حدود وفاق ملی باید مشخص بشود
سید احمد علمالهدی در خطبه های نمازجمعه مشهد اظهار کرد:
شهادت بزرگان مقاومت حرکت جریان مقاومت را متوقف نمیکند
به گزارش اسپادانا خبر، وی با بیان اینکه شهادت این عزیزان برای برخی این مسئله را مطرح میکند که با این شهادتها جریان استکبارستیزی ما در دنیا تضعیف شده و مسیر حرکتی ما بینتیجه خواهد ماند متذکر شد:
اینکه بگوییم حرکت این جریان متوقف میشود اینطور نیست.
علم الهدی با بیان اینکه گفتمان دولت چهاردهم مسئله «وفاق ملی» است خاطرنشان کرد:
حدود وفاق ملی بهعنوان گفتمان دولت باید مشخص بشود زیرا اگر در سپهر سیاسی کشور به مفهوم کامل مورد موافقت برای واژگان و مفاهیم سیاسی نرسیم این واژگان هم قابل تحریف است و هم موجب انحراف برای مردم و جریانهای مردمی خواهد شد. اگر به مفهوم مشترک در معنای «وفاق ملی» نرسیم آدرسهای غلط بهعنوان وفاق ملی معرفیشده و مغالطات و بعضی حرکتهای ناموزون به وفاق ملی نسبت داده میشود. در سال ۱۳۸۰ نهضت آزادی با همه انحرافی که از انقلاب و نظام داشتند و ولایت و رهبری را قبول نداشتند دم از شعار وفاق ملی دادند و در دهه ۹۰ نیز یکی از افراد فتنهگر این شعار را مطرح کرد تا مردم فتنه ۸۸ را فراموش کنند. میشود به اسم وفاق ملی یک عده نفوذیها را بهعنوان وفاقنمایی در بدنه اداری و اجرایی کشور جا بزنند و کشور را دچار غفلت از وصیت محوری امام راحل بکنند که فرمودند «چه در میان شما باشم و چه نباشم، نگذارید انقلاب به دست نااهلان برسد». وفاق با خودی معنا پیدا میکند، اگر حدود وفاق را مشخص نکنیم ممکن است از حدود وفاق ملی سوءاستفاده شود؛ تفسیر وفاق ملی در حوزه جامعهشناسی سیاسی این است که «توافق ملت در ایدههای بزرگ و کلان» بهطور مثال در ۲۲ بهمن سال ۵۷ مردم توافق کردند انقلاب پیروز بشود، در ۱۲ فروردین سال ۵۸ مردم توافق کردند با اکثریت آرا نظام جمهوری اسلامی در کشور استقرار پیدا کند.
امام جمعه مشهد وفاق ملی را دارای سه لایه دانست و گفت:
لایه اول وفاق دولتمردان هست یعنی کسانی که در قوه مجریه هستند با هم وفاق داشته باشند ولو ممکن است در برخی مواقع طرحهای وزارتخانهها باهم تطبیق پیدا نکند، اگر دولتمردان ما دچار اختلاف شدند، وضعیت رشد جامعه به کلی قفل میشود.
وی لایه دوم را وفاق بین قوای سهگانه و نهادهای بالادستی همچون نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود:
لایه سوم وفاق، وفاق مسئولین با مردم در مسائل متقابل و متناظر یکدیگر است؛ یعنی مسئولان به خواستهها و اراده مردم، آنهم ارادهای که مورد اتفاق همه مردم هست و بهصورت خواسته عمومی بروز پیدا میکند، بها بدهند، بر مبنای این خواستهها تصمیمگیری کرده و همه ظرفیت خود را به کار بگیرند.
علمالهدی بیان کرد:
متأسفانه امروز بعضی افراد با شعار وفاق ملی سوءاستفاده میکنند و کلمه وفاق ملی را میگیرند و آدرسهای غلط میدهند، مذاکره با آمریکا و تسلیم شدن را جزو وفاق ملی معرفی میکنند، کمرنگ کردن گفتمان مقاومت، کم کردن سلطه و موقعیت حاکمیتی و نفوذ معنوی نظام در منطقه و ملتهای مقاوم را بهحساب وفاق ملی میگذارند که منطقه به ما ارتباطی ندارد و کار به کار کسی نداشته باشیم. حذف امربهمعروف و نهی از منکر و توسعه منکرات در جامعه به اسم وفاق ملی، آدرس غلط دادن است. آنچه روی آن توافق داریم، مسئله توسعه و رشد اقتصادی و حل معضلات و مشکلات معیشتی، بالا بردن سطح سلامت و ثبات امنیت در کشور و توسعه اخلاق و فرهنگ در جامعه است، اینها مورد توافق همه است و وفاق باید حول اینها اتفاق بیفتد و افراد از هر جناح و گروهی در تحقق این آرمانها به دولت کمک کنند.
وی با تأکید بر اینکه وفاق ملی، تحکیم و پشتیبانی از مقاومت است اظهار کرد:
جبههای که امروز در فلسطین و لبنان تشکیلشده، خانهها بر سر مردم خراب میشود، انسانها آواره میشوند و زیر آوار جان میدهند، این جبهه ما و مقاومت هست؛ اگر امروز وظیفه داریم به جریان مقاومت با هر امکاناتی کمک کنیم درواقع در حال پشتیبانی از جبهه اسلام هستیم.
علم الهدی، فلسطین و لبنان را خاکریز اول و صف مقدم جبهه اسلام و اسرائیل را صف مقدم جبهه دشمن یعنی آمریکا عنوان کرد و گفت:
میبینید که آمریکا با همه توان در حال کمک به جبهه خود است و ما نیز وظیفه داریم تمام ظرفیت خود برای پشتیبانی از لبنان و فلسطین به کار بگیریم. همه انسانهای خودی به اصل مقاومت قائل هستند و جریان دولت و قوه مجریه نیز باید همگام و همراه با مردم در حمایت و تقویت جبهه مقاومت به عرصه و میدان بیاید و ایثارگری کند.