روحانی از دولت جدید آمریکا خواست اشتباهات ترامپ را جبران کند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 14:20

روحانی از دولت جدید آمریکا خواست اشتباهات ترامپ را جبران کند

شماره: 12090
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته آمریکا به عنوان تروریست اقتصادی به دنبال بستن تمام مسیرهای اقتصادی بود اما شکست خورد و اشتباه تاریخی مرتکب شد.

در آیین بهره برداری راه آهن خواف – هرات؛
روحانی از دولت جدید آمریکا خواست اشتباهات ترامپ را جبران کند

حسن روحانی در آیین بهره برداری راه آهن خواف – هرات با حضور رییس جمهوری افغانستان گفت: 

امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، از یک تاریخ، از یک فرهنگ و از یک منطقه هستند و در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، رییس‌جمهور ایران با بیان اینکه امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است افزود:

روابط ما همیشه از طریق دلها و اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها، ‌رفتارها و تلاش ها بوده است. امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می‌کند. امروز روزی توام با شادمانی برای دو ملت افغانستان و ایران است و به سهم خودم بسیار خوشحالم که گرچه نشد به خاطر شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار همدیگر و با حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم و از طریق فضای مجازی با فرمان دو رییس جمهوری این افتتاح بزرگ انجام گرفت. امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است. ۲۰ آذر ۱۳۹۹/ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ / ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۲ به یاد خواهد ماند. این تاریخ، زمان اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه آهن با اعدادی که برای ما ایرانی‌ها با میمنت و مبارکی توام است. ما نمره ۲۰ را به عنوان نمره عالی و خوب می‌دهیم و امروز سه ۲۰ داریم، ۲۰ آذر و دسامبر ۲۰۲۰ بنابراین این خط تاریخی ما با سه ۲۰ شروع شده است.  

رییس جمهوری افزود: روابط  دو کشور دوست و برادر مسلمان همسایه تنها از طریق همزبانی نیست بلکه از طریق همدلی هم هست همانطور که گفته می‌شود؛ همدلی از همزبانی خوشتر است. قدمی هم بالاتر، ما امروز دارای هم‌سرنوشتی هستیم؛ سرنوشت ما یکی است. ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات و امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ما و امنیت آن امنیت ما است همچنین ثبات در افغانستان، ثبات در ایران و همه منطقه است. ریشه روابط ما از هزاران سال پیش در فرهنگ، تاریخ و زبان است؛  البته همسایگی ما یک انتخاب نیست یک تقدیر و سرنوشت تاریخی است اما بهره مندی ما از یکدیگر اینجا به اراده ما بستگی دارد. اراده دولت ایران و ملت ایران این است که دو کشور از همه نعماتی که امکان پذیر است به نفع همدیگر بهره برداری و استفاده کنند.  

رییس جمهوری وقتی از مرزها سخن می گوییم و بیش از ۹۰۰ کیلیومتر مرز ایران و افغانستان حرف می زنیم معمولا در مرز از فاصله سخن گفته می‌شود اما وقتی از راه سخن می‌گوییم از پل، رودخانه و یگانگی و همبستگی حرف می‌زنیم.

وی افزود: همبستگی موجب رونق بیشتر زندگی مردم سخت کوش و  زجر دیده افغانستان می‌شود. ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم. روزی که کشور شما از سوی شوروی اشغال شد همان روز امام خمینی (ره) سفیر شوروی را احضار کرد و با او سخن گفت و گفت کار شما غلط و اشتباه است و ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین و وطن خود بیرون می‌رانند و در طول جهاد مردم افغانستان ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود. پیروزی شما، پیروزی ما بود، شادی شما شادی ما بود. افتخار داریم که در طول این ۴۰ و چند سال میزبان میلیون‌ها مردم افغان بودیم.  

روحانی یادآور شد: میزبانی ایران برای همسایه گرامی و دوست چون افغانستان، ‌میزبانی که توام با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان که بیش از ۴۰۰ هزار نفر  هستند که امروز دانش آموز افغان در کلاس‌های ما درس می‌خوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده میکنند و در ماجرای کرونا به همان نسبت که به مردم ایران خدمت دادیم بدون هیچ فاصله و امتیازی به مردم افغانستان هم خدمت دادیم.

روحانی خاطر نشان کرد: افتخار داریم که در طول بیش از ۴۰ سال میزبان میلیون‌ها مردم افغانستان بوده‌ایم؛ میزبانی‌ای که توام با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان همراه بوده است. امروز بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در کلاس‌های درس ما درس می‌خوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران در ماجرای کرونا نیز به همان نسبت که به مردم خود خدمت داد، بدون هیچ تفاوتی به مردم افغانستان هم خدمت داده است. معتقدیم فرهنگ و تاریخ ما در هم تنیده است و به همان نسبت نیز باید بازار و اقتصاد دو کشور در همتنیدگی داشته باشد؛ نخستین گام این امر توسعه زیرساخت‌ها است؛ ما پیش از این راه آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن روز روزی تاریخ برای سه ملت ایران، افغانستان و پاکستان بود و امروز با حضور ویدئو کنفرانس جنابعالی راه آهن خواف- هرات را افتتاح کردیم که دومین راه‌آهن در شرق ایران است.

رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن میرجاوه نخستین راه‌آهن شرق ما بود که ایران با به پاکستان متصل کرد. راه آهن خواف-هرات دومین راه‌آهن شرقی ماست که ما را به افغانستان متصل می‌کند. از شمال نیز در سرخس و اینچه‌برون و در جلفا و در رازی در غرب و در آینده‌ای نه چندان دور اتصال ما از کرمانشاه به خانقین و خرمشهر به بصره راه‌های ارتباطی دیگری است که ما را به شرق و غرب متصل می کند و مردم افغانستان نیز می‌توانند از این اتصال استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند که راه‌آهن روزنک را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم و راه‌آهن هرات به مزار شریف متصل شود؛ با این اتصال مردم عزیز افغانستان می‌توانند میلیون‌ها تن کالا را جابجا و صدها هزار مسافر می‌توانند این ریل استفاده کنند. با اجرا و افتتاح بخش چهارم راه‌آهن خواف- هرات مردم افغانستان می‌توانند به آرزوی دیرینه خود برسند به راحتی را با راه‌آهن به مشهدالرضا متصل شوند. رونق ایران و افغانستان را در این راه‌آهن می‌بینیم و با این راه‌آهن کالاهای تجار افغانستان می‌تواند به اروپا منتقل شود و مردم افغانستان می‌تواند به بنادر جنوب ایران نظیر بندر امام و بندرعباس و در آینده‌ای نزدیک به چابهار متصل شوند. ما با تلاش جدی در حال اجرای راه‌آهن چابهاربه زاهدان هستیم  و در سال ۲۰۲۱ این راه‌آهن متصل خواهد شد و افغانستان خواهد توانست به چابهار هم متصل شود. با اتصال راه‌آهن افغانستان به ازبکستان در آینده، افغانستان می‌تواند از همه امکانات ترانزیتی و فوائد ترانزیتی در منطقه بهره‌مند شود. راه‌آهن خواف- هرات همچنین در آینده می‌تواند مسیر اتصال به ریل چین، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و ایران باید و شرایط را برای توسعه منطقه بیشتر فراهم کند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «ما این راه‌آهن را به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌مان انجام دادیم» اظهار کرد:

ما به این تعهدنامه در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آنها به عنوان تروریست اقتصادی می‌خواستند تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را بر روی مردم ما ببندند؛ البته آنها شکست خوردند و طراح این طرح غلط نیز سرنگون شد و همه آنهایی که در این مسیر راه غلط را انتخاب کرده بودند، فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شدند؛ امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود.

روحانی با تاکید بر اینکه همه‌ی طرح های توسعه‌ای‌مان را در شرایط جنگ اقتصادی انجام دادیم گفت: هر هفته افتتاح های بزرگ تاریخی در کشور داشته ایم و امروز سی و ششمین هفته ای است که افتتاح داریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان