حماس با پیشنهاد آتش‌بس در غزه موافقت کرد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 13:53

حماس با پیشنهاد آتش‌بس در غزه موافقت کرد

شماره: 25357
Aa Aa

اسماعیل هنیه موافقت حماس با توافق آتش‌بس پیشنهادی از سوی قطر و مصر را به نخست‌وزیر قطر و رئيس سرویس اطلاعاتی مصر اعلام کرده است.

با اعلام رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی؛
حماس با پیشنهاد آتش‌بس در غزه موافقت کرد

العربیه به نقل از یک منبع حماس اعلام کرد که این گروه موافقت خود با آتش‌بس در غزه را اعلام کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، اسماعیل هنیه، رئيس دفتر سیاسی حماس موافقت این جنبش با توافق آتش‌بس پیشنهادی از سوی قطر و مصر را به نخست‌وزیر قطر و رئيس سرویس اطلاعاتی مصر اعلام کرده است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تلفنی با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی نخست وزیر قطر و عباس کامل وزیر اطلاعات مصر گفتگو کرد و آنان را در جریان موافقت جنبش متبوعش با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بس در غزه قرار داد.

یک هیأت از حماس برای بررسی توافق آتش‌بس عازم قاهره می‌شود

«طاهر النونو» از رهبران حماس هم خبر داد که این جنبش با پیشنهادی موافقت کرده‌اند که شامل آتش‌بس، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان و آزادی اسرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه سران اسرائیل از آتش‌بس وحشت دارند گفت:

علت ترس آنان این است که نتایجی در پی دارد که به سودشان نیست. ما منتظر اقدامات میانجی‌ها خواهیم ماند.

النونو همچنین خبر داد که یک هیأت از حماس به زودی عازم قاهره خواهند شد تا توافق آتش‌بس را بررسی کنند.

الجزیره نوشت پیشنهاد آتش‌بس که از سوی میانجیگران مصر و قطر تحویل داده شد شامل سه مرحله است که هر مرحله 42 روز به طول می انجامد.

 در مرحله اول - عقب نشینی کامل اسرائیل از کریدور نتزاریم( شمال جنوب) و اجازه بازگشت آوارگان. 
در مرحله دوم - عملیات نظامی به طور کامل متوقف می شود و نیروهای ارتش اسرائیل عقب نشینی می کنند.
 در مرحله سوم آغاز رفع محاصره و بازسازی غزه

پیش‌نویس توافقنامه مورد قبول اسرائیل نیست

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل به نقل از مقامات ارشد این رژیم گزارش شد حماس با پیش‌نویس داد موافقت کرده که توسط مصر پیشنهاد شده و مورد قبول اسرائیل نیست.

رویترز نیز به نقل از یک مقام صهیونیستی مدعی شد پیش نویس توافق‌نامه پیشنهادی مصر تعهداتی را متوجه اسرائیل می‌کند که هرگز مورد قبول تل‌آویو واقع نخواهد شد.

پس از اعلام موافقت جنبش حماس با پیشنهاد آتش‌بس نیروهای اشغالگر شهر رفح در جنوب نوار غزه از جمله اطراف گذرگاه زمینی با مصر را در بحبوحه هشدارهای بین‌المللی در مورد تهاجم به شهر و تضعیف فرصت دستیابی به توافق آتش‌بس به شدت بمباران کردند. این در حالی است که مقاومت نیز به پاسخ‌گویی پرداخته است.

 

222

 

سخنگوی ارتش اشغالگر تاکید کرده که گذرگاه کرم ابوسالم در حال حاضر بسته است و زمانی باز خواهد شد که شرایط امنیتی برای آن مناسب باشد.

ارتش صهیونیستی در کانال رسمی تلگرام خود مدعی شده است گذرگاه کرم ابوسالم در شرق رفح را هدف قرار داده است زیرا «اطلاعات نشان می‌دهد که گذرگاه شرق رفح برای اهداف تروریستی استفاده می‌شود».

این ارتش با توصیف این عملیات به عنوان «دقیق» گفته است: قبل از این عملیات ارتش اسرائیل ساکنان منطقه شرق رفح را تشویق کرده که به طور موقت به منطقه المواصی تخلیه شوند، جایی که ارتش اسرائیل مدعی است به بیمارستان‌های صحرایی، چادر، آب و غذا تدارک دیده است.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی عملیات زمینی خود را در منطقه شرقی شهر رفح در مرز با مصر تشدید کرده‌اند.

ادرعی در گفت‌وگو با وبگاه الحره گفت:

در حال تکمیل کنترل عملیاتی بر منطقه در سمت فلسطینی گذرگاه رفح هستیم. نیروها در منطقه خاصی در شرق رفح در حال عملیات هستند و اکثر قریب به اتفاق ساکنان منطقه عملیات نظامی تخلیه شده‌اند.

ادرعی در بیانیه‌ای توضیح داد که «نیروهای لشکر ۱۶۲ یک عملیات غافلگیرانه» را برای خنثی کردن اهداف حماس در شرق رفح آغاز کردند.

بر اساس این بیانیه در بخشی از این عملیات هواپیماهای جنگی متعلق به نیروی هوایی و نیروهای تیپ ۲۱۵ به اهدافی که ادعا شده متعلق به حماس بوده رفح حمله و آن‌ها را منهدم کردند.

رسانه‌های عبری زبان در این باره نوشتند «لشکر گفعاتی» بر گذرگاه رفح و محور صلاح الدین تسلط یافته و کنترل آنها را به دست می‌گیرد.

اداره گذرگاه‌های غزه نیز اعلام کرد:

حرکت مسافران و ورود کمک‌ها به نوار غزه به طور کامل از گذرگاه‌های رفح و کرم ابوسالم متوقف شده است.

وائل ابوعمر، مسؤول اطلاع‌رسانی گذرگاه رفح گفت:

فعالیت گذرگاه رفح بعد از ورود تانک‌های اسرائیلی به تاسیسات گذرگاه و حرکت مسافران و ورود کمک‌ها به غزه به طور کامل متوقف شده است.

خبرگزاری فلسطینی وفا نیز گزارش داد خودروهای نظامی اسرائیلی از تردد مسافران به ویژه بیماران و مجروحان و ورود کمک‌های بشردوستانه یا انتقال کمک‌های انبوه به مردم نوار غزه در مناطق جنوبی و شمالی جلوگیری کردند که این امر تهدیدی برای قحطی است و یک خطر واقعی برای جان بیماران است.

منابع پزشکی نیز گفتند که بسته شدن گذرگاه رفح، بیماران سرطانی را به دلیل فروپاشی سیستم بهداشتی در نوار به مرگ محکوم می‌کند.

 وبگاه آمریکایی «آکسیوس» به نقل از ۲ منبع آگاه نوشت:

اسرائیل معتقد است که کنترل گذرگاه رفح توانایی‌های حماس و اینکه تلاش می‌کند نشان دهد همچنان بر غزه حکومت می‌کند از بین می‌برد.

ین وبگاه مدعی شد اسرائیل قصد دارد فلسطینی‌های غیرمرتبط با حماس را مسؤول توزیع کمک در دوره آتی کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان