حکم اعدام علیرضا اکبری اجرا شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 9:02

حکم اعدام علیرضا اکبری اجرا شد

شماره: 20892
Aa Aa

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعدام معاون اسبق وزیر دفاع ایران را ناعادلانه خوانده است. نخست وزیر انگلیس گفت این اعدام اقدامی بی رحمانه و بزدلانه بود. «ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز اعدام اکبری را شنیع و وحشیانه خواند.

انگلیس سفیر خود را بطور موقت از تهران فراخواند؛
حکم اعدام علیرضا اکبری اجرا شد

حکم علیرضا اکبری دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی اجرا شد.  

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، او به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ ۱٫۸۰۵.۰۰۰ یورو، ۲۶۵٫۰۰۰ پوند انگلیس و ۵۰٫۰۰۰ دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود،
براساس دادنامه صادره اقدامات محکوم در سال‌های گذشته علیه امنیت ملی کشور، جاسوسی به نفع کشور انگلیس، ارتباطات با سرویس جاسوسی MI۶ و تعداد ملاقات‌های وسیع با افسران اطلاعاتی دشمن در کشور‌های مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور در حد وسیع شده است.  

همچنین اقدامات سرویس جاسوسی انگلیس در این پرونده نشان دهنده ارزش محکوم، اهمیت دسترسی‌های او و اعتماد دشمن به وی بوده است.  

ارائه آموزش‌های اطلاعاتی، آموزش ضد تعقیب (با هدف تامین امنیت محکوم در قرار‌های ملاقاتی)، آموزش ضد بازجویی، پوشش اطلاعاتی، آموزش جمع‌آوری اطلاعات (با هدف افزایش موفقیت محکوم در جمع‌آوری اطلاعات در مواجهه با افراد دارای دسترسی)، تاسیس شرکت پوششی در خارج از کشور به منظور به انحراف کشاندن نهاد‌های امنیتی ایران، ارائه ابزار‌های ارتباطی ویژه، استفاده از عنصر رابط، پشتیبانی از محکوم پس از فرار از کشور، تبادل با سایر سرویس‌های جاسوسی و هزینه‌های مالی هنگفت جهت حفظ انگیزه‌های محکوم و ترغیب وی به خیانت بیشتر به کشور، استفاده از کشور‌های ثالث، افسران اطلاعاتی متعدد، ارائه تابعیت انگلیس به محکوم به‌صورت ویژه، اعزام مجدد محکوم به داخل کشور از جمله اقدامات سرویس اطلاعاتی انگلیس در این پرونده است که از اهمیت بالای محکوم علیه برای MI۶ حکایت دارد.  

وی همچنین پس از خروج از کشور با اقامت در انگلیس همکاری با موسسات مطالعاتی لندن را آغاز کرده و با توجه به دسترسی‌های قبلی با حضور در ایران نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اقدام و به آن موسسات که تحت مدیریت افسران اطلاعاتی بودند ارائه کرده است.

  •  

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری معاون اسبق وزیر دفاع ایران به جرم جاسوسی آن را ناعادلانه خواند.

او اشاره درخواست دولت بریتانیا از ایران برای عدم اجرای این اعدام، اتهامات علیرضا اکبری و صدور حکم اعدام برای وی را همراه با انگیزه سیاسی خواند.

وی گفت:

ما برای پاسخگو کردن ایران ابزارهایی در اختیار داریم. این ابزارها شامل تحریم‌های مختلف و قراردادن نهادها و شخصیت‌های گوناگون در فهرست سیاه است و ما این اقدامات را با هماهنگی متحدان خود انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اقدامات تاثیری هم داشته است؟ مدعی شد که این اقدامات آمریکا مؤثر بوده  و در منزوی کردن ایران تاثیر داشته است.

پاتل در پاسخ به سوالی درباره حمایت پارلمان انگلیس از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا گفت:

واشنگتن در تصمیمات سایر کشورها در این خصوص اظهار نظری نمی‌کند و این اتحادیه اروپاست که باید درباره تروریستی خواندن سپاه تصمیم‌گیری کند.

  •  

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نیز در توییتی نوشت:

از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی-انگلیسی متحیر شدم. این یک اقدام بی رحمانه و بزدلانه بود که توسط یک رژیم و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شد. یاد من با دوستان و خانواده علیرضا است.

  •  

جیمز کلورلی وزیر امورخارجه انگلیس نیز به اعدام علیرضا اکبری واکنش نشان داد و مدعی شد این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.

وی در توئیتر اعدام اکبری را وحشیانه خواند و تاکید کرد که این اقدام مستحق محکوم کردن به شدیدترین شکل ممکن است.

کلورلی ادعا کرد:

این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند و یاد من با خانواده علیرضا اکبری است.

  •  

وزارت خارجه‌های انگلیس و فرانسه در اعتراضی به اعدام علیرضا اکبری کاردار ایران در لندن و پاریس را احضار کردند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که "کاترین کولونا"، وزیر امور خارجه فرانسه کاردار ایران در پاریس را به دلیل اعدام یک تبعه انگلیسی-ایرانی متهم به جاسوسی احضار کرد.

در این بیانیه آمده همچنین به کاردار ایران در پاریس هشدار داده شد که نقض مکرر قوانین بین المللی توسط ایران به ویژه در رابطه با رفتار با اتباع خارجی که خودسرانه آنها را بازداشت می‌کند بی پاسخ نمی‌ماند.

علاوه بر آن وزارت امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که کاردار ایران در این کشور را احضار کرده است.

  •  

سایمون شرکلیف، سفیر انگلستان در تهران توسط مدیر کل غرب اروپا به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. 

در این نشست مراتب اعتراض نسبت به  اقدامات خرابکارانه و مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس منعکس شد.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با اشاره به اطلاعات متقن به دست آمده در خصوص دام طراحی شده برای علیرضا اکبری از سوی طرف انگلیسی گفت:

دولت انگلیس باید پاسخگوی برقراری ارتباطات نامتعارف منجر به تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد و حمایت ناموجه و شیطنت آمیز از عامل جاسوسی با ادعای روابط مبتنی بر احترام متقابل سازگار نیست.

او با تاکید بر این که اقدام قاطع برای صیانت از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران منوط به رضایت دیگر دولتها از جمله انگلیس نخواهد بود گفت که تداوم این قبیل اقدامات غیرقانونی و مجرمانه به هیچ عنوان قابل تحمل نیست لذا دولت انگلیس باید پیامدهای مسؤولیت تداوم رویکرد غیرمتعارف و مداخله‌جویانه خود را پذیرا باشد. بر اساس قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوگانه قابل پذیرش نیست و مداخلات و اظهارات مخرب انگلیس به این بهانه فاقد وجاهت است. 

مدیرکل غرب اروپا ضمن محکومیت مجدد هرگونه اقدام نامتعارف و تهدیدزا در حوزه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از سفیر انگلیس خواست تا مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس کند.

  •  

برلین به اعدام علیرضا اکبری واکنش نشان داد

«آنالنا بائربوک» با انتشار پیامی در توئیتر در واکنش به اعدام علیرضا اکبری نوشت:

اعدام علیرضا اکبری یکی دیگر از اقدامات غیرانسانی رژیم ایران است.

وی با بیان اینکه «ما در کنار دوستان انگلیسی خود ایستاده‌ایم» مدعی شد:

به هماهنگی نزدیک اقدامات خود علیه رژیم ایران و حمایت از مردم ایران ادامه خواهیم داد.

  •  

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه واکنش این کشور به اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری اعلام کرد که سایمون شرکلیف سفیر لندن را به طور موقت از تهران فراخوانده است.

او با انتشار پیامی در توئیتر نوشت:
دادستان کل ایران را تحریم کردیم، کاردار ایران را احضار کردیم و به طور موقت سفیر انگلیس را برای مشورت فراخواندیم. ما رژیم ایران را مسئول می‌دانیم و پاسخ ما محدود به امروز نیست.

وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که لندن در حال بررسی اقدامات بعدی در واکنش به حکم اکبری است.

  •  

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز به اعدام «علیرضا اکبری» واکنش نشان داد.

او اعدام اکبری را شنیع و وحشیانه خواند و گفت که در همبستگی با انگلیس ایستاده و این اعدام را محکوم می‌کند.
  •  

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در توییتر به اعدام «علیرضا اکبری» واکنش نشان داد.

وی نوشت:

«از اعدام علیرضا اکبری،‌ شهروند ایرانی-انگلیسی وحشت کردم. بازداشت‌های ناعادلانه جمهوری اسلامی، اعتراف‌های اجباری، محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌ها با انگیزه‌های سیاسی باید پایان یابد».

  •  

روزنامه ساندی تلگراف انگلیس در گزارشی به نقل از منابع ارشد دولتی مدعی شد که دولت این کشور در حال بازنگری رویکرد خود درقبال برجام است.

در این گزارش به نقل از منابع ارشد دولت انگلیس آمده است:

در پی اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع ایران که تابعیت ایرانی -انگلیسی داشت و به جاسوسی محکوم شده بود ممکن است بریتانیا از حمایت خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست بردارد. از آنجایی که از زمان آغاز روند مذاکرات احیای هسته‌ای، شرایط به‌طور قابل توجهی تغییر کرده است لندن در حال بررسی موضع خود درخصوص این توافق و مشارکتش در آن است. از زمانی که ما مشغول تعاملات (مذاکرات احیای برجام) بودیم، چشم‌انداز و گزاره‌ها کاملا تغییر کرد - که عمده آن نیز به دلیل رفتار ایران است. روابط لندن با تهران در ماه‌های اخیر به دلیل سیاست دولت ایران درخصوص اعتراضات داخلی تحت فشار شدید قرار گرفته است و انگلیس اکنون در حال بررسی تمام گزینه‌ها برای واکنش نشان دادن به اعدام علیرضا اکبری است.

  •  

واکنش اتحادیه اروپا به اعدام علیرضا اکبری

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با محکوم کردن اجرای حکم علیرضا اکبری مخالفت خود را با صدور حکم اعدام در هر شرایطی اعلام کرد.

«در این بیانیه آمده است: اعدام یک شهروند اروپایی یک رویداد وحشتناک است که اتحادیه اروپا آن را به دقت دنبال خواهد کرد.»

این بیانیه از ایران خواسته تا در آینده از صدور حکم اعدام پرهیز کند.

  •  

علیرضا اکبری در هیچ دوره وزارت دفاع سابقه معاون وزیر را نداشته است

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای به ابهامات منتشر شده از سوی برخی افراد و رسانه ها در مورد مسئولیت سابق علیرضا اکبری در آن وزارت خانه و همچنین زمان ارتباط او با سرویس جاسوسی انگلیس واکنش نشان داد.

در اطلاعیه وزارت دفاع با اشاره به پایان مسیولیت علیرضا اکبری در سمت رئیس دفتر مطالعات دفاعی در سال۱۳۸۱ و موافقت با درخواست بازنشستگی او آمده است:

نامبرده پس از جدایی از وزارت دفاع در روندی مغایر با فعالیت‌های گذشته با روی گرداندن از آیه شریفه" فاذا فرغت فانصب والی ربما فرغب" به سابقه خویش پشت پا زده و با گرفتار شدن در هوای نفس آغازگر خیانت به نظام و ملت شریف ایران شد و در سراشیبی سقوط و انحطاط قرار گرفت.

  •  

آلمان سفیر ایران را احضار کرد

سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که در پی اعدام علیرضا اکبری سفیر ایران برای گفت‌وگو به وزارت خارجه این کشور احضار شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان