خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسید | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 0:08

خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسید

شماره: 14462
Aa Aa

هزینه خانوار در بازه زمانی سال های ۸۰ تا ۹۸ بیست و دو برابر و نرخ تورم به ۴۱ درصد رسیده است. سرعت متوسط سالیانه خط فقر مطلق نیز بیش از ۲۷ برابر شده است.

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد ایران؛
خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسید

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد ایران در دومین هم‌اندیشی ملی پیاده‌سازی راهکارهای مقابله با فقر اقتصادی گفت:

نباید کسانی در جامعه اسلامی برای همیشه فقیر باشند بلکه باید خود فقیر و افراد جامعه تلاش کنند تا فقر را برطرف و حاکمیت نیز با بهره‌گیری از الگوی حکمرانی خوب و هوشمند و ظرفیت‌سازی در کاهش فقر منشأ اثر باشد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی گفت:

نظام اسلامی از ابتدا با تاکید برعدالت اجتماعی و تامین سعادت دنیوی و اخروی آحاد جامعه را به عنوان هدف غایی خود مطرح کرده و تامین معیشت و کارآفرینی برای نیازمندان و محرومان را به عنوان ضرورت اولویت‌دار جهت تحقق عدالت اجتماعی در دکترین خود قرار داده است.

وی گفت:

نتایج به دست آمده در مطالعه حوزه فقر از سال ۸۰ تا ۹۸ نشان می‌دهد هزینه خانوار در طول این ۱۸ سال ۲۲ برابر شده است. در این دوره نرخ تورم به عنوان عامل فزاینده فقر و کاهش قدرت خرید تا سال ۱۳۹۸ به ۴۱ درصد رسیده است. همچنین سرعت متوسط سالیانه خط فقر مطلق در کل کشور برابر با ۲۰ درصد بوده است و مقدار این شاخص در طول دوره مورد بررسی بیش از ۲۷ برابر شده است. برآوردها نشان‌دهنده آن است که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان