جنگ‌ها را «سی ان ان» اداره می‌کند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 18:31

جنگ‌ها را «سی ان ان» اداره می‌کند

شماره: 23010
Aa Aa

هیچکس حق ندارد به دنیای خصوصی انسان‌ها وارد شود و آن را به دیگران رونمایی کند چرا که این کار خلاف اخلاق، شرع و انسانیت است| خبرنگار امین حریم خصوصی انسان‌هاست.

فرمانده سپاه در همایش پیشرفت ایران قوی با خبرنگاران قوی؛
جنگ‌ها را «سی ان ان» اداره می‌کند

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در همایش «پیشرفت ایران قوی با خبرنگاران قوی» گفت:

روز خبرنگار را که روز درخشش فداکاری یک خبرنگار وفادار شهید صارمی را که به نام مقدس روز خبرنگار نامیده شده گرامی می‌داریم و به جامعه رسانه‌ای کشور تبریک می‌گویم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود:

خبرنگاران ما در صحنه‌های مختلف حضور واقعی دارند و برای انتقال پیام‌ها و تصویری مهم از رخدادهای کشور، انقلاب و نظام ما عاشقانه در یک قالب و شکل حرفه‌ای عمل می‌کنند.

او گفت:

همه چیز از ذهن‌ها و قلب‌ها آغاز می‌شود، قلبی که به مرکز تعلق انسان‌ها معروف است و شناخته می‌شود به اندازه عالم هستی بزرگ است. 

وی با بیان این که دشمنان از درون حوادث روند می‌‌سازند ادامه داد:

جنگ در همین فضا اتفاق افتاده است؛ آنچه مهم است این است که ما عقبه جهانی رویدادی که آنرا خبررسانی می‌کنیم بدانیم.

سلامی با بیان این که خبرنگاران سازنده و نگارنده واقعیت‌ها هستند گفت:

چگونگی انتقال واقعیت بسیار مهم است.

سلامی اظهار داشت:
واقعیت دشمنان ما بمباران هیروشیما و ناکازاکی است که که 2 شهر در یک‌ چشم به‌هم‌زدن به خاکستر تبدیل می‌شود.
او با بیان اینکه ما در یک‌ پیکار بزرگ فرهنگی‌ و در یک‌ نبرد نامحدود شناختی و در فضای یک عملیات روانی بزرگ امروز در عالم‌ زندگی می‌کنیم گفت:
در یک جنگ جهانی رسانه ای جهانی با قلمروی وسیع و گستره‌ای عالم‌گیر که یک طرف آن اصحاب انقلاب، یاران مقاومت و مردان و زنان استقلال این سرزمین  و سایر بلاد اسلامی هستند درگیر هستیم. دنیای غرب در این آوردگاه یک توصیف از انسان به عمل آورده است. در منطق او و جهان بینی او به انسان و در فضای انسان شناسی غرب، انسان دارای یک ساختمان معنابخش درونی و یک ساختار هویت بخش‌ذهنی است که این ساختمان از 5 عنصر اساسی تشکیل شده است یعنی گزاره‌ها و داده‌های تثبیت شده‌ای در ذهن انسان که معیار تشخیص ایجاد می‌کند. یکی از پیش‌فرض‌ها این گونه است، مثل اینکه در ذهنیت غرب مسلمانان تروریست نامیده می‌شوند، یک پیش فرض ذهنی برای جامعه غرب وجود دارد که هر مسلمان در ابتدا یک تروریست است. این یک پیش فرض است یا در دیدگاه ما آمریکا شیطان بزرگ است.

فرمانده کل سپاه گفت:

در ذهن انسان عنصری به نام واقعیت مصنوعی و دست ساز وجود دارد نه واقعیت‌های حقیقی. این‌ها عناصری هستند که در عالم واقعیت وجود خارجی ندارند اما در ذهن به عنوان یک موجود دارای حیات پذیرفته شده‌اند. این‌ها شایعات، اکاذیب و بیان منحرفانه واقعیت‌ها به میزانی که این داده‌ها از واقعیت فاصله داشته باشند، دست‌سازتر و مصنوعی‌تر هستند. یک دسته از واقعیت‌های حقیقی وجود دارد همان گونه که در عالم بیرون از ذهن وجود دارند در عالم ذهن نیز به همان گونه تصویر شده‌اند، این‌ها خود واقعیت و حقایق‌ هستند. در کنار این‌ها ارزش‌ها قرار دارند. یعنی معیارهایی که خوب از بد و حلال از حرام را نشان می‌دهند.

سلامی گفت:

در یک جامعه‌ای حجاب یک ارزش اجتماعی است و در یک جامعه‌ای دیگر ضد ارزش. جوامع و انسان‌ها به تفکیک این ارزش‌ها از یکدیگر، مجزا می‌شوند و عموماً نبردها در امتداد تضاد این ارزش‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه بر آن عنصر دیگری وجود دارد به نام هنجارها. این‌ها صحیح از غلط را تشخیص می‌دهند یا تعیین و تفکیک می‌کنند البته این در نظام‌های ارزشیِ متفاوت، متغیر است. دشمنان در جنگ رسانه‌ای می‌توانند شکنجه، آوارگی ملت‌ها و ویرانی شهرها را بخش لاینفکی از حقوق بشر خود قرار دهند. در جنگ رسانه‌ای می‌توانند حمایت ما از مظلومان را به حمایت از تروریسم تفسیر کنند. دشمنان اشغال سرزمین‌ها را آزادکردن ملت‌ها می‌داند؛ این قدرت رسانه است. سی‌ان‌ان جنگ‌ها را اغلب اداره می‌کند و با تصاویر و کلمات فضای زشت را رویایی جلوه می‌دهد. حقیقت دشمن ما در حقوق بشر انتشار تمام ابزارهای شکنجه‌ای است که به شکل مدرن در تمام دنیا توزیع می‌شود. در دنیای امروز هیچ نقطه خنثی وجود ندارد و هیچ خبرنگاری در دنیا بدون سوگیری خاص و بدون تأثیرپذیری فضای ذهنی بزرگتر و قرار گرفتن در زمینه راهبردی یک محیط فعالیت نمی‌کند. آنچه که در دنیای خبر اتفاق می‌افتد، یک واقعیت منتزه از تاریخ، جغرافیا و محیط اجتماعی، وضعیت سیاسی، شرایط اقتصادی نیست.

وی ادامه داد:

جنگ در همین فضا اتفاق افتاده است لذا مهم است که ما عقبه جهانی رویدادی که آن را خبررسانی می‌کنیم بدانیم؛ زیرا دشمنان ما تلاش می‌کنند از درون حوادث روند بسازند یعنی اگر حادثه‌ای در نقطه‌ای رخ بدهد، آن را به یک خط ممتد و خط را به یک سطح و سطح را به فضا تبدیل کنند و از یک رویداد کوچک در مقیاس تاکتیکی یک اثر راهبردی بسازند.

سلامی خطاب به خبرنگاران گفت:

شما با قدرت کلمات و تصاویر آشنا هستید؛ کلمات صاحب قدرت و تصاویر صاحب ظرفیت هستند و استعداد به حرکت درآوردن جوامع را دارند، قدرت تکثیر و انتقال، تغییر نگاه، نگرش و تهییج و تحریک‌کنندگی دارند و همه این‌ها در کلمات و تصاویری که شما مخابره می‌کنید، وجود دارد البته در اصول خبرنگاری این وجود دارد که خبر باید کوچکترین آسیب را به جامعه وارد کند اما وقتی خبر در فضای جنگ منتشر می‌شود درست مانند مشابه آنچه که در فضای جنگ سخت اتفاق می‌افتد، دشمنان تلاش می‌کنند با آتشباری از کلمات، ذهن‌ها را تخریب کنند و اعتماد‌ها را از بین ببرند. همچنین اراده‌ها را تسلیم و باور‌ها را سست کنند، ارزش‌ها را تغییر دهند، بر باور‌ها غلبه کنند و ذهن و دل را در تسخیر خود بگیرند. خبرنگاران در چنین فضایی زندگی می‌کنند. خبرنگاران صاحب تعهد هستند، تعهد و وفاداری به ارزش‌هایی که در دامنه آن قلم می‌زنند یا کلامی را منتشر و یا تصویری را می‌سازند. خبرنگاران سازنده و نگارنده واقعیت‌ها هستند.

او ادامه داد:

هیچکس حق ندارد به دنیای خصوصی انسان‌ها وارد شود و آن را به دیگران رونمایی کند چرا که این کار خلاف اخلاق، شرع و انسانیت است. خبرنگار امین حریم خصوصی انسان‌هاست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان