تصویب صدور مجوزهای کسب و کار را با رأی قاطع به تصویب رساندند. این طرح موانع پیش روی مردم برای راه‌اندازی کسب و کار و خلق ثروت را برمی‌دارد و در این زمینه تحول ایجاد می‌کند. همه کسانی که فقط یک بار برای کسب و کارهای کوچک مراحل پر پیچ و خم اخذ مجوز را طی کرده باشند به خوبی می‌دانند که شروع هر کسب وکاری به ده ها مجوز نیاز دارد و اخذ این مجوزها با سختی های فراوان همراه بوده است.

وی افزود:

مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب وکار تمامی این موانع زائد را حذف کرد و به دوران تاریک مجوزهای رانتی، حلقه های بسته صنفی، انحصارهای شغلی و امضاهای طلایی پایان داد. با تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار زنجیره های تولید اشتغال باز خواهند شد و بدین ترتیب فضای رقابتی بازار به جوانان اجازه خواهد داد که بدون معطلی کسب وکار خود را راه بیندازند و این تصمیم شجاعانه و تاریخ ساز مجلس یازدهم بی گمان در سپهر قانونگذاری کشور ستاره درخشان و ماندگار خواهد شد و مسیر اتخاذ چنین تصمیماتی را در عرصه حکمرانی باز خواهد کرد.

رئیس قوه مقننه گفت:

در هفته های آتی بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستورکار قرار خواهد گرفت. مراحل اصلاح این طرح با اعمال نظر نمایندگان در کمیسیون آئین نامه داخلی به پایان رسیده و به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد و اگر این طرح تصویب شود مجلس در مقایسه با تمامی دستگاه های اداری کشور در عرصه شفافیت، روندها و فرآیندها فاصله غیرقابل مقایسه ای پیدا خواهد کرد. هدف این طرح این است که علاوه بر شفافیت آرای نمایندگان حوزه های بسیار مهم و فرآیندهای تصمیم سازی مجلس را نیز شفاف کند. در صورت تصویب نهایی این طرح جلسات کمیسیون ها به صورت علنی برگزار و برای پخش جلسات از طریق صدا و سیما بستر قانونی فراهم خواهد شد. حاضران، غایبان و آرای نمایندگان در جلسات کمیسیون ها به صورت عمومی منتشر می شود و جلسات بررسی طرح ها و لوایحی که مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون های تخصصی و یا مشترک مورد بررسی و یا تصمیم گیری قرار می گیرند به صورت علنی برگزار خواهد شد. همچنین گزارش ماموریت های کاری نمایندگان و مشروح مذاکرات طی یک ماه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و سایر موارد نیز به تفسیر در متن این طرح آمده است و از تمامی دلسوزان و پیگیران بحث شفافیت درخواست می شود که تمامی جوانب طرح را مدنظر قرار دهند و نتایج مهم این میزان شفافیت در فرآیندهای کاری مجلس را در سطح جامع تبیین نمایند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان