در ایران تنها یک دکمه فیلترینگ وجود ندارد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 23:36

در ایران تنها یک دکمه فیلترینگ وجود ندارد

شماره: 10256
Aa Aa

جهرمی گفته برخی دوست دارند بگویند دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ رفته؛ مدارک موجود است. ببینید دست چه‌کسی روی دکمه رفته است.

باید در سیاست‌ و خط‌مشی خود تجدیدنظر کنیم؛
در ایران تنها یک دکمه فیلترینگ وجود ندارد

وزیر ارتباطات ایران می گوید:

در ایران تنها یک دکمه فیلترینگ وجود ندارد و این دکمه‌ها هم زیر دست یک نفر نیستند. راه‌های مختلفی برای فیلتر کردن وجود دارد. قانون همه‌‌چیز را مشخص کرده است. قانون فصل‌الخطابی برای همه ماست. ‌تا پیش از سال88 فیلترینگ طبق مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شد. از بعد از سال88 که قوانین مربوط به جرایم رایانه‌ای در مجلس تصویب و حدود در آن تعیین شد، بنا شد که فیلترینگ از 2 راه انجام شود؛ راه اول با رأی کارگروهی 12نفره است که 6 نفر آن را اعضای غیردولتی تشکیل می‌دهند؛ کارگروهی که با عنوان تعیین مصادق مجرمانه فعالیت می‌کند. جای وزارت ارتباطات کجاست؟ یک رأی در آن کارگروه دارد. راه دیگری هم که وجود دارد؛ حکم قاضی است. براساس شکایت‌های پرونده‌ای قاضی می‌تواند حکم فیلتر صادر کند. فراهم‌کنندگان خدمات دسترسی (‌شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت موبایل یا خانگی) طبق قانون موظف‌اند که سایت مورد نظر کارگروه، قاضی و...  را با حکم قضایی یا ابلاغیه تعیین مصادق مسدود کنند.

به گزارش اسپادانا خبر، آذری جهرمی در مصاحبه با همشهری می گوید:

وزارت ارتباطات می‌تواند بین سایر اعضای دولت هماهنگی ایجاد کند تا به وحدت رویه برسند. همچنین این وزارتخانه می‌تواند برای مشکلات اینچنینی بهترین راه‌حل‌ها را پیدا کند که دغدغه‌های فرهنگی برخی الزاما به فیلترینگ سایت‌ها ختم نشود و مسدود‌سازی‌ به حداقل ممکن برسد. هیچ شبکه اجتماعی مورد نیاز مردم تاکنون با رأی کارگروه مسدود نشده است جز «وی‌چت» که در ابتدای سال 92 فیلتر شد. برخی دوست دارند بگویند که دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ رفته اما همه مدارک و شواهد و... موجود است. حکم‌دهنده مشخص است. اجرا‌کننده مشخص است. شما خودتان می‌توانید ببینید دست چه‌کسی روی دکمه رفته است.

او می گوید:

باید در سیاست‌ و خط‌مشی خود تجدیدنظر کنیم. در بسیاری از کشورهای دنیا، موضوع پالایش محتوا مطرح است. اخیرا شما دیدید که شرکت توییتر با تابعیت آمریکایی، توییت‌های رئیس‌جمهور این کشور را به‌دلیل مغایر بودن با واقعیت پالایش کرد. یا اگر یک ویدئو کودک‌آزاری در وب‌سایتی منتشر شود، آن ویدئو به سرعت حذف می‌شود نه اینکه کل پلتفرم مسدود شود. در ایران هم باید به قانون برگردیم. در نص قانون جرایم رایانه‌ای، به پالایش محتوای در دسترس اشاره شده، نه انسداد. کودک‌آزاری، تروریسم، مسائل مربوط به امنیت ملی یا قوانین مربوط به کپی رایت، در همه کشورها انجام می‌شود و منظور ما از پالایش، مقابله ایجابی و سلبی با این محتواهاست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان