راه دومی به جز روابط بسیار صمیمانه سه قوه وجود ندارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 0:44

راه دومی به جز روابط بسیار صمیمانه سه قوه وجود ندارد

شماره: 10395
Aa Aa

حسن روحانی گفته سال ۱۳۶۰ سخت‌ترین سال ایران از لحاظ امنیتی و سال ۱۳۹۹ سخت‌ترین سال از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیر بوده است.

تا امروز یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم؛
راه دومی به جز روابط بسیار صمیمانه سه قوه وجود ندارد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت:

در شرایط امروز کشور تنها راه روابط بسیار صمیمانه و نزدیک بین سه قوه است و راه دومی برای ما وجود ندارد. در شرایط فعلی کشور حتماً باید این وحدت، اتحاد و یگانگی بین همه قوا باشد. همان که من در روز افتتاح مجلس شورای اسلامی گفتم که پیوند ما را به پیروزی می‌رساند و گفتم که دوران پیوند و پیروزی است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی یادآور شد:

اگر همه با هم پیوند لازم را داشته باشیم و متحد و منسجم باشیم ان‌شاء الله خداوند پیروزی را نصیب ما خواهد کرد.

وی افزود: سال ۱۳۶۰ سخت‌ترین سال از لحاظ امنیتی برای ما بود. سال ۱۳۹۹ سخت‌ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیر است. این هم در تاریخ کشور ما بی‌نظیر بوده است.

وی یادآور شد: از لحاظ فشار اقتصادی، فشاری که از سال ۹۷ آغاز شد در سال ۹۸ بیشتر ‌شد و در سال ۹۹ هم بیشتر می‌شود. امروز شدیدترین فشار اقتصادی بر کشور عزیزمان وارد می‌شود و خطرناکترین بیماری هم همه جهان را فراگرفته و این دو با هم ضمیمه شده است. چنین بیماری در تاریخ کشور نداشتیم. لااقل در این یک قرن و بیش از یک قرن و از حدود ۱۴۰ سال پیش در کشورمان چنین بیماری بی‌سابقه است. در دنیا هم از سال ۱۹۱۸ یعنی حدود صد سال پیش، بی‌نظیر بوده است که همچون بیماری مسری و جهان‌شمولی همه جا را فرا بگیرد.

وی اظهار داشت: حالا خودمان را به عنوان کشوری که تحت فشار تحریم هستیم کنار می‌گذاریم. کشورهایی که تحت تحریم و هیچ فشاری، هیچ تحریمی نبوده و هیچ فشار اقتصادی ندارند، مثل کشورهای اروپایی و آمریکا، اینها که هیچ فشاری نداشتند، شما ببینید بعد از کرونا چه شدند.

وی گفت: شرایطی پیش آمد که در آمریکا امروز ۲۵ درصد افزایش بیکاری دارند. تحریم نبودند و فقط همین بیماری روی اقتصادشان اینچنین اثر گذاشته است. کاهش تولید ملی را کم یا زیاد در تمام کشورهای صنعتی بزرگ مشاهده می کنیم. از آن طرف برخی از مشاغل به طور کامل برای چند ماه تعطیل شده است، مثل مشاغل حمل و نقل، گردشگری، تالارها، اجتماعات. ۲ تا ۳ ماه در سراسر دنیا تعطیل شده و شما ببینید چه ضربه عظیمی بر اقتصاد جهانی وارد شده است. صادرات در ماه آوریل و می در بعضی کشورهای صنعتی، ۲۵ درصد و بعضی از کالاها مثل پتروشیمی ۲۹ درصد و بعضی از کالاها مثل خودرو ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: یک حادثه جهانی است. اینکه دیروز مقام معظم رهبری فرمودند که کسی نباید این ویروس را عادی تلقی کند، کاملا درست است. البته ایشان عمدتاً بهداشت و سلامت مدنظرشان بود و درست هم هست و علاوه بر آن از لحاظ اقتصادی هم همین‌طور است. هیچ بیماری‌ای سابقه ندارد در طول یک قرن که اینقدر در اقتصاد اثرگذاشته باشد، تورم‌ها را بالا برده، جی‌دی‌پی‌ها را پایین آورده و تولید ناخالص داخلی را پایین آورده، ارزش پول ملی را پایین آورده، بورس را پایین کشیده است. حالا غیر از کشور ما که خوشبختانه از این یکی‌اش مصون بودیم و شرایط خوبی داشتیم و امیدواریم مسئولین اقتصادی آن را در بازار سهام حفظ کنند. می‌بینیم همه جا لطمه خورده است.

رییس جمهوری افزود: خروج سرمایه از بسیاری از کشورهای آسیایی و غیرآسیایی اتفاق افتاده است. از چند کشور ۷۰ میلیارد دلار سرمایه خارج شده است.

وی افزود: بحمدالله به عنوان کشوری که تحت تاثیر این بیماری هستیم و تحت فشار هم هستیم تا امروز یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم. نه در سال ۹۷، نه در سال ۹۸ و نه در سال ۹۹ که ان‌شاء الله تا پایان سال استقراض نخواهیم داشت و کشور را اداره می‌کنیم.

وی گفت: اما شما ببینید در اروپا چه خبر است، استقراض؛ انگلیس این ایام برای بعد از کرونا ۲۷۳ میلیارد پوند استقراض کرده است. در دنیا چه خبر شده و چه وضعی دارند. تازه در بسیاری از کشورهای دنیا، بیماری که بستری می‌شود از او پول می‌گیرند، برای آزمایش پول می‌گیرند. در ایران در مواردی که بیمارستان و پزشک آزمایش را ضروری بدانند، پول نمی‌گیریم. کسی که بستری می‌شود از او پول نمی‌گیریم. شما ببینید دنیا چه وضعی دارد و ما چه وضعی در کشورمان داریم.

وی اضافه کرد: در داستان حمل و نقل در بعضی از کشورها ۸۰ درصد درآمد حمل و نقل در این ۲، ۳ ماهه کاهش پیدا کرده است. در بعضی از کشورها کمتر و تا ۴۰ درصد بوده است. آثار اجتماعی بیماری چقدر زیاد بوده و چقدر از لحاظ روانی و خشونت، خشونت اجتماعی و خانوادگی آمار بالا رفته است. اصلاً تصور مردم از این بیماری یک آنفلوآنزا بود که آمد و رفت و تمام شد. بله ممکن است از یک جهاتی شباهتی به آنفولانزا باشد اما این بیماری دنیا را متحول کرده به سمت گرفتاری و مشکلات برده و اقتصاد دنیا را تضعیف کرده است.

روحانی ادامه داد: امروز بار مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش همگان است. خدمت ملت عزیز ایران عرض می‌کنم، کار وزارت بهداشت و درمان افتخار آمیز بوده، کار بخش تولید، حمل و نقل، بخش کشاروزی، صنعت، بانک مرکزی، اقتصاد و بورس افتخار آمیز بوده است. اینها کار کم‌نظیری انجام دادند. کسی جمع و تفریق کند و با دنیا مقایسه کند تا ببیندن کار عظیمی انجام گرفته است و همه تلاش کرده‌اند.

رییس جمهوری اظهار داشت: خدمت ملت ایران شهادت می‌دهم همه مسئولینی که می‌شناسم و با آنها آشنا هستم ۶ ماه است که حتی یک روز استراحت نکرده و پشت سر هم کار کرده و شبانه‌روز تلاش می‌کنند؛ البته معنی‌اش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است، بله یکسری مشکلات باقی مانده است، اما کار بزرگی شده است.

وی افزود: کمک کردیم، به عده‌ای که مشاغل‌شان تحت فشار بوده وام دادیم؛ آنجاهایی که امکان‌پذیر بوده به مردم وام دادیم؛ بسته معیشتی ویژه برای ۳ میلیون خانواده در ۴ ماه اخیر که ۲ تای آن در یک ماه بود ۴ نوبت کمک معیشتی دادیم؛ کمک معیشتی هم برای ۱۸ میلیون خانواده از پارسال ( ماه آبان ۹۸)شروع کردیم و پرداخت می‌کنیم. این بسته‌های معیشتی و کمک‌هایی که انجام می‌دهیم و اضافه حقوقی که انجام گرفته اینها حداکثر توان دولت بوده و دولت این توانش را بکار گرفته و امروز بحمدالله نه نیاز به استقراض خارجی و نه بانک مرکزی داریم.

وی یادآور شد: البته به وحدت و اتحاد نیاز داریم. حتماً به تعاون و همکاری و یاری همدیگر نیاز داریم. اینها قطعی و ضروری برا ما است و بدون آن نمی‌توانیم کار کنیم؛ اگر می‌خواهیم در این شرایط بسیار سخت، سال را تمام کنیم که قاعدتاً تا پایان سال با این کرونا روبرو هستیم و با آن مقابله کنیم و شاید در ماه‌های آینده یک آنفلوآنزا کمک این ویروس بیاید؛ باید متحدتر و متشکل‌تر در کنار همدیگر باشیم.

وی خاطر نشان کرد: الان موقع دعوا نیست. بر فرض یک کسی نظری دارد، الان وقت دعوای مجلس و دولت نیست. وقت دعوای قوه قضائیه و دولت نیست؛ این سه قوه امروز باید کامل متحد باشند و همدیگر را یاری کنند؛ نیروهای مسلح در کنار اینها و رهبری معظم بالا سر همه اینها، همه باید در کنار یکدیگر باشیم و مردم باید حضور کامل در صحنه داشته باشند؛ بدون حضور و یاری مردم حتماً موفق نخواهیم شد، اما با یاری مردم حتماً موفق خواهیم بود؛ چون یاری مردم آمد «یدالله مع الجماعه» وقتی همه آمدیم، آن وقت دست خدا هم است؛ آن دست خداست که کار نهایی را انجام می‌دهد و ان‌شاء الله دست خدا بالا سر ما خواهد بود و عبور خواهیم کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان