توافق وین فراتر از برجام نخواهد بود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 17:57

توافق وین فراتر از برجام نخواهد بود

شماره: 17239
Aa Aa

سپاه یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات است‌‌|مانع اصلی در مراحل پایانی مذاکرات زیاده خواهی های آمریکا است| متن توافق نیازمند ویرایش نهایی است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران؛
توافق وین فراتر از برجام نخواهد بود

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت:

به نقطه توافق نزدیک شده ایم اما موضوعات اندک اما مهم باقی مانده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل ازایرنا، او ادامه داد:

در سفر آقای مورا به تهران آخرین تبادلاتی که صورت گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد اما توافق فراتر از برجام نخواهد بود. در حوزه لغو تحریم‌ها نیز توانستیم پیشرفت های بزرگی را داشته باشیم.

وی ادامه داد:

آمریکایی ها خواستار مذاکره مستقیم بودند و مطرح می‌کردند که می‌خواهیم نشان دهیم که آقای بایدن، حسن نیت دارد. ما هم گفتیم آمریکا اگر حسن نیت دارد باید تحریم ها علیه ایران را لغو کند. ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم. به دنبال اقدام عملی هستیم و به واسطه ها هم گفتیم.

وی افزود:

برای بخش ضمانت ها، بخشی از آن به عهده مجلس است و اگر به توافق برسیم طیق قانون مجلس باید گزارشی به مجلس بدهیم که اکنون برخی از تحریم ها برداشته شده است و این گزارش ما است و مجلس باید این موضوع را بررسی کند و در واقع با اجازه مجلس، این خود ضمانت است و برخی از تضمین را در متن، مذاکرات و اسناد داخلی خواهیم گرفت و در مرحله دوم مجلس آن را خواهد داد.

امیرعبداللهیان گفت:

در مراحل پایانی مذاکرات، مانع اصلی مذاکرات این است که طرف آمریکایی زیاده خواهی هایی را مطرح می‌کنند. آن چیزی را که در حال حاضر مذاکرات را به توافق نرسانده مسائلی اندک از طرف آمریکایی‌ها است و در برخی از موضوعات چالش ها و تفاوت دیدگاه ما وجود دارد اما طرف امریکایی پذیرفته است در مرحله اقدام گام‌هایی بردارد.

وی ادامه داد:

موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله برخی هلدینگ ها، موسسات حکومتی و سپاه پاسداران از لیست قرمز تحریم های یکجانبه آمریکایی‌ها یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است. در موضوع سپاه پاسداران آن چیزی که مهم است اینکه باید جایگاه و نقش سپاه به عنوان نقش امنیتی و دفاعی ما مورد توجه قرار بگیرد. مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید و این از خودگذشتگی سپاه پاسداران است اما بالاخره سپاه از مجموعه های اصلی کشور است و زمانی که می‌گوییم که سپاه یعنی حاج قاسم سلیمانی و علی رغم اجازه مقامات سپاه اما این موضوع از موضوعات اصلی ما است.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها رویکردی واقع بینانه‌ داشته باشند توافق دستیافتنی است. ما و سه کشور اروپایی در خصوص یک متن به توافق رسیدیم و این متن ما نیازمند یک ویرایش نهایی است. چین و روسیه در کنار توافق هستند و به صراحت به لاوروف گفتم که ما منتظر هیچ طرفی نخواهیم ماند اما باید همه طرف های مذاکرات باشند و این موضوع را به صورت علنی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردیم. به عنوان مسئول سیاست خارجی به وزرای کشورهای نزدیک به آمریکا گفتم که در پیام هایی که از آمریکا دریافت میکنیم تعارض و تفاوت وجود دارد. ما تا زمانی که تعهد محکمی نگیریم و توافق نکنیم از دستاوردهای هسته ای خود کوتاه نمیایم. اگر میخواهید نگرانی‌هایتان درمورد مسایل هسته ای برداشته شود باید تحریم های ظالمانه را لغو کنید.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان