حداقل دستمزد 38 درصد هزینه های کارگران ایران را پوشش می دهد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 7:02

حداقل دستمزد 38 درصد هزینه های کارگران ایران را پوشش می دهد

شماره: 12706
Aa Aa

کارگران 40 درصد سبد معاش خود را از دولت طلبکار هستند؛ سر کارگران و نه کارفرمایان بی کلاه مانده و دولت سهم آنها را پرداخت نکرده است.

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار ایران؛
حداقل دستمزد 38 درصد هزینه های کارگران ایران را پوشش می دهد

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره جلسه برگزار شده کمیته دستمزد گفت:

عدد و رقم سبد معیشت کارگران نهایی نشد.

به گزارش اسپادانا خبر، توفیقی در گفنگو با تسنیم بیان کرد:

نماینده مرکز آمار با آمارهایی که ارائه داد محاسبات نماینده کارگری درباره هزینه سبد معیشت را مورد تأیید قرار داد. نماینده مرکز آمار بیان کرد که حداقل دستمزد تنها 38 درصد هزینه های کارگران را پوشش می دهد. این نشان دهنده این است که کارگران هزینه سبد معیشت را اشتباه محاسبه نکرده اند.

نماینده مرکز آمار در جلسه اعلام کرد که اطلاعات مرکز آمار مربوط به  شاغلان کل کشور است و صرفاً‌ مربوط به جامعه کارگری نیست. مطابق آمار مرکز آمار بیش از 80 درصد خانوارها اشتغال تک نفره دارند یعنی در یک خانواده تنها یک نفر شاغل و کارکن فعالیت دارد. آنهایی هم بیشتر از 2نفر کارکن دارند مربوط به مشاغل کشاورزی است که ربطی به حوزه کارگری ندارد.

توفیقی گفت: نمایندگان کارفرمایان اصرار دارند که ما نباید همه سهم را بپردازیم بلکه دولت هم باید سهمی داشته باشد. ضمن اینکه ما تأیید می کنیم که دولت با توجه به قانون اساسی و حقوق اجتماعی وظایفی را بر عهده دارد. در خوشبینانه ترین حالت اگر کارگران بن خوار و بار و بقیه موارد را دریافت کنند بین 52 تا64 درصد سبد معاش را کارفرمایان می پردازند یعنی کارگران نزدیک 40درصد سبد معاش خود را از دولت طلبکار هستند. دولت به کارگران سهمی پرداخت نمی کند. کارفرمایان سهمی از دولت را قبول نکرده اند که بخواهند تصور کنند که متضرر شده اند بلکه این کارگران هستند که سرشان بی کلاه مانده است و دولت سهم آنها را پرداخت نکرده است. امیدواریم در جلسه بعد کمیته دستمزد در سایه همدلی برای سبد معیشت ورود کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان