در صورت عدم تغییر مسیر ایران آماده توسل به گزینه‌های دیگر هستیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 22:41

در صورت عدم تغییر مسیر ایران آماده توسل به گزینه‌های دیگر هستیم

شماره: 15259
Aa Aa

ایران تعمداً از ادامه مذاکرات امتناع می‌ورزد و آنچه از ایران دیده‌ایم یا ندیده‌ایم نشان می دهد ایران آماده بازگشت به برجام نیست.

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد؛
در صورت عدم تغییر مسیر ایران آماده توسل به گزینه‌های دیگر هستیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با وزیران خارجه امارات و اسرائیل گفت:

اگر ایران تغییر مسیر ندهد آماده توسل به گزینه‌های دیگر هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رصد، او ادامه داد:

فرصت برای بازگشت به پایبندی برجام در گفت‌وگوهای هسته‌ای کوتاه می‌شود. در صورتی که ایران تغییر مسیر ندهد آماده توسل به گزینه‌های دیگر هستیم. رایزنی‌ با متحدان و شریکانمان بخشی از اين فرایند است. در حال نزديك شدن به نقطه‌ای نزدیک هستيم که بازگشت به پایبندی برجام به تنهایی و به خودی خود منافع توافق اولیه را حاصل نمی‌کند. دلیل چنین وضعیتی این است که ایران در حال استفاده از این زمان برای توسعه برنامه هسته‌ای خود از طرق مختلف شامل غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد و حتی 60 درصد، به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و کسب دانش هسته‌ای بیشتر است.

او ادعا کرد که ایران، زمان را برای پیشرفت برنامه هسته‌ای خود به خدمت گرفته است:

به رغم آنكه در ۹ ماه گذشته به صراحت روشن کرده‌ایم آماده بازگشت به برجام هستیم آنچه از ایران دیده‌ایم یا ندیده‌ایم نشان می دهد ایران آماده بازگشت به برجام نیست. فرصت کوتاه است. آمریکا آماده بازگشت به برجام است اما ایران تعمداً از ادامه مذاکرات امتناع می‌ورزد.

او اظهار داشت:

«ما قویاً بر این باوریم که نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود و رئیس‌جمهور بایدن به این قضیه متعهد است. ما بر این باوریم که مسیر دیپلماسی بهترین مسیر برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است.»

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:

«من نمی‌خواهم تاریخی را درباره رسیدن به این نقطه مشخص کنم اما هر یک روزی که می‌گذرد، شرایط دشوارتر می‌شود. ما بین خودمان [آمریکا و متحدان] در حال تبادل نظر در این زمینه هستیم و برای پرداختن به این چالش، به گزینه‌های دیگر نیز فکر می‌کنیم. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین مسیر است اما دیپلماسی نیاز به دو طرف دارد و ما در حال حاضر شاهد تمایل ایران برای این کار [دیپلماسی] نیستیم.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان