به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 14:15

به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است

شماره: 13396
Aa Aa

حسن روحانی با بیان این که امروز روز عزای صیهونیست‌ها است گفته  اگر دست بخش خصوصی را باز بگذاریم همه افراد پر خطر واکسن کرونا خواهند زد.

رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت؛
به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است

«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت با اشاره به وصیت‌نامه امام علی (ع) اظهار داشت:

در آغاز این وصیت‌نامه بعد از تقوا و نظم امر، آنچه برای ایشان مهم است این است که همه رابطه خوب داشته باشند، کینه‌ها زدوده شود و بغض‌ها از بین رفته و محبت جایگزین آن شود. سالیان دراز نماز و روزه را یک طرف بگذارید و اصلاح ذات بین امر طرف دیگر. اصلاح ذات امر بین از همه چیز بالاتر است. 

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی با بیان اینکه مهم است جامعه وحدت، همبستگی و اخوت داشته باشد تصریح کرد:

لحنی که امروز می‌بینیم، مورد پسند امیرالمومنین (ع) نیست. آنچه در روزنامه‌ها و فضای مجازی مشاهده می‌شود، قابل قبول نیست و برای تغییر آن باید تلاش شود. 

وی با بیان اینکه از شما می‌خواهم به همدیگر نزدیک و وصل شوید و فاصله بین شما نباشد و نسبت به همدیگر، جود، بخشش و عطا داشته باشید خاطرنشان کرد:

در وصیت‌نامه امام علی علیه السلام تاکید می‌شود برادری و اخوت را کنار نگذاریم. پایان این وصیت‌نامه به ما نشان داده می‌شود افراط و تفریط چقدر زشت است. 

به گفته رییس دولت تدبیر و امید، امیرالمومنین (ع) به همه فرزندانش می‌گویند اگر از این ضربت جان به جان آفرین تسلیم کردم در خیابان‌های کوفه نگویید، امیرالمومنین کشته شده و باید انتقام بگیریم. اگر بناست انتقامی گرفته شود و قصاص شود، فقط قاتل من باید قصاص شود و بس. این شیوه زندگی را امیرالمومنین (ع) به ما نشان می‌دهد و در این شب‌های قدر باید افراط، تفریط را کنار بگذاریم، شفقت، عدالت، دوستی و... را جایگزین آنها کنیم و بعد از ماه رمضان جامعه متحد، دوست و برادر را کنار همدیگر ببینم. با هر بهانه کوچکی مساله را بزرگ نکنیم و در کنار آن مساله‌ای که با دست خودمان بزرگ کردیم، بذر کینه را در جامعه نیفشانیم. دل‌های ما پاک باشیم و کنار هم قرار بگیریم. همه برادریم و مسلمانیم و ایرانی هستیم. همه تابع انقلابیم و برای سرافرازی ایران باید تلاش کنیم و این وصیت امیرالمومنین (ع) مولای متقیان به ما است.

رییس جمهور گفت:

سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود. برای اینکه بدانید چقدر سخت بود، اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه ۲ درصد، به نفت و فراورده‌ها ۶ درصد بوده است. یعنی اگر همه اینها را هم حساب کنیم  ۸ درصد تکیه بودجه ما بر نفت بوده که در تاریخ بی‌سابقه است. وقتی شرایط سخت می‌شود و ما در تحریم و کرونا هستیم درگیر این مشکلات هم هستیم، قاعدتا نباید بتوانیم حقوق‌بگیران و بازنشستگان را کمک کنیم و بگوییم امسال سال تحریم و کرونا است و نمی‌توانیم کمک کنیم اما بیشترین کمک به حقوق بگیران ثابت و بازنشستگان در همین سال ۹۹ صورت گرفت. بهمن سال ۹۸ یعنی آغاز کرونا، وسط سال ۹۹ یعنی حدودا مهرماه سال ۹۹، حقوق کارمندان ما چقدر اضافه شده است؟ آنهایی که حقوقشان از ۴ میلیون کمتر بوده، ۵۳ درصد حقوقشان در سال ۹۹ اضافه شده و آنهایی که حقوقشان کمتر از ۶ میلیون بوده، ۴۵ درصد به حقوقشان اضافه شده و افرادی که حقوقشان بالای ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بوده‌ان، ۳۴ درصد بر حقوقشان اضافه شده یعنی از قشرهای پایین بیشترین میزان اضافه، قشرهای متوسط، هم متوسط و در مجموع ما در طول این ۶-۷ ماه از بهمن سال ۹۸ تا مهرماه سال ۹۹ حساب کنیم به طور متوسط ۳۴ درصد حقوق اضافه شده است. پولهایی که در سال ۹۹ به عناوین یارانه کمک معیشتی یا کمک معیشتی ویژه برای کرونا پرداخت کردیم صد و هشت هزار میلیارد تومان بوده است که رقم بسیار بالایی است البته این به غیر از وام هایی که به مردم داده شده است. نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کرونا پرداخت شده است یعنی چه آنهایی که پرداخت شده و چه آنهایی که وام داده شده بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر هم سهام عدالت هم در سال ۹۹ دو قسط آن یعنی دوتا ۳۰ درصد را پرداخت کردیم. آنها را هم حساب کنیم رقمی حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پول است که بخش عظم آن پرداخت شده و بخشی دیگری هم پرداخت می شود. ۶۰۰ هزار میلیاردتومان به عناوین مختلف مثل وام، بلاعوض، سهام عدالت پرداخت شده که در تاریخ کشور بی نظیر است. نمی خواهد سال کرونا و تحریم را حساب کنید. سال بدون کرونا و تحریم را حساب کنید. دولت در حد توان شبانه روز به فکر بوده و تلاش کرده است و اقدامات مهمی را انجام داده است که این اقدامات جای سپاسگزاری دارد از همه کسانی که به ملت خدمت کردند و خادم مردم بودند.

روحانی افزود:

هدف ما این است که تحریم را برداریم، کرونا را مهار کنیم ،‌ معیشت مردم بهتر شود و تا آنجایی که می توانیم طرح های نیمه تمام را تکمیل کنیم. 

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات وین اظهار کرد:

در زمینه تحریم کاری که مذاکره کنندگان ما در وین انجام دادند کار بزرگی بوده و طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون، به تعهدات و به قطعنامه ۲۲۳۱  برگردد به نظر من زود تمام می شود. مذاکرات در چارچوب و حرکت درستی در حال انجام است و مسیر، مسیر درستی است. مردم ثمره ایستادگی، صبر و مقاومت خود را در وین میبینند و اگر گزارش درست باشد و جناح بازی نباشد و گزارش را درست به گوش مردم برسانیم، نشانه عظمت ملت ایران و نشانه این است که طرف های ما در برجام فهمیدند راهی جز اجرای قانون و مقررات بین المللی وجود ندارد. این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است. به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می شود و طرف ما می داند راهی جز بازگشت به قانون مقررات و تعهدات خود و موافقتنامه برجام وجود ندارد. 

رییس شورای عالی امنیت ملی ایران عنوان کرد:

امروز روز عزای صیهونیست‌ها در قدس ۱۴۰۰ است. هم جنگ اقتصادی که از طریق آمریکا به راه انداختند، در حال شکست نهایی است و هم تلاش برای فاصله انداختن کشورهای منطقه با ایران در مسیر نهایی شکست است. 

وی با بیان اینکه مسیر برای پایان تحریم امروز هموارتر است خاطرنشان کرد:

امیدواریم طرف مقابل هرچه سریع‌تر در برابر قانون سر فرود آورد. طرف مقابل بداند ما کمتر از برجام راضی نمی‌شویم و برجام باید به صورت کامل اجرا شود. حقوق ملت ایران در برجام باید به طور کامل به دست آید و از هیچ چیزی صرف نظر نمی‌کنیم. 

رییس‌جمهوری اضافه کرد: در ادامه راه با مقاومت و ایستادگی ملت ایران، دیپلماسی خوب وزارت امور خارجه، همکاری سایر دستگاه‌ها که امروز در کنار وزارت خارجه امروز در وین هستند و تلاشی که انجام می‌دهند، تحریم‌ها برداشته شود و در منطقه روابط بهتری با همسایگان داشته باشیم. هدف ما رفع تحریم از بین بردن کرونا و پایان پروژه های نیمه تمام است.

روحانی گفت:

امروز شرکت های خصوصی به میدان آمده اند و به راحتی می توانیم در ماه های پیش رو  میلیون‌ها واکسن در کشور تولید کنیم و واکسیناسیون انجام شود. اگر همه دست به دست هم دهیم و دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن باز بگذاریم همه افرادی که به خاطر سن و بیماری های زمینه ای در خطر هستند، واکسن خواهند زد و گروه یک گروه ۲ و بخشی از گروه ۳ تا تیر ماه همه واکسن می‌زنند و انشالله واکسن داخلی هم به ایران می‌آید و واکسن خارجی هم آماده است. امیدواریم ده‌ها میلیون دوز واکسن در آینده در اختیار مردم قرار بگیرد و به جایی یک میلیون جایی ۱۰ میلیون واکسن سفارش دادیم و  همه اینها به سرعت وارد می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان