حکم اعدام سب النبی آثار مثبتی دارد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 27 ارديبهشت 1403 - 17:23

حکم اعدام سب النبی آثار مثبتی دارد

شماره: 22152
Aa Aa

سب النبی در هر شرایطی حکم اعدام و احکامی که اسلام دارد هرکدام یک فلسفه‌ای دارد. شاید این کار را کرده‌اند که باب سب و توهین به پیغمبر اسلام باز نشود.

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی؛
حکم اعدام سب النبی آثار مثبتی دارد

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد فلسفه گفت:

«اینکه شخصی یکی از ارکان اسلام را قبول نداشته باشد و بخواهد نظر خودش را دهد اشکالی ندارد مثلا بگوید فلان مسئله از دین به نظر من منطقی نیست. در این صورت فرد می‌خواهد بحث علمی کند و دنبال کشف حقیقت است که در این حدود اشکالی ندارد ولی میان شخصی که به دنبال حقیقت و بحث علمی است و شخص دیگری که دنبال توهین و تمسخر است، باید تفاوت قائل شد.»

به گزارش اسپادانا خبر، وی درباره نحوه تشخیص و تفکیک میان این دو موقعیت گفت:

«از کارهایی که انجام می‌دهند می‌توان تشخیص داد به عنوان مثال گفته می‌شود که یکی از این دو نفری که اعدام شدند ۱۵کانال داشته که تبلیغ و توهین و به اصطلاح سب نبی می‌کرده است. این نشان می‌دهد که هدفش بحث علمی نیست.»

مطهری در پاسخ به این سؤال که آیا اعدام مجازات مناسبی برای این جرم است گفت:

«سب النبی در هر شرایطی حکم اعدام دارد. به بیانی دیگر شیعه و سنی درآن متفق هستند ولی اینکه این موارد چگونه بوده است؟ آیا مصداق سب النبی بوده یا نبوده؟ آیا مستحق اعدم بوده یا نبوده است بحث دیگری است که در تخصص من نیست ولی اگر به نظام قضایی کشور اعتقاد داریم باید بپذیریم.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا در قرآن هم گفته شده است که سب‌النبی مجازات در سطح اعدام دارد عنوان کرد:

«این یک مسئله‌ای است که روی آن اجماع است و اختلاف وجود ندارد. فقهای شیعه و سنی قبول دارند کسی که به عمد و از روی قصد سب‌النبی کند و کارش جنبه تبلیغی داشته باشد این حکم برایش در نظر گرفته شود. حکم هم از کتاب سنت گرفته شده است یعنی موضوعی نیست که اختلاف در آن وجود داشته باشد.»

او درباره اثرات اجرای حکم اعدام برای این موضوع اظهار داشت:

«حکمی که داده شده آثارش مثبت است. احکامی که اسلام دارد هرکدام یک فلسفه‌ای دارد. شاید این کار را کرده‌اند که باب سب و توهین به پیغمبر اسلام باز نشود.»

مطهری در پاسخ به این سؤال که آیا چنین حکمی تبعات منفی در میان مردم و جامعه بین‌الملل ندارد گفت:

«اگر جرم متهم را به درستی برای مردم تفهیم کنند آثار منفی ندارد ولی اگر به دنبال یک اظهار نظر فرد را اعدام کنند آثار منفی دارد.»

 

منبع| دیده بان ایران

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان