بیانات رهبر انقلاب بهانه را از کشورهای عضو برجام گرفته است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403 - 20:10

بیانات رهبر انقلاب بهانه را از کشورهای عضو برجام گرفته است

شماره: 13010
Aa Aa

روحانی گفته فعلا قصد مطرح کردن مساله خسارت ها را نداریم که در سه سال چقدر به ما آسیب زده شده اما سرجای خود مسوولان آن را دنبال خواهند کرد.

رییس جمهور ایران در جلسه هیات دولت؛
بیانات رهبر انقلاب بهانه را از کشورهای عضو برجام گرفته است

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در اولین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰ گفت:

برای این که تحریم ظالمانه از روی سر ما برداشته شود یک دقیقه را هم از دست نخواهیم داد. معتقدیم که اگر طرف مقابل یعنی کشورهای ۱+۵ تصمیم بگیرند و به میدان بیایند و حاضر شوند به همه تعهدات خود عمل کنند همانطور که چند بار رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که اگر آنها دست از تحریم بردارند و برای ما روشن شود این کار واقعی است، ما هم به همه تعهدات برجامی بازمی گردیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد: به نظر من این کلام و نکته بسیار مهمی است. یعنی ما به دنیا می گوییم به خاطر سه سال ظلمی که به ما شد هنوز حاضریم که اگر تعهد کامل از طرف شما ببینیم به تمام تعهدات برگردیم. فعلا قصد مطرح کردن مساله خسارت ها را هم نداریم که در این سه سال چقدر به ما آسیب زده شده است که سرجای خود مسوولان کشور آن را دنبال خواهند کرد. بنابراین کلام واضح و روشن است.

وی با تاکید بر این که بیانات رهبر انقلاب بهانه را از کشورهای مذاکره‌کننده گرفته است که بگویند «ما ممکن است به تعهداتمان عمل کنیم اما شما عمل نکنید»، گفت:

بالاترین مقام کشور ما با یک لحن و بیان بسیار صریحی گفتند اگر شما به تعهدات به طور واقعی و جدی برگردید ما هم به همه تعهدات بر می گردیم حتی ایشان یک مورد را هم استثنا نکردند. بنابراین معیار بین ما و شما برجام است. شما به کل برجام عمل کنید ما هم به کل برجام عمل می‌کنیم. این هدف اول ما در این چهار ماه است که دنبال خواهیم کرد. بار اصلی پیگیری این هدف بر دوش وزارت امورخارجه است اما همه بخش های دولت در این زمینه همکاری کنند. بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت خانه های اقتصادی و غیراقتصادی همه در این راه آماده باشند.
روحانی با تاکید بر این که ماه‌های پایانی دولت، ذره‌ای حرکت در راه منافع ملی را کندتر نخواهد کرد، گفت:

وی با تاکید بر این که در تولید حرف اول را سرمایه می زند، گفت:

هیچ چیز جای سرمایه را نمی گیرد. حرف اول سرمایه است و حرف دوم تکنولوژی است. اینها اساس تولید است. البته حرف سوم هم تعامل سازنده با جهان است. باید با دنیا بتوانیم مبادله کنیم یعنی بتوانیم صادرات و واردات انجام دهیم. 
روحانی با بیان این که برای تعامل سازنده شرایط سیاسی و اقتصادی باید فراهم باشد، گفت: بانک ها باید بتوانند با یکدیگر کار کنند. اگر کسی از خارج سرمایه گذاری کند نخستین سوال چگونگی وارد و خارج کردن پول است. انسداد در سرمایه گذاری را باید از بین ببریم که البته بخشی از آن مربوط به تحریم و بخش دیگر مشکلات داخلی است. به عنوان مثال ما لایحه ای را به مجلس ارایه دادیم که چند سال است که در گیر و دار است و باید اینها را تمام کنیم. باید روابط بانکی را درست کنیم چرا که اینها اساس کار است.
وی با بیان این که «ارز مواد اولیه را تامین می کند و چرخ تولید را به حرکت در می آورد»، گفت: همه اینها مربوط به تقاضا است که یا باید داخلی باشد یا خارجی. عاملی که باعث می شود تولید شروع شود تقاضا است بنابراین باید کالایی تولید شود که متقاضی و مشتری داشته باشد بنابراین ما نیاز به تقاضا داریم. 
روحانی با طرح این سوال که تقاضا چگونه ایجاد می شود افزود:

مردم باید در رفاه باشند. اگر مردم نتوانند برای زندگی روزمره آنچه نیاز دارند تهیه کنند، اشتغال و درآمد نباشد خود به خود تقاضا از بین می رود البته بعضی تقاضاها مثل دارو و غذا از ضروریات مهم مردم است که باید آن را تامین کنیم و باید در این زمینه هم سرمایه گذاری کنیم.

وی تاکید کرد: همه باید با تلاش مضاعف امسال کاری کنیم که مردم احساس راحتی بیشتری کنند. از وزارت صمت و کشاورزی می خواهم تمام توان خود را به کار بگیرند در ۴ ماه باقی مانده دولت، بازار ثبات داشته باشد یعنی هرچی بنا بوده که گران شود در سال ۹۹ گران شده بنابراین بگذاریم در این ۴ ماه ثبات وجود داشته باشد.

رئیس جمهوری با اشاره به تاکید مجدد رهبر انقلاب بر موضوع تولید، افزود:

حتما مساله تولید را باز هم دنبال می‌کنیم. البته موانع تولید بخشی را دولت باید رفع کند بخشی دست قوای دیگر است. بخشی مربوط به موانع سرمایه گذاری است که جاهای دیگر باید آن را حل کنند. امنیت سرمایه گذاری لازم است که بخشی مربوط به دولت، بخشی مربوط به نیروهای امنیتی و بخشی مربوط به قوه قضاییه است بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم که امنیت لازم را ایجاد کنیم و از طرف دیگر کاری کنیم که مردم احساس کنند شرایط آینده امید بخش است. شرایط ما، شرایط امید بخش است. وحدت را حفظ کنیم. همدیگر را تخریب نکنیم. تبلیغات سوء انجام ندهیم. نگوییم اگر ما نگوییم فلان ماهواره ای زودتر از ما می گوید. حرف دروغ که زود و دیر ندارد او بیجا می کند که حرف دروغ می‌زند. نگوییم عقب می افتیم چون او به دولت انتقاد می کند ما زودتر این کار را انجام دهیم تا مشتری ما بیشتر شود. نه خیر. این گونه مشتری شما زیاد نمی‌شود شما حرف حق بزنید آن مشتری را خداوند به موقع درست می کند.
رییس جمهور به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: انتخابات یکی از مسایل مهم کشور ما است اما مقدمه انتخابات تخریب دولت نباشد. هرکسی بیاید بگوید که قرار است چه کار انجام دهد و بگوید من از دولت قبل بهتر عمل می کنم،‌ خوش آمدید. دست او را هم می بوسیم که بهتر از این دولت عمل کند. ما هم تلاش می کنیم تا در دولت بعدی هم کرونا تا حد زیادی مهار شود و هم در زمینه تحریم گشایش هایی پیدا شود و همه تلاشمان را تا روز آخر انجام خواهیم داد. بنابراین در بحث انتخابات دنبال تخریب نباشیم بلکه دنبال جذب و آمدن مردم باشیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان