رئیس گروه واگنر کشته شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 17:46

رئیس گروه واگنر کشته شد

شماره: 23233
Aa Aa

هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر که چندی پیش علیه ارتش روسیه و پوتین شورش کرده بود سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان باخته‌اند.

سازمان هواپیمایی روسیه تایید کرد؛
رئیس گروه واگنر کشته شد

هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر که چندی پیش علیه ارتش روسیه و پوتین شورش کرده بود سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان باخته‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر، سازمان هواپیمایی روسیه می‌گوید نام پریگوژین در میان فهرست مسافران هواپیمایی بوده که سقوط کرده است.

 «دیمیتری آتکین»، بنیان‌گذار گروه واگنر نیز جزو افرادی است که در این حادثه جان باخت.

کانال تلگرامی روسیه‌ای که نزدیک به واگنر است نوشته افراد مرتبط با یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر مرگ او و «دیمیتری آتکین» را تأیید کرده‌اند.

برخی ناظران این حادثه را انتقام پوتین از پریگوژین می‌دانند و معتقدند این سرنوشتی بود که دیر یا زود رهبر واگنر با آن روبرو می شد.

پریگوژین، رئیس گروه واگنر که پیشتر آشپز شخصی پوتین رییس جمهور روسیه بود در تیرماه سال جاری در بیانیه‌ای ارتش روسیه را به حمله علیه مواضع این گروه به جای حمله به مواضع نیروهای اوکراینی متهم کرد. وی همچنین مدعی تصرف پایگاه‌های نظامی شهر روستوف شد و نیروهای خود را به سمت مسکو روانه کرد. وزارت دفاع روسیه و شخص پوتین، پریگوژین را به خیانت متهم کردند.

شورش گروه واگنر بعد از چند روز با وساطت الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس پایان یافت و پریگوژین نیز به مینسک منتقل شد.

  •  

واکنش رسمی کاخ سفید به مرگ پریگوژین

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نخستین واکنش از سوی دولت آمریکا به احتمال مرگ رئیس گروه شبه نظامی واگنر در سقوط هواپیما گفت:

گزارش‌ها درباره سقوط هواپیما در روسیه دیده‌ایم. در صورت تایید هیچ کس نباید  از این خبر تعجب کند. جنگ فاجعه بار در اوکراین منجر به لشکر کشی ارتش خصوصی واگنر به مسکو شد و اکنون به نظر می رسد به اینجا ختم شد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از گزارش ها پیرامون سقوط هواپیما در روسیه مطلع شده است.

  •  

واکنش بایدن به مرگ رهبر واگنر

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به خبر سقوط هواپیمای حامل «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه واگنر در روسیه واکنش نشان داده و ادعا کرد که از شنیدن این خبر «غافلگیر نشده است.»

او در واکنش به این حادثه بیان کرد:

«من نمی‌دانم حقیقتا چه اتفاقی افتاده است اما من غافلگیر نشدم. کمتر اتفاقی در روسیه بدون آنکه ولادیمیر پوتین پشت آن بوده باشد می‌افتد اما اطلاعات کافی برای آنکه جواب را بدانم ندارم.»

  •  

اطلاعات پروازی جت فرمانده گروه واگنر

«هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود ایراد فنی نداشته تا اینکه در ۳۰ ثانیه پایانی پرواز دچار کاهش ارتفاع شدید شده»

بر اساس داده‌های ردیابی پرواز، هواپیمای جت «اِمبرائر لِگِسی ۶۰۰» که گمان می‌رود یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدور واگنر را در روز چهارشنبه با خود به کام مرگ کشید هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود ایراد فنی نداشته است تا اینکه در ۳۰ ثانیه پایانی پرواز دچار کاهش ارتفاع شدید شده و سقوط می‌کند. به گفته «یان پچنیک» از وبگاه سوئدی «فلایت رادار ۲۴» این هواپیما در ساعت ۱۵:۱۹ به وقت گرینویچ، یک «حرکت رو به پایین عمودی ناگهانی» داشته است بطوریکه در مدت تقریبی۳۰ ثانیه، این هواپیما بیش از ۸ هزار فوت از ارتفاع ۲۸ هزار فوتی کاهش ارتفاع داده و سقوط می‌کند.

پچنیک گفت:

هر اتفاقی افتاده باشد، خیلی سریع بوده است. به هر علتی هم که باشد آن‌ها احتمالا بعد از آن در حال دست و پنجه نرم کردن (با هواپیما) بوده‌اند» اما تا قبل از کاهش ارتفاع چشمگیر آن، «هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه مشکلی در این هواپیما وجود داشته باشد» مشاهده نشده است.

  •  

روسیه هدف قرار گرفتن جت شخصی «پریگوژین» را رد کرد

منابع خبری روسیه گزارش دادند طبق بررسی‌های اولیه جت شخصی رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر سقوط کرده و هدف قرار نگرفته است.

وبسایت نظامی روسی «ریبار» اعلام کرد که در اولین بازرسی از لاشه جت شخصی «یوگنی پریگوژین» هیچ اثری از هدف قرار دادن آن مشاهده نشد.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از کانال تلگرامی وابسته به واگنر مدعی شد اطلاعات اولیه حاکی از آن است که پدافند هوایی، هواپیما را در شمال مسکو سرنگون کرده است.

مرکز اطلاعات ناوبری هوایی روسیه اعلام کرد هواپیمایی که گفته می شود حامل پریگوژین بود پروازی نامنظم را تجربه کرد و از ارتفاع ۳۰۰۰۰ فوتی به ۸۰۰۰ پایی فرود آمد.

همچنین کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که یک پرونده جنایی مربوط به سقوط جت رییس گروه نظامی خصوصی واگنر در شمال مسکو باز شده است.

  •  

پوتین درگذشت پریگوژین را به خانواده او تسلیت گفت

رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش به کشته شدن رئیس گروه واگنر گفت:

واگنر کمک زیادی به مبارزه با پدیده نازیسم در اوکراین کرد که ما هرگز آن را فراموش نخواهیم کرد. من پریگوژین را از دهه ۱۹۹۰ می‌شناسم. او تاجر مستعدی بود اما اشتباهاتی هم مرتکب شد.

او گفت:

پریگوژین دیروز از آفریقا برگشت و قبل از آنکه هواپیمایش سقوط کند دیدارهای مهمی با مقام‌ها در روسیه برگزار کرد.

  •  

صدور دستور قتل پریگوژین توسط پوتین «کاملا دروغ» است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی در مورد کنایه‌های رهبران غربی مبنی بر این که ولادیمیر پوتین دستور ترور یوگنی پریگوژن را صادر کرده است گفت:

«این کاملا دروغ است.»

پسکوف افزود:

«ما باید به این موضوع (سقوط هواپیما) بر اساس واقعیت‌ها رسیدگی کنیم.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان