تیراندازی در بیروت هفت کشته برجای گذاشت | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 18:57

تیراندازی در بیروت هفت کشته برجای گذاشت

شماره: 15272
Aa Aa

درگیری‌ها پس از آن آغاز شده که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد«طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمدند.

اعتراض به عملکرد بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت؛
تیراندازی در بیروت هفت کشته برجای گذاشت

تیراندازی به سوی تظاهرات‌کنندگان معترض به عملکرد بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت در اطراف کاخ دادگستری لبنان با شنیده شدن صدای انفجار در پایتخت لبنان همراه شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، اسکای نیوز به نقل از خبرنگار خود نوشته که در بیروت راکت‌های B7 شلیک شده است.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان نیز مردم را به آرامش دعوت کرد و برای بررسی وضعیت خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت مرکزی لبنان شد.

 

بیروت

شبکه «روسیا الیوم» نیز به نقل از خبرنگار خود در بیروت گزارش داد که چهار نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شده‌اند.

ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان حین حرکت به سوی کاخ دادگستری هدف حمله قرار گرفته‌اند اما ارتش به سرعت منطقه «الطیونه» را محاصره کرد و در ورودهای شهر و محله‌ها مستقر شد.

ارتش لبنان هشدار داد به سوی هر فرد مسلحی که در جاده‌ها رویت شود، تیراندازی خواهد کرد. فرماندهی ارتش لبنان از غیرنظامیان خواست که هر چه سریعتر از خیابان‌ها خارج شوند.

 

ارتش لبنان2

 

صلیب سرخ لبنان اما در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی تیراندازی‌ در بیروت دو نفر جان باخته‌اند و ۲۰ دیگر مجروح شده‌اند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

تانک‌های ارتش نیز در خیابان‌های بیروت مستقر شده‌اند.

این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمدند.

 

حزب الله و جنبش امل نیز در بیانیه‌ای به رخدادها واکنش نشان دادند.

این دو گروه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که حمله به تظاهرات کنندگان در منطقه «الطیونه» در بیروت با هدف فتنه‌انگیزی در لبنان صورت گرفته است. آن‌ها از هواداران خود خواستند تا خونسردی خود را حفظ کرده و در دام این فتنه‌انگیزی نیفتند.

به گفته این دو گروه حمله از سوی عناصر مسلح و به صورت سازماندهی شده صورت گرفته و تحریک کنندگان مسئول این واقعه هستند. در این بیانیه آمده است که حمله کنندگان عامدانه به سمت سر شلیک می‌کردند.

حزب‌الله و امل ارتش لبنان را به بر عهده گرفتن مسؤولیت خود و مداخله فوری برای مقابله با این مجرمان فراخواندند.

 

ارتش لبنان2

‏بسام مولوی، وزیر داخله لبنان در یک کنفرانس خبری از مجروح‌ شدن دست‌کم ۱۶ تن و کشته شدن شش تن در درگیری در عین الرمانه بیروت خبر داد.

 المیادین هم گفته شمار جان‌باختگان به ۶نفر رسیده و بیش از ۶۰نفر مجروح شده‌اند.

مفتی جعفری لبنان نیز اعلام کرد:

مسئول ‌ریختن هر خون و راه افتادن هر فتنه‌ای سفارت آمریکا و بازپرس پرونده انفجار بندربیروت است.

  • میشل عون، رییس جمهوری لبنان در واکنش به حوادث بیروت گفت:

اجازه تکرار آنچه را که امروز رخ داد تحث هیچ شرایطی نمی دهیم و به هیچ کس اجازه نخواهیم داد کشور را برای منافع خود به گروگان بگیرد. بازگشت به زبان سلاح غیرقابل قبول است و دولت آزادی بیان را تضمین می کند. کشور تحمل اختلافات در خیابان ها را ندارد بلکه نیازمند راه حل های آرام است.

عون خواستار انجام تحقیقات درباره حادثه امروز و مجازات عاملان و تحریک کنندگان این حادثه شد و گفت:

مسایل کشور نه در خیابان ها بلکه باید در نهادهای قانونی به ویژه در هیئت دولت حل و فصل شود.

رییس جمهوری لبنان رسیدگی به ماجرای انفجار سال گذشته بندر بیروت را جزو اولویت های کاری خود دانست و گفت:

به لبنانی ها اطمینان می دهم که عقربه های ساعت به عقب بر نخواهد گشت و ما نه به سمت بحران بلکه به سوی راه حل پیش می رویم. از طریق همکاری با نخست وزیر و پارلمان تسلیم هیچ چیزی که شاید هدفش ایجاد فتنه باشد نخواهیم شد.

  • ارتش لبنان نیز اعلام کرد که ۹ نفر از جمله یک سوری پس از درگیری‌های امروز در بیروت دستگیر شده اند.

بر اساس بیانیه صادره ارتش لبنان، نیروهای ارتش برای جستجوی تیراندازها در درگیری امروز اعزام شدند و ۹ نفر از جمله یک سوری را دستگیر کردند.

در بیانیه ارتش آمده است که فرماندهی ارتش تماس‌هایی را با طرفین درگیری برقرار کرده تا اوضاع را کنترل و از ایجاد اغتشاش جلوگیری کند.

در حالی که تعداد کشته شدگان تیراندازی های بیروت به هفت نفر افزایش یافته است سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن و ابراز تاسف عمیق از آتش گشودن و تیراندازی به مردم بی گناه لبنان که در حال تظاهرات مسالمت آمیز بوده اند تاکید کرد و گفت:

ضروری است دولت و مقامات لبنان نسبت به شناسایی و دستگیری عوامل این جنایت ها و فتنه انگیزی بین مردم لبنان اقدام عاجل کنند. جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت حفظ ثبات و آرامش لبنان با دقت و از نزدیک تحولات لبنان را زیر نظر دارد و بر این باور است که مردم، دولت و ارتش در کنار مقاومت لبنان با انسجام و وحدت خود، مانند همیشه از فتنه‌ها و دسیسه‌هایی که ریشه در رژیم صهیونیستی دارد و توسط اربابان و عوامل این رژیم طراحی و اجرا می‌شود با موفقیت و سربلندی عبور خواهند کرد.

  •  خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که تاکنون 19 نفر دستگیر و بازداشت شده‌اند. نقش این 19 نفر در درگیری‌های مسلحانه بیروت ثابت شده است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان